مشاهدۀ تصویر عجیب «خرس قطبی» روی مریخ!

مشاهدۀ تصویر عجیب «خرس قطبی» روی مریخ!

کاوشگر «استقامت» که در حال جستجو برای یافتن ردپایی از حیات میکروبی بر روی سیارۀ مریخ است، به تازگی کریستالی را پیدا کرده که دانشمندان به خاطر شکل عجیبش نام «خرس قطبی» را روی آن گذاشته‌اند.

کد خبر : ۱۴۳۴۹۵
بازدید : ۱۵۷۱

فرادید| به تازگی جستجوهای ناسا بر روی مریخ که با هدف کشف ردپایی از حیات باستانی بر روی این سیاره انجام می‌شود، به پیدا کردن یک شکل عجیب و جالب توجه منجر شده است. شکلی که دانشمندان ناسا آن را «خرس قطبی» نامیده‌اند.

به گزارش فرادید؛ این کریستال با شکل جالبی که دارد زمانی آشکار شد که مریخ‌نورد «استقامت» سنگ و خاک را از سطح مورد بررسی‌اش را کنار زد تا لایه‌های زیر سطح را که دچار تغییر کمتری در اثر شرایط محیطی شده‌اند بررسی کند.

سوندانا شارما، یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید: «بعد از ایجاد خراش بر روی سطح، ما این کریستال سولفات زیبا را مشاهده کردیم که شبیه یک خرس قطبی به نظر می‌رسید».

2

«برای من به عنوان یک زیست‌اخترشناس، نکتۀ جالب‌توجه دیگر در مورد این سنگ این است که ما توانستیم نشانه‌های مختلفی را در آن مشاهده کنیم که می‌توانند با وجود ارگانیک‌ها (سازواره‌ها) مطابقت داشته باشند. ارگانیک‌ها اجزاء برسازندۀ حیات هستند و می‌توانند نشانه‌ای از این باشند که این محیط قابلیت شکل‌گیری حیات را دارد».

دانشمندان به وجود آمدن این شکل جالب را کاملا تصادفی ارزیابی می‌کنند؛ در واقع هر یافتۀ عجیب و رازآمیزی بر روی مریخ به همین شکل توسط دانشمندان تفسیر می‌شود. نمونه‌های دیگری از این یافته‌ها، سنگی شبیه به چهرۀ انسان، یک شکستگی صخره‌ای شبیه به دروازه و یک گوی سنگی قرار گرفته بر روی یک صخره بوده‌اند.

3

دانشمندان دربارۀ اندازۀ «خرس قطبی» و عمق آن اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند. محل پیدا شدن این کریستال در دهانۀ جرزو قرار دارد؛ دهانه‌ای با قطر 28 مایل که از برخورد یک شهاب‌سنگ شکل گرفته و دانشمندان معتقدند که زمانی پر از آب بوده است.

این دهانه نشانه‌هایی از گذشتۀ مرطوب مریخ را در خودش جای داده است. بیش از 3.5 میلیارد سال قبل، رودخانه‌های مختلف از دیواره‌های دهانه به داخل آن سرازیر شده و دریاچه‌ای را در آنجا شکل داده بودند.

دانشمندان می‌گویند شواهدی وجود دارد از اینکه این رودخانه‌ها با خودشان مواد معدنی محیط اطراف را به درون دهانه آورده‌اند. بنابراین این احتمال وجود دارد که حیات میکروبی توانسته باشد در دهانۀ جزرو شکل بگیرد. اگر این اتفاق افتاده باشد، ممکن است بتوان نشانه‌های آن را در رسوبات بستر یا ساحل دریاچه پیدا کرد.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید