۱۰ درام دردناک و احساسی که به قلبتان نفوذ می‌کنند

۱۰ درام دردناک و احساسی که به قلبتان نفوذ می‌کنند

برخی از فیلم‌های درام احساسی هستند و هدفشان این است که قلب شما را لمس‌کنند، تا شاید آرامشی به شما ببخشند، بدون اینکه خیلی آزاردهنده باشند. بعضی از این درام‌ها هم می‌توانند به سمت دیگری بروند و از نظر احساسی واقعا آزاردهنده و شاید حتی چالش‌برانگیز باشد. این آثار با نشان دادن شخصیت‌های بسیار آشفته و آسیب‌دیده یا مواجهه با موقعیت‌های بسیار سخت، مخاطب را درگیر می‌کند.

کد خبر : ۲۰۸۵۶۶
بازدید : ۱۹

می‌توان فرض کرد که بیشتر فیلم‌های درام، طبق تعریف خود، با رویدادهای سنگین و عمیق روبرو می‌شوند و به مکان‌های تاریک می‌روند. به‌عنوان یک ژانر، درام‌ها همه درباره کاوش در مبارزات انسانی و دغدغه‌های روزمره، و همچنین گفتن داستان‌هایی هستند که برای مخاطب آشنا است یا واکنش‌های احساسی را تحریک می‌کنند، که ممکن است هر کسی آن را تجربه کرده‌باشد.

برخی از فیلم‌های درام احساسی هستند و هدفشان این است که قلب شما را لمس‌کنند، تا شاید آرامشی به شما ببخشند، بدون اینکه خیلی آزاردهنده باشند. بعضی از این درام‌ها هم می‌توانند به سمت دیگری بروند و از نظر احساسی واقعا آزاردهنده و شاید حتی چالش‌برانگیز باشد. این آثار با نشان دادن شخصیت‌های بسیار آشفته و آسیب‌دیده یا مواجهه با موقعیت‌های بسیار سخت، مخاطب را درگیر می‌کند.

با این‌حال، گاهی‌اوقات، فیلم‌هایی موفق می‌شوند تا حدودی هر دو را انجام دهند، و با موقعیت‌های گاهی دردناک سروکار دارند و در عین‌حال امیدی را نشان می‌دهند و به شیوه‌های خاص خود، تاثیرگذار هستند. عناوین زیر، به شما نشان می‌دهند که چگونه سینما می‌تواند قلب شما را لمس کند.

10. مرد فیل‌نما (The Elephant Man)

درام مرد فیل‌نما

  • کارگردان: دیوید لینچ
  • ژانر: درام بیوگرافی
  • تاریخ انتشار: 10 اکتبر 1980
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، جان هرت، آن بنکرافت، جان گیلگود، فردی جونز، مایکل الفیک و هانا گوردون

در مقایسه با بیشتر فیلم‌های دیگرش، فیلم مرد فیل‌نمای دیوید لینچ، داستانی عمیق است، که زندگی‌نامه‌ای را روایت می‌کند که عاری از هر نوع سوررئالیسم و ​​فضای رویایی یاکابوس‌وار موجود در فیلم‌های دیگر او است. این فیلم درباره یک مرد واقعی به نام جوزف مریک (که نام کوچکش در فیلم به جان تغییر یافته) و زندگی غم‌انگیز او است.

این واقعیت که چهره این مرد به‌شدت تغییرشکل داده‌است، بخش اعظم فیلم مرد فیل‌نما را دلخراش کرده و این مضمون را به تصویر می‌کشد که مردم چگونه به دلیل چیزهایی که از کنترل آنها خارج شده‌است، طرد می‌شوند. با این‌حال، این فیلم با شخصیت اصلی خود بسیار همدلانه رفتار می‌کند، و نشان می‌دهد که چگونه او به‌عنوان یک انسان واقعی چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

همچنین در فیلم نشان داده می‌شود که هنوز هم آدم‌هایی هستند که به مرد فیل‌نما اهمیت دهند. با این وجود این اثر سینمایی بسیار غمگین و گاهی دردآور است، اما فیلمی ابزورد محسوب نمی‌شود و لحظاتی پر از امید دارد.

9. اتاق (Room)

اتاق

  • کارگردان: لنی آبراهامسون
  • ژانر: درام جنایی
  • تاریخ انتشار: 16 اکتبر 2015
  • بازیگران: بری لارسون، مگان پارک، ویلیام اچ. میسی، جوآن آلن و آماندا بروگل

در فیلم بسیار خاص و تاثیرگذار اتاق، همه‌چیز از نظر احساسی بسیار شدید است و دلیل خوبی هم دارد. این فیلم درباره یک زن جوان و فرزندش است، که هر دو به مدت هفت سال بر خلاف میل خود توسط یک آدم‌ربای متجاوز در یک اتاق به دام افتاده‌اند. اگر کل فیلم در همین لوکیشن می‌ماند، اتاق فیلمی کاملا ناامیدکننده بود. اما درنهایت آزادی برای هر دو شخصیت اصلی فیلم رخ می‌دهد و امیدی تازه برای مخاطب شکل می‌گیرد.

در حقیقت فیلم از یک نمایش درباره زنده ماندن از اسارت وحشتناک، به سازگاری مجدد با دنیای بیرون و همه چالش‌هایی که با آن همراه است، تغییر می‌کند. اتاق درنهایت یک فیلم درباره انعطاف‌پذیری و بیرون آمدن از سمت تاریک یک تجربه وحشتناک است، و صحنه‌های ناراحت‌کننده را با صحنه‌های الهام‌بخشش متعادل می‌کند.

8. دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

درام دیوانه از قفس پرید

  •  کارگردان: میلوش فورمن
  • ژانر: درام جنایی
  • تاریخ انتشار: 19 نوامبر 1975
  • بازیگران: جک نیکلسون، لوئیز فلچر، براد دوریف، کریستوفر لوید و مایکل بریمن

پرواز بر فراز آشیانه فاخته یک فیلم بسیار محبوب است، به‌طوری که نام بردن آن در درام‌های دردناک به‌طور بالقوه عجیب به‌نظر می‌رسد. اما اگر یک قدم به عقب برگردید، از نظر احساسی فیلم بسیار تاثیرگذار است. داستان این اثر در یک بیمارستان روانی می‌گذرد؛ جاییکه شخصیت اصلی که دیوانگی خود را جعل می‌کند، گرفتار می‌شود و یک سرپرستار لجباز هم همه‌چیز را بدتر می‌کند.

این سرپرستار بر بیماران حکومت می‌کند، در حالیکه در بهترین حالت خود نسبت به آنها بی‌تفاوت است، یا در بدترین حالت خود از درد و رنجشان خوشحال است. پرواز بر فراز آشیانه فاخته با بازی منحصربه‌فرد جک نیکلسون بزرگ، فیلمی است که شما را وادار می‌کند به شخصیت‌های ضعیفش اهمیت دهید و شاید برای بیماران واقعی بیشتر از قهرمان داستان، که درنهایت بیشتر یک ضدقهرمان است، دل بسوزانید.

در نهایت شما برای برخی از شخصیت‌هایی که از فیلم جان سالم به در می‌برند و آن را به چیزی پیروزمندانه ختم می‌کند، امیدوار می‌شوید. درست مانند مرد فیل‌نما، حس همدلی قوی در سرتاسر فیلم وجود دارد.

7. پوست رازآمیز (Mysterious Skin)

پوست رازآمیز

  • کارگردان: گرگ آراکی
  • ژانر: درام
  • تاریخ انتشار: 3 سپتامبر 2004
  • بازیگران: جوزف گوردون لویت، بردی کوربت، میشل تراکتنبرگ، جفری لیکان، بیل سیج، مری‌لین رایسکوب، الیزابت شو، چیس الیسون، کریس مالکی، بیلی دراگو، ریچارد ریلی و دیوید لی اسمیت

صادقانه بگویم، پوست رازآمیز با عملکرد عالی و قدرتمند خود، بیشتر به سمت تاریکی متمایل است تا لمس کردن هر چیز مثبت. این فیلم حول‌محور افراد مشکل‌داری می‌چرخد ​​که نوعی خاصی از ارتباط را پیدا می‌کنند. دو شخصیت اصلی فیلم در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. یکی از این دو در تلاش است تا آنچه را که اتفاق افتاده به خاطر بیاورد، در حالیکه دیگری با خاطرات آنچه که از سر گذرانده، تسخیر شده‌است.

تا زمانیکه پوست رازآمیز به پایان برسد، کمترین میزان امید در روایت وجود دارد، اگرچه بخشی از پایان هم، به اندازه کافی مبهم است و مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای شخصیت‌ها خواهدافتاد. آنها ممکن است به بهبودی خود ادامه دهند، یا ممکن است ناامیدی بر آنها غالب شود، اما اگر شانسی برای اولی وجود داشته‌باشد، می‌توان امیدوار بود.

6. زندگی زیباست (Life Is Beautiful)

درام زندگی زیباست

  • کارگردان: روبرتو بنینی
  • ژانر: درام جنگی
  • تاریخ انتشار: 20 دسامبر 1997
  • بازیگران: روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی، جورجو کانتارینی، جوستینو دورانو، سرجیو بینی بوستریک و ماریسا پاردس

زندگی زیباست، برخلاف پوست رازآمیز، فیلمی عمدتا احساساتی است، اما درباره فصلی وحشتناک از تاریخ بشر نمایش درمی‌آید. زندگی زیباست که به دو قسمت تقسیم می‌شود، در ابتدا درباره یک مرد و زنی که در سال‌های قبل از جنگ‌جهانی‌دوم عاشق یکدیگر می‌شوند، هنگامی که جنگ شروع می‌شود، تبدیل به یک درام هولوکاست درباره این زوج و پسر کوچکشان می‌شود، که در یک اردوگاه کار اجباری زنده می‌مانند.

بیشتر رویدادهای وحشتناک جنگ درواقع خارج از صحنه‌نمایش اتفاق می‌افتند، اما زندگی زیباست هنوز هم بسیار عمیق و دردناک است. این فیلم مدام خطری را که شخصیت‌های اصلی در آن قرار دارند، به نمایش می‌گذارد. مرز عجیبی بین کمدی رمانتیک و دردناک بودن در این فیلم طی می‌شود. درام زندگی زیباست، اما به‌نوعی باعث می‌شود که در پایان به‌عنوان یک فیلم پر از اشک و آه موثر واقع شود.

5. مردم معمولی (Ordinary People)

مردم معمولی

  • کارگردان: رابرت ردفورد
  • ژانر: درام
  • تاریخ انتشار: 19 سپتامبر 1980
  • بازیگران: دونالد ساترلند، مری تایلر مور، جاد هیرش، تیموتی هاتون و الیزابت مک. گاورن

یکی دیگر از درام‌هایی که با بازی‌های فوق‌العاده خود شناخته می‌شود، مردم معمولی است. این فیلم بیشتر حول‌محور اعضای خانواده‌ای می‌چرخد، که همگی با یک فقدان بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. غم و اندوه و احساسات پیچیده‌ای که وقتی یک بخش اصلی از یک خانواده برای همیشه از بین می‌رود، در این فیلم به‌خوبی نشان داده می‌شود. داستان درباره پسری است که درگذشت او، برادر و پدر و مادرش را در حالات عاطفی دردناکی رها می‌کند.

برای مردم معمولی تعریفی بیشتر از این وجود ندارد، اما لازم هم نیست وجود داشته‌باشد. این فیلم هیچ‌چیز را پنهان نمی‌دهد، فقط گاهی‌اوقات به دلیل ایده اصلی‌اش دردناک می‌شود. درعین‌حال می‌توان گفت که مردم معمولی فیلم ناامیدکننده‌ای هم نیست. این اثر یک سفر احساسی است، که به همان اندازه که ممکن است نامطلوب به نظر برسد، به لطف کارگردانی حساس رابرت ردفورد و بازی‌های عالی همه بازیگران، بسیار جذاب است.

4. راهی برای فردا بساز (Make Way for Tomorrow)

درام راهی برای فردا بساز

  • کارگردان: لئو مک کری
  • ژانر: درام
  • تاریخ انتشار: ۹ می ۱۹۳۷
  • بازیگران: ویکتور مور، بولا بوندی، فی بینتر، توماس میچل، پرتر هال، باربارا رید، دل هندرسون، الیزابت ریسدون، الن درو، جین لوکارت و جین مورگان

یکی از احساسی‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های دهه 1930، راهی برای فردا بساز است. این اثر سینمایی به‌طور غیرقابل‌انعطافی به دوران سالمندی نگاه می‌کند، با دو شخصیت اصلی که زوجی مسن هستند که در سختی‌های مختلف به‌شدت به یکدیگر اهمیت می‌دهند. آن‌ها به نقطه‌ای می‌رسند که مجبورند به اقوام کوچک‌تر خود تکیه کنند، و به همین دلیل مجبور می‌شوند به‌طور موقت از هم جدا شوند، تا در خانواده‌های مختلف جای بگیرند.

راهی برای فردا بساز، همچنین به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه این زوج مورد سوء‌تفاهم قرار می‌گیرند یا حتی گاهی‌اوقات مورد غفلت فرزندانشان قرار می‌گیرند. گاهی‌اوقات راهی برای فردا بساز یک فیلم عمیقا غم‌انگیز است، اما عشقی که این زوج اصلی به یکدیگر دارند، لحظه‌های دلگرم‌کننده‌ای را به کل فیلم می‌بخشد، که تعدادی از آنها به‌طور موثری اثر تلخی فیلم را کمرنگ می‌کند.

3. شاد در کنار هم (Happy Together)

درام شاد در کنار هم

  • کارگردان: وونگ کار. وای
  • ژانر: درام عاشقانه
  • کارگردان: وونگ کار وای
  • بازیگران: تونی لیانگ، لسلی چونگ، چانگ چن و گریگوری دیتون

وونگ کار. وای با قرار دادن پیچش‌های هنری در ژانر عاشقانه غریبه نیست، همانطور که در فیلم‌هایی مانند چانگ‌کینگ اکسپرس و در حال‌وهوای عشق نشان داده شده‌است. این آثار هر کدام لحظات احساسی و دردآور خود را دارند، اما هیچ‌کدام به‌اندازه شاد در کار هم تیره و تاریک نیستند. این فیلم هم کم‌و‌بیش درباره عشق است، اما بر فروپاشی تدریجی یک زوج و تلاش‌های بیهوده آنها برای نجات رابطه‌شان متمرکز است.

این ویژگی باعث می‌شود که شاد در کنار هم بیشتر شبیه یک درام باشد، تا یک فیلم عاشقانه معمول و به همین دلیل هم در این فهرست نام برده شده‌است. بیشتر صحنه‌های این فیلم مربوط به مشاجره، دلشکستگی و پشیمانی زوج داستان است که بسیار تلخ و غمگین است. اما در پایان همه‌چیز، کمی امید وجود دارد، امید به اینکه شاید بتوان ادامه داد و دوباره شروع کرد.

2. فانی و الکساندر (Fanny and Alexander)

فانی و الکساندر

  • کارگردان: اینگمار برگمن
  • ژانر: درام تاریخی
  • تاریخ انتشار: 17 دسامبر 1982
  • بازیگران: پرنیلا آلوین، یان مالمخو، برتیل گوو، بوریه آلشت، آنا برگمن، گون ولگرن و کریستینا آدولفسون

فانی و الکساندر یک فیلم حماسی و تاریخی اثر اینگمار برگمن کارگردان بزرگ و صاحب‌سبک است، که حداقل با معیارهای فیلمساز به‌طرز شگفت‌انگیزی شاد شروع می‌شود. این فیلم خانواده‌ای را دنبال می‌کند که دو فرزند دارند و همه چیز برایشان عادی می‌گذرد. اما وقتی پدر خانواده ناگهان می‌میرد، همه چیز به هم می‌ریزد. مادر آنها دوباره ازدواج می‌کند و شوهر جدیدش یک ناپدری وحشتناک است، که دو فرزند و مادرشان با سختی او را تحمل می‌کنند.

فانی و الکسندر یک درام دیگر درباره استقامت است، به خصوص زمانیکه اعضای خانواده با هم متحد می‌شوند تا به این سه نفر کمک کنند، تا از موقعیت دشواری که در آن قرار دارند خارج شوند. کافی است جنبه الهام‌بخش بودن این فیلم را ببینید، اگرچه هرکسی که فانی و الکساندر را تماشا می‌کند این کار را خواهدکرد. برای تماشای سختی‌های زیادی در راه رسیدن به یک نتیجه مثبت نهایی، باید فیلم فانی و الکساندر را تماشا کنید.

1. رستگاری در شاوشنگ (The Shawshank Redemption)

درام رستگاری در شاوشنگ

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • ژانر: درام جنایی
  • تاریخ انتشار: 14 اکتبر 1994
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سادلر، کلنسی براون، گیل بیلاز، مارک رولستون و جیمز ویتمور

مانند پرواز بر فراز آشیانه فاخته، رستگاری در شاوشنگ هم، یکی دیگر از درام های بسیار محبوب است که اتفاقا در جای خود به‌طرز باورنکردنی تلخ است. این اثر سینمایی درباره دو نفر است، که سعی می‌کنند از سختی‌های درون یک زندان وحشتناک جان سالم به در ببرند.

پایان فیلم بدون اینکه برای نشان دادن سختی‌ها از مسیر خود خارج شود، تاثیرگذار است. رستگاری در شاوشنگ شاید بهترین فیلم آمریکایی درباره قوی ماندن و تحمل رنج باشد، فقط برای اینکه جنبه قوی‌تر مخاطب ظاهر شود و برای چیزهایی که در زندگی دارد سپاسگزار باشد. مشاهده این فیلم گاهی دشوار است، اما ثابت می‌کند که می‌تواند بسیار الهام‌بخش است. در پایان، این فقط یک داستان بسیار خوش‌ساخت و سینمایی است، که در کنار اوج‌های دلگرم‌کننده و پیروزمندانه، نمایش عاطفی فوق‌العاده‌ای را خلق می‌کند.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید