کشف قدیمی‌ترین پنگوئن کوچک منقرض‌ شده در نیوزیلند؛ دانشمندان شگفت زده شدند

دانشمندان اخیراً گونه منقرض‌شده و کوچک پنگوئن را کشف کرده‌اند که آن را پنگوئن کوچک ویلسون (Eudyptula wilsonae) نامیده‌اند.

فرادید| بر اساس یک مطالعه جدید، تقریباً سه میلیون سال پیش، پنگوئن‌های کوچک در اطراف نیوزیلند سلانه سلانه راه می‌رفتند. در نهایت، این موجودات کوچک منقرض شدند، اما خویشاوندان آن‌ها که به پنگوئن‌های کوچک یا کورورا معروفند، امروزه در استرالیا، تاسمانی و نیوزلند زندگی می‌کنند.

به گزارش فرادید، دانشمندان اخیراً گونه منقرض‌شده و کوچک پنگوئن را کشف کرده‌اند که آن را پنگوئن کوچک ویلسون (Eudyptula wilsonae) نامیده‌اند و در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله دیرین‌شناسی منتشر شد، آن را توصیف کردند. آن‌ها پس از بررسی دو جمجمه‌ی فسیل‌شده، یکی متعلق به یک نوجوان و دیگری متعلق به یک بزرگسال که در جزیره شمالی نیوزلند کشف شده بودند، توانستند این گونه را شناسایی کنند.

باب یرکا در گفتگو با Phys. org گزارش داده است که گونه‌ی شناسایی‌شده، قدیمی‌ترین پنگوئن کوچک منقرض‌شده است. این یافته نشان می‌دهد که پنگوئن‌های کوچک میلیون‌ها سال ساکن سواحل نیوزیلند بوده‌اند.

از آنجا که محققان فقط جمجمه حیوانات منقرض‌شده را دارند و نه اسکلت کامل آن‌ها را، کاملاَ از اندازه‌ی پنگوئن‌های کوچک ویلسون مطمئن نیستند. اما گمان می‌کنند این پرندگان از نظر اندازه شبیه پنگوئن‌های کوچک امروزی بودند که حدود دو پوند وزن و تقریباً ۱۳.۵ اینچ قد دارند. با این حال، جمجمه پرندگان منقرض‌شده به گفته محققان، اندکی باریکتر از پرندگان امروزی است.

Untitled

کورورا، کوچکترین پنگوئن زنده دنیا

یافته‌های جدید، اصل و نسب و تکامل پنگوئن‌های کوچک موجود را برای ما روشن می‌کند و نشان می‌دهد منشأ آن‌ها نیوزیلند است که به Aotearoa نیز شناخته می‌شود.

دانشمندان از دیدن اینکه این نسل از پنگوئن‌های بامزه در طول زمان، به رغم تغییرات بزرگ محیطی در طول تکاملشان، چقدر تغییر کرده‌اند، شگفت‌زده شدند.

دانیل توماس، یکی از نویسندگان این مطالعه، جانورشناس دانشگاه مسی نیوزلند، در بیانیه‌ای گفته است: «زمانی که به منشا این پنگوئن‌ها فکر کنیم، تکامل تنوع پرندگان دریایی Aotearoa و محیط پویایی که در آن زندگی می‌کنند، این یافته اهمیتش آشکار می‌شود. اولاً، آب و هوا در این زمان بسیار تغییر کرده است، و این گونه در برابر این تغییرات قوی بوده است.»

در واقع، پنگوئن‌های کوچک هنوز هم در حال رشد هستند. اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) آن‌ها را به‌عنوان گونه‌ای با کمترین نگرانی توصیف کرده است و تخمین می‌زند حدود ۴۷۰۰۰۰ موجود از این موجودات، امروز در حال تاتی‌تاتی کردن هستند.

با این حال، برخی از نمونه‌های اخیر نشان می‌دهند که تغییرات آب و هوایی که انسانها محرک آن بودند ممکن است بر جانوران سرسخت تأثیر بگذارد. برای نمونه، تابستان گذشته، مسافران ساحل جسد صدها پنگوئن کوچک را در سواحل شمال نیوزلند پیدا کردند.

پس از اتمام تجزیه و تحلیل‌ها، مقامات حیات‌وحش اعلام کردند این پرندگان به شدت کم وزن شده بودند و مرگشان یا از گرسنگی بوده یا پس از ضعف و ناتوانی در یافتن غذای کافی، دچار هیپوترمی (کمبود ناهنجار حرارت بدن) شدند. دمای سطح اقیانوس‌ها در حال افزایش است و ماهی‌ها را وادار می‌کند در جستجوی آب‌های خنک‌تر عمیق‌تر شنا کنند. اگرچه پنگوئن‌های کوچک شناگران قوی‌تری هستند، اما فقط می‌توانند تا عمق حداکثر ۱۰۰ فوتی شیرجه بزنند.

در حال حاضر، محققان با نگاه به گذشته، در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه تداوم گرمایش جهانی ممکن است بر گیاهان و جانوران نیوزیلند اثر بگذارد. جمجمه پنگوئن‌های کوچک ویلسون اکنون توسط تیمی از محققان به سرپرستی یکی از نویسندگان مطالعه، آلن تنیسون، متصدی مهره‌داران موزه نیوزیلند، آزمایش خواهد شد تا درباره فسیل‌های حیواناتی که در این منطقه در آخرین زمانی که دما بسیار گرمتر از امروز بود، اطلاعاتی به دست آید.

در پایان، آن‌ها امیدوارند از این داده‌های ماقبل تاریخی برای خلق «پیش‌بینی تنوع زیستی» از آنچه که ممکن است در آینده برای اکوسیستم رخ دهد، استفاده کنند.

با میلیون‌ها سال تغییر محیطی، افزایش دما به حیوانات گرمسیری امکان می‌دهد محدوده زیستگاهشان را گسترش دهند و این امر منجر به تغییرات بالقوه‌ی غیرقابل‌برگشت در جوامع حیات وحش در Aotearoa و سایر مکان‌ها با عرض جغرافیایی بالاتر می‌شود.

همین تیم اخیراً بزرگترین گونه پنگوئن شناخته‌شده روی زمین را کشف کرده است که ۳۴۰ پوند وزن داشت و حدود ۵۰ میلیون سال پیش در نیوزیلند می‌زیست.

مترجم: زهرا ذوالقدر