(عکس) بهترین سریال‌های ورزشی که باید تماشا کنید؛ از تد لاسو تا بروکمایر

(عکس) بهترین سریال‌های ورزشی که باید تماشا کنید؛ از تد لاسو تا بروکمایر

وقتی تقریباً هر لیگ ورزشی حرفه‌ای روی زمین از این روند پیروی کرد و دیگر هیچ‌کس نمی‌توانست بازی آتلانتا یونایتد یا منچستر سیتی را تماشا کند، بسیاری از ورزش‌دوستان به سریال‌های ورزشی مانند «بازی انگلیسی» (The English Game) نتفلیکس (Netflix) روی آوردند.

کد خبر : ۲۰۹۳۴۳
بازدید : ۵

لغو مسابقات بسکتبال ان‌بی‌ای طی سال ۲۰۲۰ اولین نشانه‌ی بزرگی بود که نشان داد همه‌گیری کووید-۱۹ قرار است متفاوت از هر چیزی باشد که قبلاً دیده‌ایم و این لغو شدن چیزهای زیادی درباره‌ی رابطه‌ی ما با ورزش می‌گوید. وقتی تقریباً هر لیگ ورزشی حرفه‌ای روی زمین از این روند پیروی کرد و دیگر هیچ‌کس نمی‌توانست بازی آتلانتا یونایتد یا منچستر سیتی را تماشا کند، بسیاری از ورزش‌دوستان به سریال‌های ورزشی مانند «بازی انگلیسی» (The English Game) نتفلیکس (Netflix) روی آوردند.

باید پذیرفت از سال ۱۹۷۸، زمانی که «سایه‌ی سفید» (The White Shadow) شبکه‌ی سی‌بی‌اس (CBS) یکی از اولین درام‌های شبکه‌ای با بازیگران عمدتاً سیاه‌پوست را جمع‌آوری کرد، تا اولین نمایش کمدی برنده‌ی جایزه‌ی تلویزیونی امی شبکه‌ی اپل تی‌وی پلاس (Apple TV Plus) یعنی «تد لاسو»، درباره‌ی یک مربی فوتبال آمریکایی که برای هدایت یک باشگاه فوتبال لیگ برتر استخدام شده است، تهیه‌کنندگان تلویزیونی در دنیای ورزش برای درام‌ها و کمدی‌های خود زمینه‌های حاصلخیزی پیدا کرده‌اند.

ما قبلا به بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ پرداخته بودیم و مشابه آن، اینجا فقط به سریال‌های داستانی می‌پردازیم که عمدتاً حول یک ورزش می‌چرخند و خوشبحتانه ورزش‌های زیادی وجود دارند که سریال‌های فراوانی درباره‌ی آن‌ها ساخته شده است: فوتبال، فوتبال آمریکایی، بیسبال، هنرهای رزمی، تنیس، مسابقه‌ی اسب‌سواری و کشتی حرفه‌ای. شخصیت‌ها می‌توانند بازیکنان، مدیران، نویسندگان ورزشی، عوامل یا حتی طرفداران باشند، اما ورزش باید در مرکز نمایش باشد.

سریال‌های ورزشی از غالب سریال‌های تلویزیونی دیگر طرفداران بیش‌تری دارند و اگر از زاویه‌ی درستی به این موضوع نگاه کنید خیلی چیز عجیبی هم به نظر نمی‌رسد. کسانی که طرفدار داستان‌های هیجان‌انگیز و سریالی هستند وقتی پای سریال‌های ورزشی وسط باشد، در کنار کسانی که طرفدار ورزش هستند قرار می‌گیرند و در نتیجه طرفداران بیش‌تر می‌شوند. یک سریال ورزشی متناسب باید بتواند مخاطب را نسبت به سرنوشت شخصیت‌هایش کنجکاو کند و او را در دل داستانش غرق نماید. کسانی که به سراغ تماشای سریال‌های ورزشی‌ می‌روند بی‌شک مخاطبانی هستند که بیش از سایرین برای هیجان احترام قائل‌اند.

۲۲. یک تپه‌ی درختی (One Tree Hill)

46

  • سال‌های پخش: ۲۰۰۳ – ۲۰۱۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: دبلیوبی (The WB) و سی‌دبلیو (The CW)
  • تعداد فصل‌ها: ۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۸۷
  • خالق: مارک شوان
  • بازیگران: چد مایکل موری، هیلاری برتون، جیمز لافرتی، بتانی جوی لنز
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۸ از ۱۰

یک غول از دوران درام نوجوانان شبکه‌های سی‌دبلیو و دبلیوبی طی اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، «یک تپه‌ی درختی» یکی از آن سریال‌های ورزشی عمیقاً محبوب و به طور فزاینده‌ای عجیب است که نه تنها توانست تقریباً برای همه‌ی شخصیت‌هایش حرفه‌های هالیوودی درجه‌ی دوم را راه‌اندازی کند، بلکه توانست از تصمیمات داستان‌گویی مرگباری مانند داشتن یک سگ که قلب یک شخصیت اصلی را می‌خورد، جان سالم به در ببرد. چرا به نظر می‌آید سریال‌های مخصوص نوجوانان علاقه‌ی خاصی به خورده‌شدن قلب شخصیت‌ها توسط حیوانات دارند؟

حتی اگر شما زمانی که این سریال در اصل پخش می‌شد تماشاگر آن نبودید، سایه‌ی آن بر فرهنگ پاپ به قدری بزرگ بود که حداقل می‌دانستید که حتی ذکر ایده‌ی برادران ناتنی که در یک شهر کوچک در کارولینای شمالی بسکتبال بازی می‌کنند کافی است تا طرفداران را به یک بهمن احساسات بیندازد. شاید اکنون زمان آن باشد که سری به این سریال بزنید و ببینید همه‌ی این هیاهوها درباره‌ی چه بوده است. پیش از آن اما بهتر است نگاهی بیاندازیم به داستان این سریال و جامعه‌ی بینندگان آن.

این سریال داستان دو برادر ناتنی را روایت می‌کند که به عنوان دشمن کار خود را در سریال آغاز می‌کنند، اما به تدریج تبدیل به دوستانی باوفا برای یک‌دیگر می‌شوند. بعد از این که یکی از برادرها به نام لوکاس به کمک دایی خود وارد تیم بسکتبال مدرسه که برادرش نیتان کاپیتان آن است می‌شود، رقابت این دو برادر آغاز می‌گردد و پس از آن داستان‌های عاشقانه و درام‌های مدرسه‌ای بر هیجان و ظرافت‌های این سریال اضافه می‌شوند. این سریال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از سبکه‌ی دبلیوبی پخش شد و سپس به شبکه‌ی سی‌دبلیو نقل مکان کرد.

نخستین قسمت این سریال ۲.۵ میلیون نفر بیننده داشت و در قسمت بعدی این آمار به ۳.۳ میلیون نفر رسید. این آمار درخشان «یک تپه‌ی درختی» را تبدیل به یکی از ۳ سریال سال ۲۰۰۳ کرد که مخاطبان آن‌ها در قسمت دوم افزایش چشمگیری داشته‌اند. بهترین فصل این سریال فصل دوم آن بود که توانست به طور میانگین هفته‌ای ۴.۳ میلیون نفر مخاطب جذب کند. فصل آخر این سریال توانست بالاترین امتیاز را از مخاطبان زن بگیرد. این سریال بیش از هرچیز در بین زن‌ها محبوب بود و طی آماری که منتشر شده است بیش‌ترین مخاطبان این سریال زن‌های بین ۱۲ تا ۳۴ سال بوده‌اند.

۲۱. بلوط‌های قرمز (Red Oaks)

47

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: آمازون پرایم ویدیو (Amazon Prime Video)
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۶
  • خالقان: گرگوری جیکوبس، جو گنجمی
  • بازیگران: کریگ رابرتز، جنیفر گری، ریچارد کایند، انیس اسمر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰

«بلوط‌های قرمز» با یک شجره‌نامه‌ی جهنمی وارد تلویزیون شد. این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است توسط استیون سودربرگ و دیوید گوردون گرین تهیه شده است، گرین قسمت نخست این سریال را کارگردانی کرده است و خلق این سریال توسط همکاران قدیمی سودربرگ، جو گنجمی و گرگوری جیکوبس، به انجام رسیده. قسمت‌های دیگر توسط افرادی مانند ایمی هکرلینگ و هال هارتلی کارگردانی شده‌اند.

وقایع این سریال در یک باشگاه محلی در نیوجرسی طی اواسط دهه‌ی ۸۰ میلادی به وقوع می‌پیوندند. این سریال به طور آشکار فیلم‌هایی مانند «اوقات خوش در ارتفاعات ریجمونت» (Fast Times at Ridgemont High)، «پادوی گلف» (Caddyshack) و «بچه فلامینگو» (The Flamingo Kid) را تداعی می‌کند و با یک ترکیب شگفت‌انگیز از خالقانی که هم کمدی و هم درام را درک می‌کنند، در همان قلمرو نوستالژی تلخ و شیرین مانند کمدی‌های محبوبی مانند «سال‌های شگفت‌انگیز» (The Wonder Years) و «فریک‌ها و گیک‌ها» (Freaks and Geeks) قرار می‌گیرد.

این سریال داستان دیوید، یک دانشجو، را روایت می‌کند که در تعطیلات تابستانی خود مشغول کار در یک باشگاه محلی می‌شود. تمرکز داستان بر زندگی دیوید است و وقایع آن حول محور داستان‌های فرعی درباره‌ی خانواده، دوستان و روابط دیوید می‌گردد. این سریال مضامینی مانند بلوغ، عشق و جست‌وجو برای خوشبختی را به تصویر می‌کشاند. قسمت نخست این سریال در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد. در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ فصل دوم و در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ هم فصل دوم و سوم آن منتشر شدند.

۲۰. بروکمایر (Brockmire)

48

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۷ – ۲۰۲۰
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: آی‌اف‌سی (IFC)
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۲
  • خالق: جوئل چرچ کوپر
  • بازیگران: هنک آزاریا، آماندا پیت، تایرل جکسون، ویلیامز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

بر اساس شخصیتی که توسط ستاره‌ی «سیمپسون‌ها» (The Simpsons) هنک آزاریا ایجاد شده است، «بروکمایر» داستان یک گوینده‌ی بیسبال به نام جیم بروکمایر را دنبال می‌کند که روزهای سخت زندگی‌اش فرا رسیده‌اند. یک دهه پیش، بروکمایر وسط یک مهمانی بزرگسالانه به همسرش برخورد کرد و سپس در اتاقک پخش زنده یک فروپاشی عمومی بسیار بزرگ داشت. او از آن روز تا زمان شروع سریال به تمام نقاط کثیف و جهنمی دنیا سفر کرده است تا هرچه سریع‌تر خودش را به ورطه‌ی نابودی بکشاند.

او توسط جولز جیمز (آماندا پیت) که مالک یک تیم بیسبال کوچک‌ شهرستانی است و فکر می‌کند بروکمایر می‌تواند الهام‌بخش موفقیت باشد، به آمریکا بازگردانده شده است. جولز البته تمام حقیقت را به بروکمایر نگفته است؛ از جمله جزئیات کوچکی مانند این که تیم بیسبال او در آستانه‌ی فروپاشی است و اتفاقات گذشته‌ی بروکمایر تبدیل به یکی از بمب‌های اینترنتی شده. چارلز (تایرل جکسون ویلیامز) که یک سیاه‌پوست است بدون هیچ علاقه‌ای به بیسبال یا هیچ‌یک از این مزخرفات سفیدپوستان، مجبور است نقش میانجی‌گر را در این بین ایفا کند. این یکی از بهترین سریال‌های ورزشی واقعاً باور نکردنی است.

در نخستین فصل خود، «بروکمایر» تبدیل به پربیننده‌ترین سریال شبکه شد و توانست با میانگین ۵۰۰ هزار مخاطب برای هر قسمت شگفتی بیافریند. تمام قسمت‌های فصل نخست این سریال را تیم کرکبی کارگردانی کرد و تمام سایر قسمت‌های این سریال ورزشی را مائوریک مارابل. این سیت‌کام پرطرفدار برای نخستین‌بار در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۱۷ منتشر شد و آخرین قسمت آن در تاریخ ۶ می ۲۰۲۰ پخش گردید.

۱۹. فوتبالیست‌ها (Ballers)

49

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۵ – ۲۰۱۹
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او (HBO)
  • تعداد فصل‌ها: ۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۷
  • خالق: استفن لوینسون
  • بازیگران: دواین جانسن، راب کوردری، جان دیوید واشنگتن، عمر میلر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۸ از ۱۰

ستاره‌ی «فوتبالیست‌ها» دواین راک جانسون، از نظر مالی، یکی از بزرگترین ستارگان سینما در جهان است و در این سریال به نظر می‌رسد او در حال ایفا کردن نقش خودش است. با وجود آن چه که دوران حرفه‌ای‌اش در رینگ و فیلم‌ها به او داده‌اند، شخصیت تلویزیونی او در این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است بسیار نزدیک‌تر به پولداران است تا به عضله‌داران.

این سریال با وجود موفقیت شخصیت‌هایی مانند «انتوراج»، عمدتاً به عنوان پاسخی به تصویر محبوب غالب جانسون عمل می‌کند. در واقع، شاید این نزدیک‌ترین حالتی باشد که ما در آن به تماشای دواین جانسون واقعی یا حداقل، دواین جانسون همان‌طور که خودش را می‌بیند، در حال پیمایش زندگی‌اش می‌رسیم.

در فیلم‌های فوق‌العاده سودآور او، ما هرگز نگاهی عمیق‌تر از سطح به جانسون نمی‌اندازیم: فیزیک او همه چیز است. در «فوتبالیست‌ها»، جانسون نقش اسپنسر استراس‌مور، بازیکن سابق فوتبال حرفه‌ای را بازی می‌کند که در بازنشستگی با انتقال به مدیریت مالی به موفقیت دست پیدا کرده است. او به دوستان قدیمی و ستارگان فعلی کمک می‌کند؛ همراه با شریک تجاری‌اش، جو (راب کوردری). نقش کوردری در اینجا با وجود برخی تحریکات اخلاقی، کمدی است.

برخلاف فیلم‌های جانسون که در آن‌ها جانسون فقط بدن است و هم‌بازی‌هایش نماینده‌ی هوش یا بار کمیک هستند، در این سریال جانسون دارای هوش، خلق و خوی مناسب و بدن است. کوردری فقط برای همراهی کردن جانسون در این سریال وجود دارد؛ شخصیتی که مخاطب می‌تواند خودش را جای او بگذارد و وقایع سریال را دنبال کند.

مانند جانسون واقعی، اسپنسر در جهان پیشرفت کرده است با دانستن این نکته که قدرت واقعی از یک یا دو قدم دورتر از عملی که مردم می‌بینند سر بر می‌آورد. همان‌طور که راک همچنان به تسلط بر پرده‌ی نقره‌ای ادامه می‌دهد، این سریال تلویزیونی میراثی است که می‌تواند او را آن طور که هست به مخاطبان معرفی کند. نخستین قسمت این سریال در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵ پخش شد. پربیننده‌ترین فصل این سریال فصل سوم آن بوده است که به طور میانگین در هر قسمت نزدیک به ۲ میلیون بیننده داشت.

۱۸. سایه‌ی سفید

50

  • سال‌های پخش: ۱۹۷۸ – ۱۹۸۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: سی‌بی‌اس
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۵۴
  • خالق: بروس پالترو
  • بازیگران: کن هاوارد، جیسون برنارد، اد برنارد، جان پرینگل
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است درباره‌ی یک مرد سفیدپوست و بازیکن سابق ان‌بی‌ای (کن هاوارد) می‌باشد که یک تیم دبیرستانی مختلط نژادی در داخل شهر لس آنجلس را مربیگری می‌کند. این سریال تنها سه سال پخش شد، اما یک نمایش واقعاً پیشگام و تأثیرگذار بود که برای دهه‌ها پس از پخش اولیه‌اش به عنوان یک سریال ورزشی محبوب طرفداران باقی مانده است. اولین درام شبکه‌ای گروهی که دارای اکثریت بازیگران سیاه‌پوست بود.

«سایه‌ی سفید» همچنین اولین نمایش شبکه‌ای بود که زندگی دبیرستانی داخل شهری را با همه‌ی زشتی‌هایش به تصویر کشید. این سریال فراتر از زمین بسکتبال رفت و موضوعات ممنوعه مانند اعتیاد به الکل دانش‌آموزان، گرایش‌های جنسی آن‌ها و بیماری‌های مقاربتی را پوشش داد. تأثیر این سریال نیز به فراتر از ایالات متحده رسید؛ بسیاری از کارشناسان افزایش محبوبیت بسکتبال در ترکیه را به پخش‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ این سریال نسبت می‌دهند. با وجود داشتن یک رزومه‌ی طولانی بر صحنه‌ی فیلم و تلویزیون، هاوارد که سال‌های دبیرستانش در منهست، نیویورک، بخشی از پایه‌ی این سریال بود تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۶ هر جایی که می‌رفت با عبارت «هی، مربی» مورد استقبال قرار می‌گرفت.

این سریال راه را برای سریال‌های واقع‌گرایانه‌ی بعدی در تلویزیون باز کرد. با این سریال، تلویزیون از دنیای رویایی‌ای که برای مخاطبان خود خلق کرده بود بیرون انداخته شد و واقعیت تلخ جامعه در مقابل چشم بینندگان به نمایش در آمد. نخستین قسمت این سریال در تاریخ ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸ به نمایش در آمد و آخرین قسمت آن در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۱ از شبکه ی سی‌بی‌اس پخش شد. «سایه‌ی سفید» را بی‌شک باید یکی از بهترین سریال‌های ورزشی تاریخ تلویزیون دانست.

۱۷. زمین (Pitch)

51

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۶
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: فاکس (Fox)
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • خالقان: دن فاگلمن، ریک سینگر
  • بازیگران: کایلی بان‌بری، مارک پال گاسلار، مارک کانسلس، مو مک‌ری
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

طرفداران بیسبال ممکن است خود را در حال قضاوت برخی از بازی‌های بیسبال که در سریال «زمین» بازی می‌شود، بیابند. این سریال که با همکاری لیگ برتر بیسبال تولید شده است داستان اولین زنی را که تا به حال در لیگ‌های بزرگ بازی کرده دنبال می‌کند. جایی که قدرت این نمایش در آن نهفته است، نه در این است که ستاره‌ی سریال کایلی بان‌بری چقدر می‌تواند به طور واقعی از پرتاب‌کنندگان تقلید کند؛ بلکه در داستان احساسی، دلگرم‌کننده و شکستن موانع شخصیت او، جینی بیکر، است که در یک محیط مردانه‌ی غالب پیروز می‌شود.

هیچ شکی نیست که جینی یک الگو برای زنان است؛ هم در زمینه‌ی نمایش و هم در دنیای واقعی. این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است همچنین کار بسیار خوبی در به تصویر کشیدن فشار داخلی و خارجی برای موفقیت که از سنین جوانی بر جینی و ورزشکارانی مانند او وارد می‌شود، انجام می‌دهد. وقتی او در اوج داستان مبارزه می‌کند، شما تأثیری که بر او می‌گذارد را احساس می‌کنید و وقتی پیروز می‌شود، شما هم جشن می‌گیرید. بسیار ناامیدکننده است که این سریال درخشان شبکه‌ی فاکس تنها یک فصل دوام آورد، چرا که درست مانند جینی، سریال هم تازه کار خود را آغاز کرده بود.

قسمت نخست این سریال با میانگین ۴.۲۳ میلیون نفر بیش‌ترین میزان بیننده را داشت و قسمت نهم آن با ۲.۳۹ میلیون نفر کم‌ترین میزان را. نخستین قسمت این سریال در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ پخش شد و آخرین قسمت آن در تاریخ ۱۰ می همان سال منتشر گردید. یک‌سال بعد از پخش آخرین قسمت در تاریخ ۱ می ۲۰۱۷ شبکه‌ی فاکس اعلام کرد که این سریال کنسل شده است و دیگر هرگز ادامه‌ی آن پخش نخواهد شد؛ خبری که بسیاری از هواداران دوآتیشه‌ی این سریال را ناامید کرد.

۱۶. مربی (Coach)

52

  • سال‌های پخش: ۱۹۸۹ – ۱۹۹۷
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: ای‌بی‌سی (ABC)
  • تعداد فصل‌ها: ۹
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۰۰
  • خالق: بری کمپ
  • بازیگران: کریگ تی. نلسون، شلی فابارس، جری ون دایک، کلیر کری
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

به نظر می‌رسید دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی پر از سیتکام‌هایی مانند «مربی» بود؛ این سریال‌های تلویزیونی دوستانه درباره‌ی والدین پرمشغله که با بچه‌ها و زندگی خانوادگی سر و کار دارند، تنها با مکان‌های منحصر به فرد خود تعریف می‌شدند. آن چه مهم بود، بازیگران هر نمایش بودند و کریگ تی. نلسون، همان‌طور که بعداً توسط «شگفت‌انگیزان» (The Incredibles) نشان داده شد، تقریباً برای نقش پدر پرمشغله به دنیا آمده بود. در اینجا، او یک تیم فوتبال کالج معتبر در ایالت خیالی مینه‌سوتا را مربیگری می‌کرد قبل از اینکه این تیم به ان‌اف‌ال برود.

بیشتر از حل مشکلات تیم اما چالش‌های او معمولاً حول مدیریت دختر دانشگاهی‌اش یا حل اختلافات بین معلمان دیگر یا اعضای کارکنانش می‌چرخید. مانند هر یک از این نمایش‌ها، شما چند شخصیت کمدی احمقانه داشتید که فقط برای ارائه‌ی مونولوگ‌های ناگهانی خلق شده بودند. تی. نلسون یک‌بار سال ۱۹۹۲ برای درخشش در این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است توانست جایزه‌ی تلویزیونی امی بهترین بازیگر نقش اصلی یک سریال کمدی را به دست آورد. علاوه بر این تیم کانوی که سال ۱۹۹۵ به عنوان مهمان در این سریال حاضر شده بود هم توانست جایزه‌ی امی بهترین بازیگر مهمان در یک سریال کمدی را به دست آورد.

جامعه‌ی آهنگسازان، نویسندگان و منتشرکنندگان آمریکا از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ این سریال را به عنوان بهترین سریال تلویزیونی انتخاب کردند. در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ اعلام شد که شبکه‌ی ان‌بی‌سی (NBC) قرار است سریال ۱۵ قسمتی به عنوان دنباله برای سریال «مربی» بسازد. این سریال قرار بود داستان پسر هایدن فاکس را روایت کند که به تازگی یک شغل مربیگری در یک دانشگاه پیدا کرده بود. قرار بود همه‌ی ستاره‌های سریال اصلی در این سریال نقش‌های قدیمی خود را بازآفرینی کنند، اما در تاریخ ۳۱ آگوست ۲۰۱۵ شبکه اعلام کرد که ساخت ادامه‌ی این سریال به دنبال نظرات ضد و نقیضی که در رابطه با قسمت نخست آن دریافت کرده، برای همیشه لغو شده است.

۱۵. پشیمانی بازمانده (Survivor’s Remorse)

53

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: استارز (Starz)
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۶
  • خالق: مایک اومالی
  • بازیگران: جسی تی. آشر، رانریکو لی، اریک اش، تیونا پاریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰

یکی از بهترین کمدی‌های استارز؛ «پشیمانی بازمانده» درباره‌ی یک پدیده‌ی بسکتبال حرفه‌ای است که از پروژه‌ها به شهرت و ثروت می‌رسد. این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است همه‌ی مشکلاتی که از تله‌های ثروت ناشی می‌شود به علاوه مشکلاتی که همه‌ی افرادی که در زندگی قدیمی خود پشت سر گذاشته‌اید برایتان ایجاد می‌کنند را به خوبی به تصویر کشانده است.

کمدی هوشمندانه و تحریک‌آمیز مایک اومالی درباره‌ی یک خانواده‌ی سیاه‌پوست طبقه‌ی متوسط که وقتی کم کالووی به آتلانتا نقل مکان می‌کند به او می‌پیوندند، در طول چهار فصل پخش خود طرفداران زیادی پیدا کرد. اومالی و تیم نویسندگان متنوع و بی‌رحم او از جمله آلن مالدونادو، علی لروی، تریسی الیور و ویکتور لوین فرضیه‌ی جذاب خود را کاوش می‌کنند و عمیق‌تر از تقریباً هر نمایش تلویزیونی دیگری به سیاست‌های نژادی و جنسیتی می‌پردازند. به دنبال نمایش دادن برخی محتواهای نسبتاً بزرگسالانه مانند مرگ ناگهانی و تجاوز جنسی، «پشیمانی بازمانده»، به شکل واقعی خود، هرگز اخلاقی نمی‌شود و به طور مداوم خنده را در طنز بی‌رحمانه، مشاهدات خشک و شوخی‌های نوجوانانه پیدا می‌کند.

جسی تی. آشر در این سریال برجسته است، اما «پشیمانی بازمانده» همچنین دارای اجراهای قوی از رونریکو لی، به عنوان پسر عموی کم، رجی، تیونا پریس ،همسر رجی، میسی و تیچینا آرنولد، مادر کم، کاسی است که همه اجراهای شایسته‌ی امی از خودشان ارائه می‌دهند. پربیننده‌ترین قسمت این سریال قسمت نوزدهم آن بود که بیش از یک میلیون نفر بیننده داشت. در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۷، شبکه‌ی استارز اعلام کرد که ساخت ادامه‌ی سریال «پشیمانی بازمانده» برای همیشه لغو شده است.

۱۴. لیگی از خودشان (A League of Their Own)

54

  • سال‌های پخش: ۲۰۲۲
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: آمازون پرایم ویدیو
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • خالقان: ویل گراهام، ابی جیکوبسون
  • بازیگران: ابی جیکوبسون، شانته آدامز، دارکی کاردن، روبرتا کالیندرز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰

در حالی که فیلم‌های عالی زیادی درباره‌ی سرگرمی‌های آمریکایی وجود دارد، سریال‌های تلویزیونی زیادی در دنیای بیسبال ساخته نشده‌اند. «لیگی از خودشان» ابی جیکوبسون و ویل گراهام که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است، یک برداشت از فیلم کلاسیک پنی مارشال به همین نام می‌باشد و بیش از یک نمایش درباره‌ی زنانی است که در دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی در حالی که مردان در جنگ هستند، بیسبال بازی می‌کنند.

داستان این سریال از طریق خطوط داستانی موازی روایت می‌شود. در یکی از این خطوط داستان حول محور کارسون شاو (جیکوبسون)، یک گیرنده‌ی سفیدپوست نامطمئن که به مدیر تیم راکفورد پیچز تبدیل شده است می‌گردد و در خط دیگر داستان مکس چپمن (شانته آدامز)، یک پرتاب‌کننده‌ی سیاه‌پوست با استعداد که حتی از تلاش برای ورود به لیگ حرفه‌ای بیسبال دختران آمریکایی منع شده است، روایت می‌شود. این نمایش به طور مستقیم با تعصبات روز، مانند نژادپرستی و تبعیض جنسی مقابله می‌کند، زیرا زنان تلاش می‌کنند تا رویاهای بیسبال خود را به حقیقت تبدیل کنند.

با تمرکز عمده بر تجربه‌ی سیاه‌پوستان و نشان دادن راه‌هایی که مکس باید در اطراف و خارج از مسیرهای باز برای زنان سفیدپوست و حتی مردان سیاه‌پوست بپیماید، این سریال ورزشی قادر است داستانی را بگوید که در فیلم فقط به آن اشاره شده بود. بنابراین در حالی که خود بیسبال واقعی می‌توانست بهتر باشد و بازی‌ها احتمالاً می‌توانستند بیشتر در مرکز نمایش باشند، «لیگی از خودشان» در تلاش خود برای گفتن یک داستان قدرتمند و به موقع موفق عمل می‌کند. در ماه مارس ۲۰۲۳ اعلام شد که قرار است یک فصل چهار قسمتی دیگر برای پایان‌بندی سریال ساخته شود، اما در آگوست همان سال آمازون پرایم اعلام کرد که به دنبال اعتصاب نویسندگان و تاخیرهای پیاپی، ساخته شدن فصل دوم برای این سریال لغو شده است.

۱۳. پاشنه‌ها (Heels)

55

  • سال‌های پخش: ۲۰۲۱ – ۲۰۲۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: استارز
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۶
  • خالق: مایکل والدرون
  • بازیگران: استفن آمل، الکساندر لودویگ، آلیسون لوف، مری مک‌کورمک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

ایجاد شده توسط مایکل والدرون، خالق سریال «لوکی» (Loki) ؛ «پاشنه‌ها» داستان برادران جک (استفن آمل) و ایس (الکساندر لودویگ) اسپید را دنبال می‌کند که زندگی خود را از طریق دنیای کشتی حرفه‌ای محلی و مستقل در شهر کوچک خیالی خود در دافی، جورجیا، پیش می‌برند. وقایع سریال تقریباً یک سال پس از مرگ شوکه‌کننده‌ی پدرشان، شاه تام اسپید (دیوید جیمز الیوت)، یک قهرمان محلی که میراثی فراموش نکردنی به جا گذاشته است و پر کردن جایش کاری مشکل خواهد بود، آغاز می‌شود.

تام همچنین کسب و کار خانوادگی، لیگ کشتی دافی را به جا گذاشت. جک، مرد خانواده که در لیگ کشتی دافی نقش یک پاشنه را بازی می‌کند و کمربند قهرمانی شرکت را در اختیار دارد، مسئولیت‌های اداره‌ی تبلیغات مانند رزرو کشتی‌گیران، نوشتن داستان‌ها، جذب حامیان مالی و هر چیز دیگری که می‌تواند برای رشد لیگ کشتی انجام دهد را بر عهده دارد، در حالی که ایس بی‌پروا، چهره‌ی برتر تبلیغات، رویای بزرگ شدن در کشتی حرفه‌ای و در نهایت خروج از دافی به روشی که بیل وحشی انجام داد را در سر می‌پروراند.

«پاشنه‌ها» یک سریال است که نه تنها روایت استعاری در مقابل روایت واقعی را در دنیای کشتی حرفه‌ای معاصر به نمایش در می‌آورد، بلکه بررسی می‌کند که چگونه خطوط واقعیت می‌توانند محو شوند؛ چیزی که کشتی حرفه‌ای در آن تخصص دارد. این به ویژه زمانی صادق است که کشتی به معنای واقعی کلمه تمام زندگی خانواده‌ی شما باشد، چیزی که امیدوارید غذا را روی میز بگذارد.

«پاشنه‌ها» سوالاتی را که انتظار می‌رود یک نمایش درباره‌ی کشتی حرفه‌ای بپرسد، مطرح می‌کند؛ چه زمانی کایفاب، دنیای جعلی کشتی، به یک ورزش در دنیای واقعی تبدیل می‌شود؟ چه زمانی یک کشتی واقعی به کایفاب تبدیل می‌شود؟ چه اتفاقی می‌افتد وقتی این دنیاها همزیستی می‌کنند؟ و در مورد خاص «پاشنه‌ها»، این شخصیت‌ها چگونه کار و خانواده را متعادل می‌کنند وقتی هر دو به طور جدایی‌ناپذیری به هم پیوسته‌اند؟ این قلمرویی است که «پاشنه‌ها» شخصیت‌های خود را از لحظه‌ای که با آن‌ها ملاقات می‌کنیم، در آن به شکوفایی می‌رساند.

۱۲. به شرق و رو به پایین (Eastbound & Down)

56

  • سال‌های پخش: ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • تعداد فصل‌ها: ۴
  • تعداد قسمت‌ها: ۲۹
  • خالقان: بن بست، جودی هیل، دنی مک‌براید
  • بازیگران: دنی مک‌براید، استیو لیتل، کتی میکسون، جان هاوکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۲ از ۱۰

هرکسی می‌تواند لحظه‌ی دقیقی را که به یک طرفدار بزرگ دنی مک‌براید تبدیل شد، مشخص کند، حتی اگر از قبل به خاطر حضور او در «پاین‌اپل اکسپرس» (Pineapple Express) گیج و ناراحت بوده باشد. اوایل فصل اول، کنی پاورز در حالی که در ماشینش آبجو می‌نوشد به کتاب صوتی خودش گوش می‌دهد. وقتی یک نوار جدید از حرف‌های پرادعا و ناسزاگویانه‌اش را می‌گذارد، یک صدای آرام مردانه در کتاب صوتی می‌گوید: «شما در حال گوش دادن به «تو بیرونی، من درونم»، توسط کنی پاورز هستید.» در همین نقطه است که مخاطب همه‌چیز را می‌بخشد.

این سریال در ابتدا قرار بود یک فیلم سینمایی چهار ساعته باشد و کمی بعدتر قرار شد به دو ساعت کاهش یابد. «به شرق و رو به پایین» داستان یک پرتاب‌کننده‌ی سابق لیگ بزرگ که به طور وسواسی برای مرتبط بودن تلاش می‌کند را به یک داستان بازگشت حماسی تبدیل کرد. کنی در مسیر بازگشت به شهرت یک اودیسه‌ی مضحک را طی می‌کند، اما خالقان سریال، مک‌براید، جودی هیل و بن بست هرگز پرتره‌ی صادقانه‌ی خود از مردی که توسط خودخواهی‌اش خورده شده است را به خاطر یک شوخی قربانی نمی‌کنند؛ به جز، البته در آن قسمت دیوانه‌کننده با ویل فرل، یک مزرعه‌ی جنگ داخلی و یک توپ.

همان تیم سریال‌های «معاون‌های مدرسه» (Vice Principals) و «جمستون‌های نیکوکار» (The Righteous Gemstones) که از نظر لحن مشابه هستند، دوباره متحد شدند و دوباره از حضور مغناطیسی و خودجوش مک‌براید در صفحه‌ی نمایش بهره‌برداری کردند و یکی از بهترین سریال‌های ورزشی را خلق نمودند. تهیه‌کننده‌های این سریال ویل فارل و آدام مک‌کی بودند. آخرین قسمت این سریال در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ از تلویزیون پخش شد.

۱۱. شانس (Luck)

57

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۹
  • خالق: دیوید میلچ
  • بازیگران: داستین هافمن، دنیس فارینا، جان اورتیز، ریچارد کایند
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۴ از ۱۰

متأسفانه این سریال منحصر به فرد و لایه‌دار دیوید میلچ، بیشتر به خاطر لغو شدن پس از مرگ چندین اسب در صحنه شناخته می‌شود. داستان سریال عمدتاً در پیست مسابقه‌ی سانتا آنیتا اتفاق می‌افتد که در زندگی واقعی هم شاهد مرگ تعداد زیادی اسب در سال‌های اخیر بوده است. اگر بتوانید به این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است هر نوع فرصتی فراتر از کشته شدن اسب‌ها در مراحل تولید بدهید، به یک مطالعه‌ی شخصیتی عمیقاً شخصی از نه تنها صاحبان، مربیان و سوارکاران پیست‌ها، بلکه از قماربازان، مست‌ها و همراهان آن‌ها دست خواهید یافت.

تماشای «شانس» شما را به دنیایی که به خوبی توسط میلچ شناخته شده است، منتقل می‌کند، دنیایی که خشن و سخت است، اما همچنین مقاوم و زیبا. این سریال علاوه بر ایالات متحده در کشورهای دیگری نظیر بریتانیا، پرتغال، دانمارک، فنلاند، نروز، آلمان و آفریقای جنوبی هم به نمایش در آمد. نخستین قسمت این سریال که به طور رسمی پخش شد بیش از یک میلیون نفر بیننده داشت و قسمت هفتم آن که کم‌بیننده‌ترین قسمت لقب گرفت ۴۷۴ هزار مخاطب را پای گیرنده‌ها نشاند.

هنگامی که این سریال لغو شد قسمت دوم فصل دوم آن در حال ساخته شدن بود. تصاویری که تا به آن روز ضبط شده بودند هنوز به شکل عمومی منتشر نشده‌اند. برای این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی بود ۵۰ رأس اسب زیر نظر یک مربی حرفه‌ای قرار داده شدند و طبق گفته‌ی این مربی ۴۵ رأس از این اسب‌ها به خوبی توانستند خودشان را با شرایط جدید زندگی سازگار کنند. اریک راٍث،‌ بیل بریچ و دیوید میلچ از نویسندگان این سریال بودند. قسمت اول این سریال که بلافاصله پس از فصل نخست برای فصل دوم تمدید شد را مایکل مان کارگردانی کرد.

۱۰. بازی‌سازها (Playmakers)

58

  • سال‌های پخش: ۲۰۰۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: ایی‌اس‌پی‌ان (ESPN)
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۱
  • خالق: جان ایزندرا
  • بازیگران: تانی دنیسون، عمر گودینگ، راسل هارنزبی، جان متیو اسمیت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰

وقتی نمایش فوتبال تخیلی شما آن‌قدر نزدیک به واقعیت است که لیگ ملی فوتبال شما را تعطیل می‌کند، کارتان را درست انجام داده‌اید؛ چنین بود سرنوشت «بازی‌سازها». این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است اولین و تنها سریال نوشته شده در ایی‌اس‌پی‌ان از سال ۲۰۰۳ بود که برای ۱۱ قسمت با رتبه‌ی بالا پخش شد قبل از این که فشار از سوی لیگ ملی فوتبال آن را از روی آنتن پایین بکشد. اگر آن را به خاطر نمی‌آورید، به این دلیل است که پس از آن دفن شد؛ هیچ بازپخشی از این سریال صورت نگرفت. اگر بتوانید یک دی‌وی‌دی از سال ۲۰۰۴ از آن پیدا کنید، خوشبخت هستید.

تنظیم سریال نسبتاً اساسی است به این معنا که زندگی‌های درون و بیرون از زمین بازیکن‌های تخیلی یک تیم فوتبال حرفه‌ای در لیگ را دنبال می‌کند. «بازی‌سازها» اما چندین ویژگی منحصر به فرد داشت که آن را به یک سریال تلویزیونی جذاب تبدیل کرد؛ بازیگران عالی و ترکیب درام، تجارت، برادری و ضعف‌های انسانی مانند مقدار زیادی مصرف مواد مخدر، رسوایی‌های جنسی و خشونت.

به نظر می‌رسد چنین سریالی برای لیگ ملی فوتبال آمریکا کمی بیش از حد واقعی بود و آن‌ها نمی‌توانستند این حجم از واقعیت را تحمل کنند. مرواریدها گرفته شدند و سریال به سرعت لغو شد، اما فراموش نخواهد شد. این سریال سال ۲۰۰۳ که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است جایزه‌ی بهترین سریال تلویزیونی را از موسسه‌ی فیلم آمریکا به دست آورد.

۹. زمان پیروزی: ظهور سلسله‌ی لیکرز (Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty)

59

  • سال‌های پخش: ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اچ‌بی‌او
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۷
  • خالقان: مکس برنستاین، جیم هکت
  • بازیگران: جان سی. ریلی، کوینسی ایزایا، جیسون کلارک، آدریان برودی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

با یک تیم از بازیگران ستاره که توسط یک تازه‌وارد جذاب (کوینسی ایزایا) در نقش اروین جوان، مجیک جانسون، هدایت می‌شوند، «زمان پیروزی: ظهور سلسله‌ی لیکرز» معادل تلویزیونی یک جشن است. نه تنها داستان پشت شروع دوران نمایش لیکرز شامل برخی از پیچ و تاب‌های شوکه‌کننده‌ و واقعی است که هر مستند ورزشی تا به حال داشته است، بلکه توجه به جزئیات بصری دقیق دوره توسط خالقان مکس بورنشتاین، تهیه‌کننده‌ی اجرایی آدام مک‌کی و نویسندگان و تهیه‌کنندگان اجرایی جیم هکت و رادنی بارنز آنقدر زنده و جامع است که تنها راه برای تجربه‌ی کامل «زمان پیروزی:ظهور سلسله‌ی لیکرز» این است که تلفن خود را کنار بگذارید، صدا را بلند کنید و چشمان خود را تمام و کمال به صفحه بچسبانید.

فقط یک هشدار، هرچند همان‌طور که بازی‌های لیکرز خودشان ممکن است در دوران مجیک و کریم برای تماشای خانوادگی مناسب بوده باشند، ترجیحات زیبایی‌شناختی اچ‌بی‌او و زشتی ذاتی اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی «زمان پیروزی: ظهور سلسله‌ی لیکرز» را به طور دقیق مخالف آن می‌کند.

اگرچه مجیک و کریم هر دو این سریال را از نظر تاریخی نادرست دانسته‌اند، با این حال تماشای این سریال اگر یکی از طرفداران ورزش بسکتبال هستید می‌تواند برای شما جذاب باشد. پربیننده‌ترین قسمت این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است قسمت ۱۰ بود که بیش از ۵۰۰ هزار نفر بیننده داشت. در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳ شبکه‌ی اچ‌بی‌او اعلام کرد که این سریال بعد از دو فصل لغو خواهد شد.

۸. پادشاهی (Kingdom)

60

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۷
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: آدینس نتورک
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۰
  • خالق: بایرون بالاسکو
  • بازیگران: فرانک گیریلو، کیه‌له سانچز، مت لوریا، جاناتان تاکر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۵ از ۱۰

بهترین راه برای توصیف سریال «پادشاهی» که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی بود این است که بگوییم این سریال شبیه به «نورهای شب جمعه» (Friday Night Lights)‌ است، اگر این نمایش به جای فوتبال درباره‌ی هنرهای رزمی ترکیبی بود. این سریال شخصیت‌محور که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در شبکه‌ی آدینس نتورک پخش شد، فرانک گیریلو را در نقش الوی کولینا، یک مبارز قهرمان سابق که اکنون با نامزد و شریک تجاری‌اش لیزا (کیه‌له سانچز) یک باشگاه را اداره می‌کند، به تصویر می‌کشاند. او در این باشگاه، مبارزانی از جمله پسرانش جی (جاناتان تاکر) و نیت (نیک جوناس) و ستاره‌ی سابق هنرهای رزمی رایان ویلر (مت لوریا) که در ابتدای نمایش از زندان آزاد شده است را آموزش می‌دهد.

شما نیازی به دانستن زیاد درباره‌ی ورزش هنرهای رزمی ترکیبی ندارید تا از این سریال لذت ببرید؛ در حالی که این ورزش بخش جدایی‌ناپذیری از شخصیت این مردان است، همچنین وسیله‌ای است که خالق بایرون بالاسکو از طریق آن داستان‌های پیچیده‌ای درباره‌ی خانواده، وفاداری، هدف و رستگاری ارائه می‌دهد. اگرچه «پادشاهی» با اجراهای فوق‌العاده در سراسر نمایش تثبیت شده است چرا که بازیگران خون، عرق و اشک‌های خود را در قفس می‌گذارند، اما قلب تپنده‌ی سریال صحنه‌های اکشن آن است که آن را برای دیدن باارزش می‌کند. در تاریخ ۱ آپریل ۲۰۱۷ اعلام شد که فصل سوم این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است آخرین فصل آن خواهد بود.

۷. کبرا کای (Cobra Kai)

61

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۸ – ۲۰۲۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: یوتیوب پریمیوم و نت‌فلیکس
  • تعداد فصل‌ها: ۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۵۵
  • خالقان: جاش هیلد، جان هورویتز، هیدن اسکلاسبرگ
  • بازیگران: رالف ماچیو، ویلیام زبکا، کورتنی هنگلر، زولو مریدوئنا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰

احتمالاً نیازی نیست که ما به شما بگوییم که «کبرا کای» بیش از حد ارزش وقت شما را دارد. با این حال باز هم می‌گوییم: «کبرا کای یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است و بیش از حد ارزش وقت شما را دارد.» بازگرداندن ویلیام زبکا و رالف ماچیو برای شعله‌ور کردن دوباره‌ی رقابت «بچه‌ی کاراته‌کار» (The Karate Kid) دهه‌ی ۸۰ میلادی آن‌ها درست همان‌طور که نوجوانان حساس و آسیب‌دیده در زندگی‌شان به شدت نیاز به راهنمایی از یک یا دو استاد کاراته دارند باعث شد «کبرا کای» یک جشن از احساسات بی‌رحمانه، عشق توله‌سگ‌های ناخوشایند و نوستالژی دلخراش و البته صحنه‌های مبارزه‌ی کاراته‌ی کشنده باشد.

همان‌طور که امی آمانتانجلو از مجله‌ی پیست در بررسی فصل اول گفت: ««کبرا کای» در عدم اجازه دادن به کسی برای واقعاً شرور یا فرشته بودن، برتری دارد. این سریال درک می‌کند که انسان‌ها پیچیده هستند و نمی‌توان آن‌ها را در یک خط توصیف شخصیت خلاصه کرد.» این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی تلویزیونی است یک‌بار سال ۲۰۲۱ توانست نامزد دریافت جایزه‌ی تلویزیونی امی در رشته‌ی بهترین سریال کمدی شود.

نخستین قسمت این سریال که به طور رایگان در پلتفرم یوتیوب قرار داده شد در بیست و چهار ساعت نخست ۵.۴ میلیون بار تماشا شد. بعد از این که این سریال از فصل سوم از یوتیوب به نت‌فلیکس آمد، دو فصل نخست این سریال تبدیل به پربیننده‌ترین سریال نت‌فلیکس شدند. فصل ششم این سریال ۱۵ قسمت خواهد داشت و در ماه نوامبر سال ۲۰۲۵ از نت‌فلیکس پخش خواهد شد.

۶. لیگ (The League)

62

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۸ – ۲۰۲۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اف‌اکس (FX) و اف‌اکس‌اکس (FXX)
  • تعداد فصل‌ها: ۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۸۴
  • خالقان: جف شفر، جکی شفر
  • بازیگران: مارک دوپلاس، نیک کرول، کتی اسلتون، پال شیر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۲ از ۱۰

با تمام حضورهای افتخاری ستارگان ان‌اف‌ال و اصطلاحات داخلی فوتبال، «لیگ» که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است در اصل یک نمایش درباره‌ی گروهی از دوستان است که دوست دارند با هم رقابت کنند و به یکدیگر طعنه بزنند. این اساساً همان سریال «دوستان» (Friends) است، اگر راس و چندلر اجازه داشتند یکدیگر را آشغال بنامند. این نمایش نیمه‌بداهه‌ی شگفت‌انگیز و عجیب شامل گروهی از افراد بسیار خنده‌دار است که معمولاً به نقش‌های کوچک‌تر در تلویزیون و فیلم‌ها محدود می‌شوند؛ نیک کرول، پال شیر، کتی اسلتون و غیره.

وقتی صحبت از شخصیت‌های طعنه‌زن در سریال‌های تلویزیونی می‌شود، برای هر کسی یک زوج مورد علاقه وجود دارد، چه این زوج متشکل از رافی بی‌پروا و وسواسی و سوفیا باشد یا متشکل از کوین و جنی که با وجود بازی گاه‌به‌گاه خود در نقش پدر احمق و مادر باهوش که می‌تواند شما را به یاد تمام چیزهایی بیاندازد که در روابط خوب خود دوست داشتید. فصل اول کوتاه‌تر بیشتر شبیه به یک مینی‌سریال تلویزیونی است و کمتر از یک بعدازظهر طول می‌کشد. مطمئن باشید ارزشش را خواهد داشت.

از سال ۲۰۱۳ و فصل پنجم، این سریال از شبکه‌ی اف‌اکس به شبکه‌ی جدید اف‌اکس‌اکس منتقل شد. در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۴ اعلام شد که فصل هفتم سریال «لیگ» که در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۵ پخش خواهد شد آخرین فصل این سریال خواهد بود. بری لارسون، جف گلدبلوم و ست روگن سایر ستاره‌هایی هستند که در این سریال حضور پیدا کرده‌اند. هر قسمت این سریال به طور میانگین بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول دارد. اگر علاقه‌مند به ورزش هستید باید بدانید که این سریال یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است.

۵. بازی انگلیسی (The English Game)

63

  • سال‌های پخش: ۲۰۲۰
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: نت‌فلیکس
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • خالقان: جولیان فلوز، تونی چارلز، الیور کاتن
  • بازیگران: ادوارد هالکرافت، کوین گاتری، شارلوت هوپ، نیام والش
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۶ از ۱۰

«بازی انگلیسی» در زمان مناسبی به نمایش درآمد به دو دلیل؛ اول، قرن بیست و یکم واقعاً در زمینه‌ی آثار ورزشی -خصوصا فیلم‌های فوتبالی– مانند آن‌هایی که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی غالب بودند، کمبود داشته است و دوم، این نمایش درست زمانی که ورزش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شدند، به نمایش درآمد. بنابراین، ما فکر کردیم، چرا ننشینیم و چند پسر انگلیسی رنگ‌پریده اما خوش‌فرم را در زمین فوتبال که اساساً درست مانند فیلم «ارابه‌های آتش» (Chariots of Fire) است، تماشا نکنیم؟

این مینی‌سریال شش قسمتی از جولیان فلوز، خالق «دانتون ابی» (Downton Abbey) که وقایع آن در دهه‌ی ۱۸۷۰ میلادی اتفاق می‌افتد یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است که ما را با داستان واقعی دو بازیکن از دو طرف مخالف که بازی فوتبال را به روش‌های حیاتی تغییر خواهند داد، آشنا می‌کند.

اولی، آرتور کینارد (ادوارد هولکرافت) که سال‌ها است در زمین بازی برای تیمش اولد اتینوس بازی می‌کند و نه تنها چهار جام انجمن فوتبال را برده است، بلکه همچنین به عنوان اعضای هیئت مدیره و رئیس انجمن فوتبال بر روی همه‌چیز دو برابر دیگران تسلط دارد. دومی، فرگوس سوتر (کوین گاتری) یک بازیکن قدرتمند کوچک اسکاتلندی است که قبل از این که توسط تیم بلکبرن جذب شود برای بازی در باشگاه فوتبال دارون، یک باشگاه شهرک شمالی، آورده شده است.

سوال بزرگتری که «بازی انگلیسی» با کمی شوخی به آن می‌پردازد مسئله شمول است؛ این بازی برای چه کسی است؟ این بازی توسط انگلیسی‌های ثروتمند ساخته شده است، اما آیا آن‌ها آینده‌ی آن هستند؟ ما می‌دانیم که پاسخ منفی است، اما این چیزی است که در دهه‌ی ۱۸۷۰ میلادی تازه شروع به رشد کردن کرده بود. فرگوس و لاو، دو نفر از بهترین بازیکنان بازی، اسکاتلندی و از طبقه‌ی کارگر هستند. اگرچه در حال حاضر انقلابی است. اما در سریال سبک بازی آن‌ها نیز نسبت به سبک بازی اولد اتینوس در آن دوره‌ی تاریخی در حال تکامل است. فرگوس هم‌تیمی‌هایش را تشویق می‌کند که بیشتر بیرون بروند و بیشتر پاس بدهند، چیزی که ما در دهه‌ی گذشته دیده‌ایم که بازیکنان اسپانیایی به یک هنر استثنایی تبدیل کرده‌اند.

مدت کوتاه و قالب مینی‌سریال، یک مینی‌سریال واقعی با یک پایان بسیار واضح، «بازی انگلیسی» را به یک سرمایه‌گذاری آسان تبدیل می‌کند. شما با یکی از بهترین سریال‌های ورزشی طرف هستید که در هر دوره‌ای می‌توانید از تماشای آن لذت ببرید. «بازی انگلیسی» البته هنوز داستانی است که سوالات آن امروز هم بسیار مرتبط هستند؛ سوال‌هایی درباره‌ی بازی برای پول در مقابل افتخار و نقش باشگاه‌های آماتور در فوتبال. پاسخ‌های آن نیز همینطور. این بازی برای چه کسی است؟

این به اندازه‌ی کافی واضح است؛ هر کسی که آن را دوست دارد. وقتی صحبت از تعداد فزاینده‌ی هواداران در استادیوم‌ها یا کسانی که با اضطراب در میخانه‌ها منتظر نتایج هستند می‌شود، شخصیت‌های سریال بارها و بارها اشاره می‌کنند که این به آن‌ها امید و افتخار و خیلی چیزهای دیگر می‌دهد و این چیزی است که آن را نه فقط «بازی انگلیسی» بلکه یک بازی زیبا می‌کند.

۴. همه‌ی آمریکایی‌ها (All American)

64

  • سال‌های پخش: ۲۰۱۸ – اکنون
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: سی‌دبلیو
  • تعداد فصل‌ها: ۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰۶
  • خالق: آپریل بلیر
  • بازیگران: دنیل ازرا، بره-زی، سامانتا لوگان، کودی کریستیان
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰

الهام گرفته از زندگی بازیکن حرفه‌ای فوتبال آمریکایی اسپنسر پیسینگر، «همه‌ی آمریکایی‌ها» که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است داستان اسپنسر جیمز (دنیل ازرا)، یک بازیکن ستاره‌ی فوتبال از جنوب لس آنجلس را روایت می‌کند که توسط یک مربی (تای دیگز)، یک مهاجر از همان محله، برای بازی در بورلی هیلز جذب می‌شود؛ برنامه‌ای که نیازمند نقل مکان اسپنسر به خانه‌ی مربی و خانواده‌اش است تا او بتواند از قوانین سختگیرانه‌ی کد پستی مدرسه عبور کند.

بسیاری از درام‌هایی که به دنبال آن می‌آیند، هم در بورلی هیلز و هم در جنوب لس آنجلس، همان چیزی است که انتظار دارید: بچه‌های ثروتمند اعتیاد به قرص‌های گران‌قیمت دارند یا پس از ماه‌ها تنها ماندن در عمارت‌هایشان توسط والدین بی‌خبرشان که در حال سفر هستند، به دام افسردگی می‌افتند، در حالی که بچه‌های جنوب لس آنجلس در مدرسه‌ای که به طور مزمن کم‌بودجه است و بیش از حد پر از پلیس شده، گرفتار شده‌اند و در معرض خطر واردن شدن به زندگی مافیایی هستند.

سریال «همه‌ی آمریکایی‌ها» اما با همدلی و لطفی با همه‌ی این مشکلات برخورد می‌کند که همراه با اجراهای درخشان بازیگران جوان، به این سریال فرصت کافی می‌دهد تا از سریال‌های ملودرام پربیننده فراتر رود. به عنوان نقش اصلی، ازرا عالی است، هم در لحظات حساس آسیب‌پذیری خصوصی و هم در شاهکارهای ورزشی در زمین. بره-زی در نقش بهترین دوستی که با سرعت بالایی صحبت می‌کند، بار-گویا، کوییر اسپنسر، کوپ و سامانتا لوگان در نقش اولیویا بیکر، دختر مربی و اولین دوست و محرم اسرار اسپنسر در بورلی هیلز هم درخشان هستند. واضح است که نوجوانان دقیقاً می‌دانند که چیزهای خوب کجا است و حالا شما هم می‌دانید.

فصل سوم این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است به طور میانگین در هر قسمت ۱.۴ میلیون نفر بیننده داشت و از این حیث در بین سایر فصل‌های سریال رکورددار است. نخستین قسمت این سریال در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۸ به نمایش در آمد. در ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ اعلام شد که قرار است فصل هفتم هم برای این سریال ساخته شود. این سریال در شبکه‌ی اصلی خود یعنی سی‌دبلیو نتوانست طرفداران زیادی پیدا کند، اما وقتی در نت‌فلیکس قرار داده شد بلافاصله توانست نظر مخاطبان را جلب کند و به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های این شبکه تبدیل شود.

۳. شب‌ ورزش‌ها (Sports Night)

65

  • سال‌های پخش: ۱۹۹۸ – ۲۰۰۰
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: ای‌بی‌سی
  • تعداد فصل‌ها: ۲
  • تعداد قسمت‌ها: ۴۵
  • خالق: آرون سورکین
  • بازیگران: جاش چارلز، پتر کراس، فلسیتی هافمن، جاشوا مالینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

به عنوان یک فیلمنامه‌نویس برای فیلم‌هایی مانند «چند مرد خوب» (A Few Good Men) و «رئیس‌جمهور آمریکا» (The American President)، آرون سورکین شغلش را دوست داشت و در آن بسیار خوب بود. بنابراین، به طور طبیعی، وقتی اولین سریال تلویزیونی خود را برای ای‌بی‌سی توسعه داد، آن را پر از شخصیت‌هایی کرد که شغل خود را دوست داشتند و در آن بسیار خوب بودند. بیشتر از دیالوگ‌های سریع یا ترکیب ماهرانه‌ی کمدی و درام، این شایستگی کامل گزارشگران ورزشی و تهیه‌کنندگان است که «شب ورزش‌ها» را به سرعت از دیگر نمایش‌های تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای با خنده‌های ضبط‌شده‌ی دهه‌ی ۹۰ میلادی جدا می‌کند.

رئیس‌ها باهوش و مفید هستند، مگر زمانی که مدیران شبکه مزاحم باشند. شما برای اشتباهات خود پاسخگو هستید، اما همکارانتان همیشه پشت شما هستند. به جای تکیه‌ی کلاسیک بر سوءتفاهم برای کمدی موقعیت، تنش از فشار برای برتری، در کانون توجه ملی، ناشی می‌شود و طنز از شخصیت‌های واقعاً خنده‌دار می‌آید. سورکین سخت کار کرد تا با دیالوگ‌های هوشمندانه و موضوعات سنگین به هوش مخاطبانش احترام بگذارد و یکی از بهترین سریال‌های ورزشی را بسازد؛ با نوشتاری در حد فیلم و یکی از بهترین گروه‌های بازیگری که تا به حال برای یک سیتکام جمع شده‌اند.

رابرت گیوم هم قبل و هم بعد از سکته‌اش در این سریال درخشید و ویلیام اچ. میسی یک مهمان منظم بود. «شب ورزش‌ها» مسیر تلویزیون را تغییر داد. این یک کمدی نیم‌ساعته با داستان‌های بهتر و احساسی‌تر از بیشتر درام‌های یک‌ساعته بود.

این یکی از اولین ترکیب‌های نمایش چند دوربینه و تک دوربینه بود که از نقاط قوت هر دو رویکرد بهره می‌برد و پژواک‌های آن را می‌توان در برخی از بهترین نمایش‌های بعدی احساس کرد: تبادل‌های تند و تیز بین لورلای و روری گیل‌مور، صحنه‌های روانپزشکی «سوپرانوز» (The Sopranos) و خطوط داستانی درباره‌ی لغو قریب‌الوقوع نمایش در «پرورش شکست‌خورده» (Arrested Development) و البته، هر نمایش تلویزیونی دیگری که سورکین خلق کرده است.

این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است یک‌بار توانسته است سال ۱۹۹۸ جایزه‌ی بهترین کارگردانی در یک قسمت از یک سریال کمدی را از انجمن کارگردان‌های آمریکا دریافت کند. علاوه بر این «شب ورزش‌ها» که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است توانست ۸ مرتبه نامزد دریافت جوایز امی شود و ۳ مرتبه این جوایز را به دست آورد؛ جایزه‌ی بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین تصویربرداری. فلیسیتی هافمن هم برای درخشش در این سریال سال ۱۹۹۹ نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شد. قسمت سی و سوم این سریال با بیش از ۱۴ میلیون بیننده پربیننده‌ترین قسمت این سریال ورزشی است.

۲. تد لاسو (Ted Lasso)

66

  • سال‌های پخش: ۲۰۲۰ – ۲۰۲۳
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اپل تی‌وی پلاس
  • تعداد فصل‌ها: ۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۳۴
  • خالقان: جیسون سودیکیس، بیل لارنس، برندان هانت، جوکلی
  • بازیگران: جیسون سودیکیس، هانا ودینگهام، جرمی سوئیفت، فیل دانستر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۸ از ۱۰

چند سال پیش شبکه‌ی ان‌بی‌سی اسپرت یک قطعه‌ی تصویری بسیار خنده‌دار با بازی جیسون سودیکیس به عنوان یک مربی فوتبال آمریکایی به نام تد لاسو منتشر کرد که موفق می‌شود به عنوان مدیر تاتنهام، یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال در لیگ برتر انگلستان که یکی از بهترین لیگ‌های جهان است، استخدام شود. کمدی در تضاد فرهنگی است: یک مرد آلفا با لهجه‌ی جنوبی که سعی می‌کند یک ورزش کاملاً ناآشنا را در مکانی عجیب بفهمد و  بیش از حد سرسخت برای تطبیق دادن خود است.

او تمام درس‌های اشتباه را از آمریکا با خودش حمل می‌کند. همان طور که فوتبال در ایالات متحده بیشتر شناخته می‌شود، آن قطعه‌ی ویدیویی هم به طور فزاینده‌ای جذاب می‌شود، زیرا حتی یک بازیکن معمولی فوتبال آمریکایی در جنوب نیز هر روز بیشتر و بیشتر درباره‌ی محبوب‌ترین ورزش جهان می‌داند.

تمام این پیشینه باعث می‌شود که فرضیه‌ی «تد لاسو» در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک برنامه‌ی تلویزیونی سوال‌برانگیز باشد؛ آیا واقعاً می‌توانید یک فرضیه که در ابتدا ضعیف است را ترجمه کنید و آن را به یک سریال کامل تبدیل کنید آن هم وقتی که فوتبال برای مخاطبان آمریکایی بیشتر و بیشتر شناخته شده می‌شود؟

خوشبختانه، خالقان، سودیکیس و بیل لارنس واقعاً سعی نکردند آن طرح را تکرار کنند. این‌بار آن‌ها متمرکز بر باشگاه ای‌اف‌سی ریچموند، یک باشگاه فوتبال متوسط انگلیسی که با سقوط مواجه است، بودند. موفقیت این سریال با سودیکیس شروع می‌شود و پایان می‌یابد. لاسوی سودیکیس تقریباً به طور پاتولوژیکی به عنوان یک مربی و انگیزه‌دهنده‌ی مهربان عملکرد مناسب‌تری دارد تا یک نابغه‌ی تاکتیکی.

بقیه‌ی بازیگران نیز عالی هستند. به طور خلاصه، این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است بیشتر از این که خنده‌دار باشد، واقعاً تأثیرگذار است، اما صحنه‌ی اوج در قسمت آخر فصل اول ممکن است یکی از بزرگترین صحنه‌های ورزشی در تاریخ کمدی باشد و هر طرفدار ورزشی را به خنده بیاندازد.

همچنین چیزی جذاب در این سریال وجود دارد که آن را به واقعیت نزدیک می‌کند؛ درام رقابتی این جا درباره‌ی بردن یک قهرمانی باشکوه نیست، بلکه درباره‌ی اجتناب از شرم سقوط است.  وقتی لاسو با شعار غیررسمی باشگاه یعنی «امید است که شما را پیش می‌برد.» مواجه می‌شود، مخالف است. او به تیمش می‌گوید: «این نبود امید است که شما را زمین می‌زند.» این که حرف های لاسو کاملاً درست است یا نه، بی‌اهمیت است. چیزی که واقعاً مهم است این است که آیا شما به آن‌ها باور دارید؟

«تد لاسو» خیلی زود توانست تبدیل به پربیننده‌ترین سریال تاریخ شبکه‌ی اپل تی‌وی پلاس شود. موسسه‌ی فیلم آمریکا دو بار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ «تد لاسو» را به عنوان یکی از ۱۰ برنامه‌ی تلویزیونی برتر سال انتخاب کرد.  «تد لاسو» در مجموع ۷ مرتبه نامزد دریافت جایزه از انجمن کارگردان‌های آمریکا، ۳ مرتبه نامزد دریافت جایزه از انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا، ۸ مرتبه نامزد دریافت جایزه از انجمن بازیگران آمریکا و ۴ مرتبه نامزد دریافت جایزه از انجمن نویسندگان آمریکا شده است که حاصل آن یک جایزه‌ی بهترین سریال کمدی و بهترین سریال جدید از انجمن نویسندگان، ۲ جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد نقش اصلی در یک سریال کمدی برای سودیکیس و یک جایزه‌ی بازیگری گروهی از انجمن بازیگران و یک جایزه‌ی بهترین تهیه‌کنندگی برای بهترین سریال کمدی از انجمن تهیه کنندگان بود.

این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است هم‌چنین توانست ۸ جایزه‌ی تلویزیونی امی هم به دست آورد؛ از جمله دو جایزه‌ی بازیگری برای سودیکیس، یک جایزه‌ی بازیگری برای ودینگهام، دو جایزه‌ی بازیگری برای برت گلدستاین و دو جایزه‌ی بهترین سریال کمدی. سودیکیس به دنبال درخشش کم‌نظیرش در نقش تد لاسو توانست دو جایزه‌ی گلدن گلوب بازیگری را هم به کمد افتخارات خود اضافه کند.

۱. نورهای شب جمعه (Friday Night Lights)

67

  • سال‌های پخش: ۲۰۰۶ – ۲۰۱۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: ان‌بی‌سی
  • تعداد فصل‌ها: ۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۷۶
  • خالق: پتر برگ
  • بازیگران: کایل چندلر، کانی بریتون، گائوس چارلز، زک گیلفورد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۷ از ۱۰

چه کسی فکر می‌کرد فوتبال، ورزشی که به خاطر سرسختی و نیروی بی‌رحمانه‌اش بدنام است، می‌تواند سنگ بنای یکی از حساس‌ترین و تأثیرگذارترین درام‌های تلویزیونی باشد؟ دل‌شکن، خشمگین‌کننده و پر از شکست‌های خردکننده و پیروزی‌های بزرگ؛ «نورهای شب جمعه» همه‌ی این‌ها است و از این جهات به بازی‌ای که شهر کوچک دیلون، تگزاس، حول آن می‌چرخد، شباهت دارد. لطیف و ظریف کلماتی نیستند که معمولاً به فوتبال اطلاق شوند، اما در این‌جا مناسب هستند.

پر از قلب اما به سختی شیرین، به زیبایی فیلم‌برداری شده، اما فوق‌العاده واقع‌گرایانه و با بازیگران با استعدادی که در میان آن‌ها نوجوانان و والدین خوشبختانه به وضوح تعریف شده‌اند. این نمایش موفق می‌شود قسمت به قسمت متقاعد کند که بله، فوتبال به نوعی واقعاً زندگی است. چشمان روشن و قلب‌های پر، نمی‌توانند ببازند. موسسه‌ی فیلم آمریکا ۳ مرتبه این سریال را به عنوان یکی از ۱۰ برنامه‌ی تلویزیونی برتر سال انتخاب کرده است.

این سریال که یکی از بهترین سریال‌های ورزشی است ۸ مرتبه نامزد دریافت جوایز تلویزیونی امی شد و توانست ۲ بار به این جایزه دست پیدا کند؛ از جمله چندلر که جایزه‌ی بازیگری را از این جشنواره به دست آورد. دو فصل نخست این سریال با میانگین ۶ میلیون بیننده برای هر فصل از این حیث در بین فصل‌های این سریال رکورددار هستند. در جولای سال ۲۰۱۱ برگ اعلام کرد که قصد دارد فیلمی سینمایی به عنوان دنباله برای این سریال بسازد، اما دو سال بعد خود برگ در دسامبر ۲۰۱۳ گفت که مراحل ساخت این فیلم متوقف شده اند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید