10 سریال‌ معمایی جذاب پنج سال اخیر

10 سریال‌ معمایی جذاب پنج سال اخیر

اکثر سریال‌های جنایی عالی از بازیگران ممتاز برای نمایش یک داستان باورپذیر استفاده می‌کنند. بازیگران برجسته و فیلمنامه‌ی قدرتمند دو بخش جدایی‌ناپذیر سریال‌های محبوب صرف‌نظر از ژانر آنها هستند.

کد خبر : ۲۰۶۶۴۷
بازدید : ۱۳

سریال‌های معمایی و رازآلود جزو پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین انواع سریال هستند. این سریال‌ها معمولا با تلفیق معماهای بدون جواب با داستان‌های عاشقانه، علمی تخیلی، کارآگاهی و حتی کمدی محتوای پرمخاطبی  را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر داستان، جذابیت‌های بصری این سریال‌ها ازجمله صحنه‌های اکشن تماشایی و یا نمایش صحنه‌های جرم و نمایش جزییات تحسین‌برانگیز که در نهایت به حل معما می‌انجامد، از دیگر دلایل محبوبیت این سریال‌هاست.

درحالی‌که یک معما لزوما نباید حول محور جنایت یا قتل باشد، اما اکثر سریال‌های معمایی این موضوع را انتخاب می‌کنند و معمولا ما شاهد حضور نیروی پلیس، کارآگاهان سرکش و شاهدان مشکوکی هستیم که بیش از آنچه که می‌گویند می‌دانند.

می‌توان گفت اکثر المان‌های مختص این ژانر برای دنبال‌کنندگان این سبک شناخته شده هستند. بااین‌حال آگاهی از فرمول یک سریال جنایی چیزی از لذت تماشای آن کم نمی‌کند. چرا که مشخص‌بودن ساختار، نویسندگان را ملزم می‌کند تا از نهایت خلاقیت خود برای خلق اثری جذاب استفاده کنند. در کنار داستان، اغلب این شخصیت‌ها هستند که سریال را منحصربه‌فرد می‌کنند و بیننده را متقاعد می‌کنند که به داستان اهمیت دهد.

اکثر سریال‌های جنایی عالی از بازیگران ممتاز برای نمایش یک داستان باورپذیر استفاده می‌کنند. بازیگران برجسته و فیلمنامه‌ی قدرتمند دو بخش جدایی‌ناپذیر سریال‌های محبوب صرف‌نظر از ژانر آنها هستند.

10.کارآگاهی پسران مرده (Dead Boy Detectives)

سریال کارآگاهی پسران مرده

  • محصول: آوریل 2024 تا کنون
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 92 از 100

شخصیت‌های اصلی کارآگاهی پسران مرده، ادوین و چارلز در دنیایی مشابه با یکی دیگر از سریال‌های نتفلیکس، “سندمن” قرار دارند. هر دوی این سریال‌ها بر اساس کتاب‌های کمیک ساخته شده‌اند. در کارآگاهی پسران مرده، معما و کشف راز جنایت، موضوع اصلی داستان است. با عناصر ماورا طبیعی در پس‌زمینه برای ایجاد هیجان بیشتر. اگرچه ادوین و چارلز مدت‌هاست که مرده‌اند، اما این دلیل نمی‌شود که نتوانند بیشترین تلاش خود را در زندگی پس از مرگشان انجام دهند. چرا که آنها تمام وقتشان را صرف حل‌کردن معماها می‌کنند. 

کاراکترهایی از سریال سندمن که در این سریال نیز حضور دارند به‌خوبی به گستردگی داستان و نشان‌دادن این که هرکدام بخشی از یک‌دنیای بزرگ‌تر هستند کمک می‌کنند. در این سریال کاراکترهایی از همه‌ی سنین دیده می‌شوند. به همراه دو شخصیت اصلی که در نوجوانی گیرکرده‌اند. این سریال برای مخاطبان جوان که به دنبال سریالی در ژانر معمایی و داستانی جدید هستند، عالی به نظر می‌رسد. هرچند که مخاطبان از همه‌ی سنین از تماشایش لذت خواهند برد. چرا که به عقیده‌ی برخی مخاطبان اسپین‌آف سندمن حتی از داستان سریال اصلی جذاب‌تر است.

9.فقط قتل‌های درون ساختمان (Only Murders in the Building)

سریال فقط قتل‌های درون ساختمان

  • محصول: 2021 تا کنون
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 97 از 100

داستان این سریال راجع به گروهی از شخصیت‌های علاقه‌مند به حل جرم و جنایت است که پادکست خود را برای کشف حقیقت قتلی که در ساختمانشان اتفاق افتاده است راه‌اندازی می‌کنند، اما به‌زودی خود را درگیر یک رسوایی بزرگ‌تر می‌بینند. این داستان کمدی از زندگی افراد دوستدار کشف رازهای جنایی با گذر از هر فصل بهتر و بهتر می‌شود. درحالی‌که داستان رفته‌رفته جنایات بیشتری را آشکار می‌کند، اما برای شخصیت‌های اصلی سرشار از اقبال و خوش‌شانسی است.

مارتین شورت، استیو مارتین و سلنا گومز ترکیبی غیرمنتظره اما عالی ایجاد می‌کنند که فیلمنامه را جلو می‌برد و بیننده را وادار می‌کند بی‌وقفه به تماشا بنشیند. رابطه‌ی این سه بازیگر یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود فقط قتل‌های درون ساختمان تا این اندازه محبوب شود، زیرا شورت و مارتین کهنه سربازان کمدی هستند و گومز با مخاطبان جوان‌تر ارتباط برقرار می‌کند. اگرچه درون‌مایه‌ی اصلی این سریال طنز و کمدی است اما این سریال ابایی ندارد تا در حوزه جرم و جنایت، تاریک و وحشتناک شود.

8.بی‌گناه فرضی (Presumed Innocent)

سریال بی‌گناه فرضی

  • محصول: 2024
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 78 از 100

مینی‌سریال جدید جیک جیلنهال مخاطب را وادار به بازبینی اعتقاداتش می‌کند. سریال بی‌گناه فرضی از روی رمانی به همین نام نوشته‌ی اسکات تورو ساخته شده است. اولین‌بار در سال 1990 فیلمی بر اساس این کتاب ساخته شد که نقش اول آن را هریسون فورد بر عهده داشت. نقشی که در سریالی که در سال 2024 توسط اپل تی‌وی پلاس ساخته شد، برعهده‌ی جیک جیلنهال بود. جیلنهال در این سریال نقش راستی سبچ، یک دادستان قدرتمند در شیکاگو را بازی می‌کند که ارتباط با زنی که اخیرا مرده است، حرفه، ازدواج و کل زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. هرچند که او سوابق درخشانی داشته است، مردم نمی‌توانند شواهد بسیاری را که علیه اوست نادیده بگیرند.

اگرچه که این بهترین اجرای جیلنهال نیست، اما به‌خوبی مخاطب را با زندگی و احساسات درونی راستی همراه می‌کند تا در نهایت به راز داستان پی ببرد. داستان بیشتر بر روی صحنه‌های دادگاه و تلاش برای کشف راز قتل تمرکز دارد. مطالعه‌ی شخصیت راستی و اینکه آیا او مجرم است یا خیر این فیلم را به یک داستان رازآلود تبدیل می‌کند. حدس و گمان‌های بینندگان بی‌گناه فرضی را به‌سرعت در طول هفته‌های انتشار محبوب ساخت و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

7.زیر پرچم بهشت (Under the Banner of Heaven)

سریال زیر پرچم بهشت

  • محصول: 2022
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 87 از 100

زیر پرچم بهشت با بازی اندرو گارفیلد و دیزی ادگار جونز چندین داستان موازی شامل وقایعی که منجر به مرگ برند لافرتی شدند، تحقیقات پلیس پس از به‌قتل‌رسیدن او  و چگونگی تشکیل کلیسای مورمون‌ها از ابتدا، را دنبال می‌کند. این مجموعه برمبنای کتابی به همین نام ساخته شده است.داستانی درباره‌ی ایمان و خشونت که اگرچه که با واکنش‌هایی از سوی جوامع مذهبی مواجه شد، اما همچنان  سریالی با بازی‌های درخشان و محتوای معمایی گیرا تلقی می‌شود.

اگرچه که اندرو گارفیلد و دیزی ادگار جونز هرگز با هم تعامل ندارند، زیرا در نقاط مختلف داستان وجود دارند، قلب و روح سریال هستند و سوالات و مضامین اساسی در مورد ایمان و اخلاق را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. تحقیقات درباره مرگ برندا با یک رویه معمول آغاز می شود، اما ارتباط آن با پیشینه تاریخی و آشفتگی شخصیت گارفیلد، جب، باعث می شود که سریال شبیه هیچ چیز دیگری نباشد.

6.اسب‌های آرام (Slow Horses)

سریال اسب‌های آرام

  • محصول: 2022 تا کنون
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 98 از 100

یک سریال ارایه شده توسط اپل تی‌وی پلاس که شایسته ی توجه بیشتری از جانب مخاطبان است. سریالی کمتر شناخته شده که اگر به این ژانر علاقه دارید احتمالا تنها با تماشای قسمت اول، کاملا جذبش خواهید شد. اسب‌های آرام که ترکیب بی‌نظیری از سبک‌ها، شخصیت‌ها و داستان‌های مختلف است فضای زیادی را برای ماجراجویی در اختیار شخصیت‌ها قرار می‌دهد. سریال‌های ژانر جاسوسی ساخته‌شده توسط بریتانیا از برجسته‌ترین و پر استقبال‌ترین سریال‌ها هستند.

ژانر جاسوسی بیشتر با نمایش صحنه‌های اکشن شناخته می‌شود تا رمز و راز. اما اسب‌های آرام در هر فصل موقعیت‌های متنوع و بی‌نظیری را برای کاوش در اختیار شخصیت‌ها قرار می‌دهد. این سریال داستان گروهی از ماموران ام آی فایو را دنبال می‌کند که نامطلوب‌ترین و خسته‌کننده‌ترین وظایف را در آژانس دارند. بااین‌حال، شخصیت‌ها متوجه می‌شوند که توطئه‌های بزرگ‌تری در میان نظارت‌های معمول و کاغذبازی‌هایشان در کار است.

گری اولدمن نقش جکسون لم رییس بخش را ایفا می‌کند، مردی که حاضر نیست اعتراف کند که چقدر به تیمش اهمیت می‌دهد، و احساسات خود را پشت طعنه و کنایه‌هایش پنهان می‌کند. هر شخصیت در اسب‌های آرام مرتکب اشتباهی شده یا گرفتار گذشته خود شده است. این مساله به آنها دلیلی می‌دهد تا همه چیز را وقف کار کنند، حتی اگر ماهرترین عوامل نباشند. داستان این سریال سرشار از ریسک‌های زیاد و برنامه‌های مخفی است و شخصیت‌ها مسوول نجات دنیا هستند بنابراین مخاطب می‌تواند انتظار سریالی کامل و هیجان‌انگیز را داشته باشد.

5.قتلی در پایان دنیا (A Murder at the End of the World)

سریال قتلی در پایان دنیا

  • محصول: 2023
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 88 از 100

قتلی در پایان دنیا یک سریال معمایی است که در آن اما کورین نقش یک کارآگاه بامهارت به نام داربی هارت را بازی می‌کند. داربی باید از مهارت‌‌های خود برای حل یک قتل در یک خلوتگاه منزوی استفاده می‌کند. قتلی در انتهای جهان با داستانی شبیه به رمان کلاسیک آگاتا کریستی آغاز می‌شود، زیرا شخصیت‌های اصلی توسط یک میلیاردر منزوی به مکانی دورافتاده دعوت می‌شوند و طولی نمی‌کشد که یکی از میهمانان به قتل می‌رسد.

خود این سریال، معمایی است که باید توسط مخاطب در کنار داربی حل شود. او تلاش می‌کند آنچه را که برای قربانیان اتفاق افتاده و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر جمع‌آوری کند. سریال قتلی در پایان جهان در زمان تلخی اتفاق می‌افتد، زیرا مضامین و داستان سریال در ارتباط با رواج فزاینده فناوری و هوش مصنوعی است. در طول نمایش، داستان این سوال را مطرح می‌کند که چگونه افراد در اعمالی که از طریق اینترنت انجام می‌شوند شریک هستند و چگونه انسانیت عامل تاثیرگذار در توسعه هوش مصنوعی است.

4.پوکر فیس (Poker Face)

سریال پوکر فیس

  • محصول: 2023 تا کنون
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 98 از 100

جای تعجب نیست که اخبار فصل 2 سریال پوکر فیس از زمان تمدید آن به طور پیوسته در حال افزایش است، چراکه ناتاشا لیون و ریان جانسون تیم خلاق و فوق العاده ای را برای نمایش این سریال معمایی تشکیل داده اند.پوکرفیس یک سریال تلویزیونی آمریکایی است که توسط ریان جانسن برای سرویس پخش پیکاک تهیه شده‌است. این سریال، یک مجموعه معمایی-جنایی با زمینه کمدی است. ناتاشا لیون به‌عنوان مدیرتولید و بازیگر در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌است. فصل اول پوکر فیس متشکل از ۱۰ قسمت است که در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. این سریال مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌است .

بخشی از لذت داستان در این است که هر قسمت یک بازیگر مهمان فوق‌العاده را به کار می گیرد و در مکان متفاوتی در ایالات متحده اتفاق می‌افتد. شخصیت چارلی و پرونده‌های او همگی از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های رازآلود بزرگ گذشته الهام گرفته شده‌اند، و آن را به سریالی نوستالژیک تبدیل کرده‌اند و در عین حال طرز فکر مخاطبان از یک سریال جنایی اپیزودیک را تغییر می‌دهند. پایان فصل 1، چارلی را برای یک ماجراجویی حماسی دیگر آماده کرده است و او را در موقعیتی قرار می دهد که با بسیاری از چهره های مشکوک جدید روبرو شود.

3.زیر پل (Under the Bridge)

سریال زیر پل

  • محصول: 2024
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 86 از 100

زیر پل یک پرونده جنایی واقعی از یک نوجوان به قتل رسیده است. لیلی گلداستون در نقش کم بنتلند، وریتیکا گوپتا در نقش رینا ورک، کلویی گوییدری در نقش جوزفین بل، رایلی کیو در نقش ربکا گادفری و غیره، از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند. یکی از شخصیت برجسته‌ی این سریال ربکاست. زنی که علاقمند به نوشتن درمورد مشکلات و دردسرهای دوران جوانی در نوجوانان و جوانان دچار مشکل است. کاوش‌های عمیق زندگی دختران در خانه یکی از جنبه‌های ثابت این سریال است.

این سریال روایتی از لحاظ سیاسی مرتبط و جذاب را روایت می‌کند، زیرا مسائل مربوط به بیگانه‌هراسی، طبقه و نژاد همگی با اتفاقی که برای رینا رخ‌داده است مرتبط هستند. زیر پل کار بزرگی برای زنده نگه‌داشتن رمز و راز در سرتاسر سریال انجام داده است، زیرا تا آخرین اپیزود متوجه نمی‌شوید که واقعا چه اتفاقی افتاده است. باوجود یک داستان واقعی، حذف تمام جزئیات در قسمت اول بسیار آسان است و ارتباط با شخصیت‌ها یا اهمیت‌دادن به اتفاقات بعدی را بسیار سخت می‌کند. اما در این مورد فرق می‌کند؛ زیرا شما ترغیب می‌شوید که قسمت‌های بعد را هم تماشا کنید. چیزی که سریال زیر پل را حسابی جذاب می‌کند، توانایی آن در کشف یک منطقه خاکستری در مورد عدالت و اخلاق است؛ نه فقط در بحث پیداکردن پلیس متقلب یا قاتل، بلکه نگاه انداختن به کل نظام قضایی.

2.جداسازی (Severance)

سریال جداسازی

  • محصول: 2022 تا کنون
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 97 از 100

سریال معمایی علمی تخیلی اپل تی‌وی پلاس، جداسازی، یکی از محبوب‌ترین سریال‌های پخش شده تا به امروز است که آدام اسکات در نقش مرکزی مارک بازی می‌کند. فرضیه سریال جداسازی حول محور گروهی از کارمندان اداری می‌چرخد که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند تا زندگی کاری‌شان به طور کامل از زندگی شخصی‌شان جدا شود. این بدان معناست که شخصیت‌ها در حین کار هیچ خاطره‌ای از اینکه واقعا چه کسی هستند، ندارند و وقتی دفتر را ترک می‌کنند، نمی‌توانند به یاد بیاورند که شغلشان چیست.

درحالی‌که گروه کارگران شروع به درک این موضوع می‌کنند که شغل و شرکت آنها آن چیزی نیست که آنها فکر می‌کنند، این مجموعه همچنین به موضوعات مرتبط و احساسی مانند غم و اندوه و مساله‌ی اخلاق در شرکت‌ها می‌پردازد. از نظر انتقادی و از نظر استقبال مخاطبان، جداسازی به موفقیت‌های چشمگیر دست‌یافت و بینندگان مدت‌ها صبورانه منتظر فصل دوم بودند. چرا که فصل اول با افشاگری‌های جدید که زمینه را برای کاوش در زمینه‌ی رازهای تازه فراهم می‌کند به پایان رسید.

1.میر از ایست‌تاون (Mare of Easttown)

سریال میر از ایست‌تاون

  • محصول: 2021
  • امتیاز IMDb فیلم: 8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 95 از 100

سریال میر از ایست‌تاون را می‌توان یک سریال معمایی غمناک و قدرتمند در نظر گرفت، با نقش‌آفرینی کیت وینسلت در نقش میر. کارآگاهی سرسخت و بامهارت در پنسیلوانیا. وینسلت به‌خوبی این نقش را ایفا می‌کند تا زندگی و فرهنگ شهر کوچک و غرق در تراژدی که در آن زندگی می‌کند را به نمایش بگذارد.

میر به تحقیق درباره قتل اخیر یک مادر نوجوان می‌پردازد درحالی‌که سعی می‌کند زندگی خود را ازهم‌پاشیدگی حفظ کند. این مجموعه در هفتاد و سومین جوایز امی ساعات پربیننده، نامزد دریافت ۱۶ جایزه شده است و چهار جایزه از جمله بهترین بازیگر زن در مجموعه تلویزیونی کوتاه یا فیلم تلویزیونی برای وینسلت را از آن خود کرده است. همچنین وینسلت برای بازی در این مجموعه برنده جایزه گلدن‌گلوب بهترین بازیگر زن در مینی‌سریال شده است.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید