(عکس) 10 فیلم معمایی با امتیاز راتن تومیتوز بیش‌تر از 90

(عکس) 10 فیلم معمایی با امتیاز راتن تومیتوز بیش‌تر از 90

از فیلم‌های نوآر کلاسیک گرفته تا آثار مدرن، این فهرست ده مورد از بهترین فیلم‌های معمایی را نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد امتیاز را در وبسایت معتبر راتن تومیتوز کسب کرده‌اند.

کد خبر : ۲۰۹۴۳۸
بازدید : ۱۷

یک فیلم‌ معمایی با طرح‌های پیچیده، داستان‌سرایی پرتعلیق و پایان‌های پیش‌بینی‌نشده، مخاطب را مجذوب خود می‌کند. اما بهترین‌ها در این ژانر، آثاری هستند که، شما را به‌عنوان مخاطب درگیر سرنخ‌ها و افشاگری‌های خود می‌کنند. اینگونه آثار معمولا حاوی رویدادهای پیچیده، سرنخ‌های گاه‌به‌گاه و اتفاقات غیرمنتظره هستند.

و به همین دلیل مخاطب مدت‌ها پس از پخش تیتراژ پایانی هم، به فیلم و ماجرایش فکر می‌کند. از فیلم‌های نوآر کلاسیک گرفته تا آثار مدرن، این فهرست ده مورد از بهترین فیلم‌های معمایی را نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد امتیاز را در وبسایت معتبر راتن تومیتوز کسب کرده‌اند. چه از طرفداران تریلرهای روان‌شناختی باشید و چه ژانر موردعلاقه شما درام‌های جنایی باشد، بدون‌شک این 10 فیلم با زیر سوال بردن تمام جزئیات تا رسیدن به نتیجه‌گیری غیرمنتظره‌شان، شما را جذب می‌کند.

10. چه بر سر بیبی جین آمد؟ (What Ever Happened To Baby Jane)

45

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 91 از 100
  • تاریخ انتشار: 12 اکتبر 1962
  • کارگردان: رابرت آلدریچ
  • ژانر اصلی: هیجان‌انگیز

چه بر سر بیبی جین آمد؟ رابطه پیچیده بین دو خواهر پیر را نشان می‌دهد. یکی از این دو خواهر که در کودکی یک ستاره بازیگری بوده‌است، بیبی جین هادسون نام دارد و نقش آن را بت دیویس بازی می‌کند. خواهر دیگر که فلج است بلانچ نام دارد و جوآن کرافورد در نقش آن می‌درخشد. بلانچ که زمانی مثل خواهرش یک هنرپیشه موفق بوده‌است، اکنون پس از کاهش تحرک به دلیل آسیب‌دیدگی در یک تصادف مرموز، از ویلچر استفاده می‌کند.

جین که هرگز به شهرتی که می‌خواسته نرسیده‌است، نسبت به خواهرش حسادت و کینه داشته و به همین دلیل شایعه است که او خواهرش را به این روز انداخته‌است. جین که در انزوا زندگی می‌کند، بلانچ را هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی عذاب می‌دهد، زیرا او قصد دارد به شهرت برسد. چه بر سر بیبی جین آمد؟

بیشتر دشمنی بین این دو خواهر را نشان می‌دهد، اما صرف‌نظر از آن دشمنی، فیلم وحشت روانی را با رازها و معما ترکیب کرده و بینندگان را درباره ماهیت واقعی رابطه بین دو خواهر و اتفاقاتی که منجر به تصادف بلانچ می‌شود، به فکر کردن وامی‌دارد. چنین ترکیب پر تعلیقی تنها با اجرای کرافورد و دیویس بیش‌از پیش می‌درخشد. رمز و راز روایت در طول فیلم خوش‌ساخت چه بر سر بیبی جین آمد؟ به‌تدریج آشکار می‌شود و بیشتر بر پویایی شخصیت‌ها و تعلیق روانی تکیه دارد، تا پیچش‌های بدون‌توقف داستان.

9. مرد سوم (The Third Man)

46

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 99 از 100
  • تاریخ انتشار: 1 فوریه 1950
  • کارگردان: کارول رید
  • ژانر اصلی: نوآر

مرد سوم یک فیلم جذاب درباره یک نویسنده آمریکایی به‌نام هالی مارتینز با بازی جوزف کاتن است، که پس از جنگ‌جهانی‌دوم به وین می‌رسد تا دوستش هری لایم با بازی اورسن ولز را ببیند، اما متوجه می‌شود که لایم اخیرا در یک تصادف مرموز کشته شده‌است. همانطور که مارتینز در حال تحقیق درباره قتل لایم است، به حقایقی تکان‌دهنده درباره شخصیت واقعی لایم و وجود یک مرد سوم مرموز که ممکن است در صحنه تصادف هم حضور داشته‌است، پی می‌برد.

مارتین روایت‌های متناقضی از مرگ لایم را فاش می‌کند و در شبکه‌ای از دسیسه‌های مربوط به معاملات بازار سیاه و فساد درگیر می‌شود. داستان مرد سوم که براساس نظر بعضی از متقدان بهترین فیلم نوآر تاریخ سینما در نظر گرفته می‌شود، دارای لایه‌های پیچیده‌ای است، که به‌تدریج حقیقت شوم مرگ لایم و مشارکت او در فعالیت‌های غیرقانونی را آشکار می‌کند.

این فیلم یک پیروزی بصری و مضمونی است، با فیلمبرداری قدرتمند و شخصیت‌های مبهم که فضای تیره و تار وین پس از جنگ را به تصویر می‌کشد. ولز در نقش هری لایم، بازی فراموش‌نشدنی در این فیلم ارائه می‌کند، که علیرغم زمان محدودش در اثر، حضورش در روایت بسیار پررنگ است.

8. چاقوکشی (Knives Out)

47

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 97 از 100
  • تاریخ انتشار: 27 نوامبر 2019
  • کارگردان: رایان جانسون
  • ژانر اصلی: رازآلود

چاقوکشی یک فیلم معمایی پر از ستاره است که موضوع آن کشف راز قتل مرد ثروتمندی به‌نام هارلان ترومبی با بازی کریستوفر پلامر است. هارلان ترومبی که نویسنده رمان‌های جنایی است، پس از جشن تولد 85 سالگی در عمارت خود مرده پیدا می‌شود. کارآگاه بنوا بلان با بازی درخشان دنیل کریگ برای حل این پرونده استخدام می‌شود و شروع به کشف شبکه اسرار و دروغ‌های خانواده آشفته ترومبی می‌کند.

این کارآگاه باهوش با مشکوک شدن به هر یک از اعضای خانواده، از مارتا با بازی آنا د آرماس، که ارتباط خاص خود را با این معما دارد، کمک می‌گیرد. چاقوکشی برداشتی تازه و مدرن از ژانر کلاسیک داستان‌های معمایی است. این اثر پر از موقعیت‌های طنز، تعلیق و توطئه‌های پیچیده است که با بازی ستاره‌هایی مانند؛ دنیل کریگ در نقش کارآگاه عجیب‌وغریب بنوا بلان درخشان‌تر می‌شود.

این فیلم به‌دلیل تفسیر اجتماعی تند خود درباره ثروت و اختلاف طبقاتی متمایز است. علاوه‌بر این، داستان این فیلم بینندگان را به حدس زدن وامی‌دارد و البته زیرکانه به بیننده جهت‌گیری نادرستی می‌دهد، تا آن را به یک راز کاملا جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل کند. همچنین این فیلم یکی از عوامل درخشش آنا د. آرماس در هالیوود بوده‌است

7. یادگاری (Memento)

48

  • امتیاز سایت راتن تومیتوز: 94 از 100
  • تاریخ انتشار: 25 می 2001
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • ژانر اصلی: هیجان انگیز

یادگاری یا ممنتو یک فیلم فراموش‌نشدنی و خوش‌ساخت درباره شخصی به‌نام لئونارد شلبی با بازی گای پیرس است. این مرد با از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت خود دیگر قادر به ایجاد خاطرات جدید نیست. در این شرایط او به‌دنبال شخصی است، که همسرش را به قتل رسانده‌است. لئونارد به‌دلیل ناتوانی در ایجاد خاطرات جدید، برای پیگیری پیشرفت خود به عکس‌ها، یادداشت‌ها و خالکوبی‌های روی بدن خود تکیه می‌کند.

داستان فیلم به‌صورت معکوس پیش می‌رود و وقایع کلیدی را از انتها تا ابتدا آشکار می‌کند و ذهن آشفته لئونارد را اینگونه منعکس می‌کند. یادگاری یک اثر برجسته در فیلم‌شناسی درخشان کریستوفر نولان است. این عنوان یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود زیرا، فیلم‌شناسی کریستوفر نولان با فیلم‌های بسیار عالی انباشته شده‌است.

ساختار منحصربه‌فرد فیلم مخاطب را به ذهن پریشان لئونارد می‌کشاند و باعث می‌شود که سردرگمی و حافظه غیرقابل‌اعتماد او را از نزدیک تجربه کنید. تجربه تماشای فیلم یادگاری شبیه حل کردن یک پازل و قرار دادن قطعات پازل به‌آرامی کنار یکدیگر است، البته با این تفاوت که در یادگاری قطعات پازل هر دقیقه تغییر می‌کنند. در طول فیلم، مخاطب شروع به زیر سوال بردن انگیزه‌های لئونارد، باورها و ماهیت اطلاعاتی که او بر آن تکیه می‌کند، می‌کند.

6. شاهدی برای محاکمه (Witness for the Prosecution)

49

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 100 از 100
  • تاریخ انتشار: 17 دسامبر 1957
  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • ژانر اصلی: جنایی

شاهدی برای محاکمه داستان سر ویلفرد روبارتس با بازی چارلز لاتو را تعریف می‌کند. این شخص یک وکیل بیمار است، که از لئونارد وول با بازی تایرون پاور، که متهم به قتل یک بیوه ثروتمند با طمع اموالش است، دفاع می‌کند. با وجود شواهد زیاد علیه او، وول اصرار دارد که بی‌گناه است و همسر فداکارش، کریستین با بازی مارلن دیتریش، شاهدی کلیدی در دفاع از او می‌شود.

با این‌حال، وقتی کریستین علیه شوهرش شهادت می‌دهد و ادعا می‌کند که او به قتل اعتراف کرده‌است، اوضاع پیچیده می‌شود. شاهدی برای محاکمه اقتباسی از نمایشنامه آگاتا کریستی به همین نام است و بهترین کارآگاه این نویسنده معروف را به نمایش می‌گذارد، که به‌راحتی توضیح می‌دهد که چرا فیلم علاوه‌بر امتیاز 100 در سایت راتن تومیتوز در این لیست ظاهر می‌شود.

شاهدی برای محاکمه یک درام معمایی استادانه است که بیشتر در فضای دادگاه می‌گذرد و با پیچش‌های داستان، تعلیق و فاش کردن جزئیات در زمان مناسب، می‌درخشد. خیانت کریستین به شوهرش تماشاگران را غافلگیر می‌کند و به یک تغییر نهایی حتی تکان‌دهنده‌تر منجر می‌شود.

5. سرگیجه (Vertigo)

50

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 93 از 100
  • تاریخ انتشار: 28 می 1958
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • ژانر اصلی: رازآلود

سرگیجه یکی از آثار مهم کارگردان بزرگ آلفرد هیچکاک است. این فیلم درباره یک کارآگاه بازنشسته پلیس جان اسکاتی. فرگوسن با بازی جیمز استوارت است، که توسط یک دوست قدیمی استخدام می‌شود تا همسرش مادلین با بازی کیم نواک را دنبال کند، زیرا او رفتارهای عجیب‌وغریب و وسواسی از خود نشان می‌دهد.

همانطور که اسکاتی او را در خیابان‌های سانفرانسیسکو دنبال می‌کند، به‌طور فزاینده‌ای شیفته او می‌شود. مادلین با وجود تلاش برای نجات او، با پریدن از برج ناقوس خودکشی می‌کند. اسکاتی که از مرگ او ویران شده‌است، بعدا با جودی، زنی که شباهت زیادی به مادلین دارد، ملاقات می‌کند و در تبدیل او به عشق گمشده‌اش وسواس پیدا می‌کند. سرگیجه فقط یک فیلم درخشان دیگر به کارگردانی آلفرد هیچکاک نیست، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های هیچکاک است. سرگیجه مضامینی مانند؛ وسواس، گناه و فریب را بررسی می‌کند.

به‌علاوه، جیمز استوارت در نقش اسکاتی در این اثر نقش‌آفرینی هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد، که وضعیت ذهنی نابسامانش روایت را پیش می‌برد. استفاده هیچکاک از تکنیک‌های فیلمبرداری که حالت سرگیجه‌ را شبیه‌سازی می‌کند، تنش و سردرگمی را افزایش می‌دهد و بینندگان را به چشم‌انداز آشفته اسکاتی می‌کشاند.

4. ام (M)

51

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 100 از 100
  • تاریخ انتشار: 11 می 1931
  • کارگردان: فریتس لانگ
  • ژانر اصلی: هیجان‌انگیز

فیلم ام درباره یک قاتل زنجیره‌ای در برلین است، که کودکان خردسال را شکار می‌کند. در حالیکه ترس شهر را فرا گرفته‌است، پلیس جست‌وجوی خود را بیشتر می‌کند و مجرمان محلی را که فعالیت‌هایشان با افزایش حضور نیروهای اجرای قانون مختل می‌شود، ناامید می‌کند. دنیای زیرزمینی جنایتکارها که ناامید از متوقف کردن قاتل و بازگرداندن فعالیت‌های معمولشان است، به نیروهای اجرای قانون می‌پیوندد تا قاتل را پیدا کنند.

در همین‌حال، قاتل یعنی هانس بکرت با بازی پیتر لوره، با درگیری‌های درون خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. ام یکی از بهترین فیلم‌های مهیج معمایی است. این اثر جذاب برای استفاده نوآورانه از صدا، داستان‌سرایی پیشگامانه و عمق روانشناختی، موردستایش قرار گرفته‌است. بازی مهیج لوره در نقش هانس بکرت، قاتلی که توسط انگیزه‌های غیرقابل‌کنترل خودش عذاب می‌کشد، یکی از اولین نمایش‌های سینمایی از روان یک قاتل است. کارگردان فیلم ام فریتس لانگ به‌‎طرز ماهرانه‌ای تنش را از طریق تصاویر و صداهای رازآلود ایجاد و به یک موتیف ترسناک در سراسر فیلم تبدیل می‌شود.

3. پنجره عقبی (Rear Window)

52

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 98 از 100
  • تاریخ انتشار: 1 سپتامبر 1954
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • ژانر اصلی: هیجان‌انگیز

پنجره عقبی براساس داستان کوتاهی از  کورنل ولریش با نام پنجره رو به حیاط در سال 1942 ساخته شده‌است. این فیلم درباره یک مرد به‌نام جفریس با بازی جیمز استوارت است، که به‌دلیل شکستگی پایش از ویلچر استفاده می‌کند. این شخص روزهایش را با تماشای همسایگانش از پنجره آپارتمانش می‌گذراند. جف در حالیکه زندگی اطرافیانش را مشاهده می‌کند، دچار تردید می‌شود که ممکن است یکی از همسایگانش، لارس توروالد با بازی ریموند بر، همسرش را به قتل رسانده‌باشد.

جف با کمک دوستش لیزا با بازی گریس کلی و پرستارش استلا با بازی تلما ریتر، سعی می‌کند مدارکی برای اثبات جنایت جمع‌آوری کند. همانطور که آنها درباره همسایه مشکوک تحقیق می‌کنند، تنش روایت بالا می‌رود و کنجکاوی جف همه آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. پنجره عقبی به کارگردانی هیچکاک، با استفاده از میزانسنی کوچک، با تکیه بر جزئیات ظریف و داستان‌سرایی بصری، تعلیق ایجاد می‌کند.

این فیلم هوشمندانه موضوعاتی مانند؛ کنجکاوی، حریم‌خصوصی و معضلات اخلاقی درگیر شدن بیش‌ازحد در زندگی دیگران را بررسی می‌کند. تصویر استوارت از جف، که در کشف حقیقت در پشت یک قتل احتمالی وسواس دارد، بینندگان را به تنش می‌کشاند، زیرا مخاطب را به سوال کردن وامی‌دارد که آیا سوء‌ظن او اعتبار دارد یا صرفا محصول کسالت و پارانویا است. پنجره عقبی یکی از فیلم‌هایی است، که در کارنامه هیچکاک می‌درخشد.

2. شب دوازدهم (The Night of the 12th)

53

  • امتیاز در سایت راتن تومیتوز: 94 از 100
  • تاریخ انتشار: 13 جولای 2022
  • کارگردان: دومینیک مول
  • ژانر اصلی: جنایی

شب دوازدهم درباره یک تحقیق متاثرکننده درباره قتل وحشیانه کلارا زن جوانی است، که در یک شهر کوچک در فرانسه زنده زنده سوزانده شده‌است. یوهان با بازی باستین بویلون، یک کارآگاه مصمم، و شریکش مارسئو با بازی بولی لنر تحقیقات را رهبری می‌کنند، که با کشف رازهای هولناک درباره زندگی کلارا و روابط او تبدیل به یک وسواس می‌شود.

با وجود تلاش‌های بی‌وقفه آنها، این پرونده حل‌نشده باقی مانده‌است و کارآگاهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شب دوازدهم به‌دلیل رویکرد متفاوتش به معما متمایز است و کمتر بر روی عناصر معمولی داستان‌های جنایی تمرکز می‌کند. درحقیقت این اثر بیشتر بر پیچیدگی روابط انسانی و سنگینی سوالات بی‌پاسخ تمرکز می‌کند. علاوه‌بر این، فیلم یک تصویر واقعی و ناراحت‌کننده از خشونت مبتنی بر جنسیت را ارائه می‌دهد.

لحن شب دوازدهم فضایی غم‌انگیز و درونگرا دارد و هیچ پاسخ آسانی ارائه نمی‌دهد و این به جذابیت تحسین‌برانگیز آن می‌افزاید. در حالی‌که حل نشدن معما ممکن است برخی از تماشاگران را ناامید کند، فیلم را از دیگر فیلم‌های معمایی متمایز می‌کند و واقعیتی را که بسیاری از مردم تجربه می‌کنند، منعکس می‌کند.

1. تشریح یک قتل (Anatomy of a Murder)

54

  • امتیاز در سایت رات تومیتوز: 100 از 100
  • تاریخ انتشار: 1 ژوئیه 1959
  • کارگردان: اتو پرمینجر
  • ژانر اصلی: درام

تشریح یک قتل فیلمی درخشان درباره یک وکیل به‌نام پل بیگلر با بازی جیمز استوارت است. این وکیل قرار است از ستوان ارتش فردریک مانیون با بازی بن گاززارا که متهم به قتل مردی است، که گفته می‌شود به همسرش لورا با بازی لی رمیک تجاوز کرده‌است، دفاع کند. همانطور که محاکمه آشکار می‌شود، بیگلر با یک دادستان سرسخت روبرو می‌شود، و پرونده به این بستگی دارد که آیا مانیون در دفاع از خود قتل کرده یا مرتکب قتل عمد شده‌است. بدون هیچ مدرکی دال‌بر بی‌گناهی مانیون، کار بیگلر سخت‌تر از آن چیزی است، که او انتظار داشته‌است.

تشریح یک قتل به‌دلیل فیلمنامه صریح، اجرای برجسته و واداشتن تماشاگران به حدس و گمان و تفکر، موردستایش قرار گرفته‌است. این فیلم ترکیبی از تعلیق، دسیسه‌های حقوقی و عمق احساسی است. تشریح یک قتل بارها و بارها، به‌لطف استفاده از زبان صریح و کاوش درباره تجاوز جنسی و ابهامات اخلاقی مخاطبان خود را شوکه می‌کند. جیمز استوارت بزرگ به‌عنوان وکیل‌مدافع پل بیگلر، بازی درخشانی در این فیلم ارائه می‌دهد، که برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد هم شده‌است.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید