افسانه‌ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک

افسانه‌ها و سوالاتی درباره داروی جنجالی ضد چاقی اوزمپیک

بیمارانی که دارو‌های اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) را مصرف کرده اند به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از توده بدنی شان را از دست داده اند. با این وجود، هزینه درمان چاقی از طریق این نوع از دارو‌ها می‌تواند زیاد باشد، زیرا بیمه‌های سلامت تمایلی به تخصیص بودجه برای تامین این دارو‌ها ندارند و در صورت تمایل به پرداخت برای آن دارو‌ها نیز شرایط سخت گیرانه‌ای اعمال خواهند کرد.

کد خبر : ۱۴۰۸۳۱
بازدید : ۲۰

ما در آغاز دوره جدیدی در دارو‌های کاهش وزن هستیم که نوید نتایجی خارق‌العاده را می‌دهد. با این وجود، در نهایت تاثیر آن دارو‌ها به چند عامل بستگی دارد: این که تا چه اندازه خوب کار می‌کنند، چه قیمتی خواهند داشت و آیا پزشکان مایل به تجویز آن دارو‌ها خواهند بود یا خیر. تاکنون به نظر می‌رسد این درمان‌ها فوق العاده خوب عمل کرده اند.

به نقل از وُکس، بیمارانی که دارو‌های اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) را مصرف کرده‌اند به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از توده بدنی شان را از دست داده اند. با این وجود، هزینه درمان چاقی از طریق این نوع از دارو‌ها می‌تواند زیاد باشد، زیرا بیمه‌های سلامت تمایلی به تخصیص بودجه برای تامین این دارو‌ها ندارند و در صورت تمایل به پرداخت برای آن دارو‌ها نیز شرایط سخت‌گیرانه‌ای را اعمال خواهند کرد.‌

این امر باعث شده تا پزشکان گرفتار شوند. بسیاری از آنان در مورد ظرفیت بالقوه این نوع درمان تازه امیدوار هستند و و هم چنین سعی می‌کنند انتظارات را با بیماران مدیریت کنند و برنامه‌های بهداشتی را متقاعد کنند که سرمایه گذاری بر روی آن ارزش دارد.

 

تبلیغات فراگیر برای اوزمپیک و ویگووی مانند تبلیغ دارو‌های تجویزی به بیماران اعلام می‌کند که اگر به آن دارو علاقه دارند با پزشک شان مشورت کنند.

این دارو‌ها همچنین در بحبوحه یک تغییر پارادایم اجتماعی و فرهنگی که مدت هاست در مورد چاقی در پزشکی به پایان رسیده وارد بازار شده‌اند. پزشکان به طور فزاینده‌ای چاقی را نه به عنوان یک نقص شخصیت یا اراده بلکه به خودی خود به عنوان یک بیماری فیزیولوژیکی قلمداد می‌کنند.

این لحظه‌ای پردرد برای امریکاست چرا که علیرغم وجود فرصت تازه‌ای با وجود این دارو، نظام بهداشت و درمان ایالات متحده آمادگی کافی برای استفاده از آن فرصت را ندارد.

با این وجود، تقاضایی واقعی برای این نوع از دارو‌ها در امریکا وجود دارد. نتیجه یک نظرسنجی تازه انجام شده توسط STAT-Harris نشان داد که نیمی از شهروندان امریکایی گفته اند که برای خرید این نوع از دارو‌ها حاضر هستند تا ۱۰۰ دلار در ماه هزینه کنند.

سه متخصص برجسته پزشکی چاقی در مورد باور‌های غلطی که اغلب بیماران در مورد اوزمپیک و دارو‌های مشابه دارند توضیحاتی را ارائه دادند:

۱- این نوع از دارو‌های کاهش وزن یک راه حل کوتاه مدت نیستند

بیماران مختلف قبل از تصمیم به انتخاب یکی از این درمان‌های جدید ملاحظات متفاوتی دارند. برای افراد مبتلا به چاقی شدید جراحی چاقی یک گزینه است. برخی دیگر ممکن است ورزش و رژیم غذایی را انتخاب کنند.

پزشکان چاقی می‌گویند که بسیار مهم است که بیماران آن چه را که از نظر بیولوژیکی در بدن شان اتفاق می‌افتد درک کنند. هر فردی منحصر به فرد است و ویژگی‌های خاص خود را دارد. با افزایش چاقی کاهش وزن برای افراد دشوارتر می‌شود و افراد مقوله‌ای را تجربه می‌کنند که سازگاری متابولیک نامیده می‌شود. بدن آنان شروع به تغییر می‌کند وهورمون‌هایی که نشان می‌دهد سیر هستند و نباید غذا بخورند، کاهش می‌یابد.

این نوع از دارو‌های جدید آن هورمون‌ها را تحریک می‌کنند. ویگووی و اوزمپیک یک هورمون واحد به نام GLP-۱ را هدف قرار می‌دهند. دارو‌های موسوم به "تریپل جی" به زودی عرضه می‌شوند و به نظر می‌رسد هورمون‌های متعدد را موثرتر هدف قرار می‌دهند. نتیجه آن است که افراد سریع‌تر احساس سیری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود کم‌تر غذا بخورند. در آن صورت فرد کنترل بیشتری بر روی گرسنگی خود دارد.

با این وجود، اگر این هورمون‌ها را از بین ببرید بدن شروع به واکنش نشان دادن و عملکرد معکوس می‌کند. ۹۵ درصد بیماران از پزشکان می‌پرسند آیا می‌توانند دارو‌ها را برای چند ماه مصرف کرده و سپس قطع کنند و پاسخ پزشکان به این پرسش منفی است.

بیماران باید برای این واقعیت آماده باشند که اگر قصد دارند وزن خود را کاهش دهند باید تا آخر عمر خود این نوع دارو‌ها را مصرف کنند. این یک مانع بزرگ برای ارائه قرص‌هایی از نوع اوزمپیک به کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی از سوی والدین آنان است. در واقع، این دارو‌ها درمان چاقی نیستند بلکه آن را مدیریت می‌کنند.

۲-ممکن است شرکت بیمه شما تمایلی به پوشش این نوع دارو و درمان چاقی نداشته باشد

بدون کمک بیمه‌های درمانی این دارو‌ها گران قیمت خواهند بود. قیمت اوزمپیک بدون پوشش بیمه حدود ۹۰۰ دلار در ماه است و مصرف ویگووی حدود ۱۳۵۰ دلار در ماه هزینه دارد. اکثر شکرت‌های بیمه تمایلی به پوشش این نوع دارو‌ها ندارند و این موضوع باعث افزایش هزینه بیماران می‌شود.

جایگزین‌هایی برای بیمارانی وجود دارد که نمی‌توانند بیمه‌ای برای پوشش دارو‌ها دریافت کنند و نمی‌توانند قیمت ۱۳۰۰ دلاری را از جیب خود بپردازند. ساکسندا و فنترمین از جمله گزینه‌هایی بودند که پزشکان برای بیماران در نظر گرفته اند. با این وجود، آن دارو‌ها به اندازه درمان جدید که توجه زیادی را به خود جلب کرده موثر نیستند.

۳-تجربه شما با این دارو‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد

پزشکان چاقی می‌گویند یکی دیگر از نکاتی که بیماران باید از آن آگاه باشند آن است که تجربه فردی شان ممکن است با تبلیغات صورت گرفته درباره دارو انطباقی نداشته باشد.

اعدادی که بیماران ممکن است دیده باشند و نشان می‌دهد که افراد ۱۰ تا ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست می‌دهند صرفا میانگین هستند. برخی از افراد ممکن است ۳۵ درصد از وزن خود را از دست بدهند و در برخی از افراد دیگر این میزان ممکن است ۱۰ درصد باشد.

تعداد کمی از افراد ممکن است پس از مصرف دارو هیچ گونه کاهش وزنی نداشته باشند. در مرحله فعلی از نظر علمی مشخص نیست که بیماران مختلف چگونه به این قبیل دارو‌ها واکنش نشان می‌دهند و هنوز جای زیادی برای آزمون و خطا وجود دارد. پس از مصرف دارو طبیعی است که پس از شش تا ۱۲ ماه کاهش وزن را تجربه کنید، زیرا متابولیسم شما شروع به تنظیم شدن می‌کند.

سپس موضوع عوارض جانبی وجود دارد. اکثر افراد پس از مصرف اوزمپیک و دارو‌های مشابه تا حدودی حالت تهوع را تجربه خواهند کرد. در برخی افراد این حالت تهوع به حدی است که باید به اورژانس انتقال یابند. هم چنین، تعداد کمی از بیماران پس از مصرف اوزمپیک دچار یبوست بسیار شدید شده اند که در نهایت سر از بیمارستان درآوردند.

۴- برای کاهش وزن و مدیریت به برنامه‌ای جامع نیاز دارید​

تمام پزشکانی که با آنان صحبت کردیم در نهایت تاکید کردند که بیماران به برنامه‌ای جامع برای مدیریت وزن از جمله برای رژیم غذایی و اطمینان از این که ورزش می‌کنند نیاز دارند. دلیل این موضوع آن نیست که کاهش وزن به سادگی غذا خوردن و ورزش کردن است. این بدان خاطر است که این نوع از دارو‌ها در بیمارانی که رژیم غذایی دارند و ورزش می‌کنند بهترین عملکرد را خواهد داشت.

ورزش فواید ثابت شده‌ای برای سلامتی به ویژه در مورد شرایط مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و دیابت دارد. عضله سازی باعث می‌شود بدون شما کالری بسوزاند و کم تحرک بودن حتی در صورت داشتن وزن کم‌تر خطراتی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

ستراتژی‌های دستیابی به خواب بهتر و مدیریت استرس نیز می‌تواند به بیماران کمک کند تا بیش‌ترین بهره را از این دارو‌ها ببرند و سایر شرایطی که ممکن است با آن درگیر باشند را مدیریت کنند.

درمان چاقی یک درمان تداوم است. شما نمی‌توانید صرفا یک دارو را تجویز کنید و پیگیری‌های مربوطه را انجام ندهید. در واقع، داروهایی، چون اوزمپیک صرفا ابزاری برای مدیریت درمان چاقی هستند.

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید