تکنولوژی و هوش مصنوعی چگونه ورزش را تغییر داده است؟

تکنولوژی و هوش مصنوعی چگونه ورزش را تغییر داده است؟

قبل از اینکه با کاربرد هوش مصنوعی در ورزش آشنا شوید، بهتر است اطلاعاتی درباره مفهوم هوش مصنوعی یا (artificial intelligence) (AI) بدست آورید.

کد خبر : ۱۴۷۲۲۱
بازدید : ۴۲۱

هوش مصنوعی طی چند سال گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است. در حال حاضر اکثر صنایع و حوزه‌های مختلف از جمله ورزش، از خدمات هوش مصنوعی برای رسیدن به تناسب اندام و دریافت برنامه بدنسازی استفاده می‌کنند. هیچ نظر قاطعی در رابطه با هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جوامع امروزی وجود ندارد. در حال حاضر، شما می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های هوش مصنوعی بروید و برنامه‌های گوناگون ورزشی و بدنسازی دریافت کنید. اما هیچکس نمی‌تواند عملکرد درست اپلیکیشن‌ها یا هوش مصنوعی را تایید کند.

حتی اپلیکیشن‌های ارائه دهنده برنامه‌های ورزشی نیز گاهی اوقات دارای خطا هستند و ممکن است شما را از مسیر اصلی منحرف کنند. با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی باعث رقابتی شدن و کارآمدتر شدن فرآیندهای ورزشی شده است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم درباره هوش مصنوعی در ورزش و تاثیر آن توضیح دهیم.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از اینکه با کاربرد هوش مصنوعی در ورزش آشنا شوید، بهتر است اطلاعاتی درباره مفهوم هوش مصنوعی یا (artificial intelligence) (AI) بدست آورید. هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که با هدف انجام برخی وظایف انسانی خاص ساخته شده است. ماشین‌های هوشمندی که با هدف انجام وظایف انسانی طراحی می‌شوند، می‌توانند مانند انسان‌ها فکر کنند و توانایی‌های انسانی را تقلید کنند. تفکر ماشین‌های هوشمند کاملاً با تفکر انسانی متفاوت است.‌ تمامی ماشین‌هایی که قدرت حل مسئله و یادگیری دارند، در واقع نوعی هوش مصنوعی هستند.

بنابراین (AI) صرفاً به ربات‌های انسان نما و آنچه که در ذهن شما یا فیلم‌های علمی تخیلی وجود دارد، اطلاق نمی‌شود! گاهی اوقات ممکن است یک اپلیکیشن بدنسازی با کمک هوش مصنوعی ساخته شده باشد و خدمات بیشتری نسبت به یک برنامه معمولی در اختیار شخص قرار دهد. اخیراً برخی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، در زمینه آموزش لاغری سریع و ارائه برنامه غذایی بدنسازی نقش موثری داشته‌اند. با این وجود، این اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای پیشرفته هرگز نمی‌توانند مانند یک متخصص تغذیه یا مربی ورزشی حرفه‌ای عمل کنند. پشتیبانی و حمایت مربیان ورزشی، با نرم‌افزارها کاملاً متفاوت است. مربیان مجموعه فیت کلاب، در زمینه ارائه برنامه بدنسازی و لاغری سریع بسیار توانمند هستند. به همین دلیل نیازی نیست برای لاغر شدن یا کاهش وزن، به سراغ ابزارهای هوش مصنوعی یا اپلیکیشن‌های غیر استاندارد بروید.

کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش

هوش مصنوعی کاربردهای گوناگونی در ورزش دارد. در ادامه برخی از این کاربردها را برای شما بیان می‌کنیم.

●       اپلیکیشن تمرین ورزشی و رژیم غذایی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش، ارائه برنامه بدنسازی و لاغری سریع است. در حال حاضر، برنامه‌های گوناگونی با استفاده از (AI) ساخته شده‌اند که برنامه رژیم غذایی یا رژیم ورزشی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. ورزشکاران می‌توانند از این برنامه‌ها، برای کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام استفاده کنند. جالب است بدانید هوش مصنوعی می‌تواند رژیم‌های تمرینی فردی ارائه دهد. یعنی با توجه به شرایط وزنی و متابولیسم بدن شما، برنامه‌ریزی کند. علاوه بر این، قابلیت نظارت لحظه‌ای دارد.

 یعنی عملکرد شما را در هر لحظه از روز مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی ابزارهای جدید حتی می‌توانند حرکات ورزشی شما را ارزیابی کرده و نواقص آن را اصلاح کنند. این برنامه‌ها مزایای گوناگونی دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای این برنامه‌ها، این است که به شما کمک می‌کنند عملکرد پیشرفته‌ای داشته باشید. زیرا اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مطابق با نیازهای شما عمل می‌کنند و منجر به بهبود عملکرد ورزشی شما خواهند شد. برنامه‌های تمرینی و رژیم غذایی طی چند سال اخیر، محبوبیت بسیار زیادی به خصوص برای بانوان پیدا کرده‌اند.

بسیاری از بانوان به دلیل دغدغه‌های زندگی مثل نگهداری از فرزند و انجام امور خانه، توانایی مراجعه به باشگاه بدنسازی را ندارند. به همین دلیل، نیازمند یک برنامه برای آموزش کامل و پیگیری تمرینات ورزشی هستند. اپلیکیشن‌هایی مانند (FoodVisor)، توانستند تا حد زیاد مشکلات این دسته از افراد را حل کنند. این اپلیکیشن قابلیت شناسایی بیشتر از ۱۲۰۰ نوع غذا دارد و می‌تواند مقدار کالری آن‌ها را تعیین کنند. در نتیجه، برای ورزشکارانی که به لاغری سریع فکر می‌کنند کاملاً مناسب هستند.

●       عملکرد ورزشکاران

یکی از بی‌نظیرترین کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش، بررسی عملکرد بازیکن است. جالب است بدانید این مسئله صرفاً در رابطه با برنامه بدنسازی صدق نمی‌کند. اپلیکیشن‌هایی که برای بررسی عملکرد بازیکنان طراحی می‌شوند، می‌توانند برای هر حوزه ورزشی مثل والیبال، بسکتبال، بدنسازی، شنا یا مواردی مانند این مورد استفاده قرار گیرند. این برنامه‌ها با کمک هوش مصنوعی طراحی می‌شوند و می‌توانند جزئیات حرکت بازیکنان را ردیابی کنند. این قابلیت به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و حرکات ورزشی خود را تجزیه و تحلیل کنند.

 هوش مصنوعی به ورزشکاران کمک می‌کند تا با کمترین میزان جراحت، ورزش کنند. همچنین استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد تا نقاط قوت خود را تقویت کنند. همانطور که گفته شد، ابزارهای هوش مصنوعی قادر به انجام کارهای انسانی هستند. همانطور که می‌دانید، تجزیه و تحلیل عملکرد ورزشکاران در حال حرکت کار چندان ساده‌ای نیست. ماشین‌های هوشمند در واقع به نوعی سیستم بینایی مجهز هستند که می‌تواند کوچک‌ترین حرکت انسان‌ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل کند.

 به عنوان مثال، اخیراً یک سیستم کامپیوتری هوشمند برای ردیابی بازیکنان هندبال طراحی شد که توجه بسیاری از افراد جهان را به خود جلب کرد. این سیستم می‌توانست تمامی داده‌ها را از دوربین‌های محیط جمع آوری کند. سپس خروجی این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات ارزشمندی در اختیار بازیکنان هندبال قرار می‌دهد.

●       نوآوری تجهیزات ورزشی

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش، نوآوری تجهیزات ورزشی است. تولید تجهیزات ورزشی، نسبت به زمان گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. به مرور زمان، بسیاری از افراد به ورزش کردن با دستگاه و تجهیزات پیشرفته علاقه‌مند شدند.‌ همین مسئله شرکت‌های تولید تجهیزات و دستگاه‌های ورزشی را ترغیب کرد تا از نوآوری‌ها و تکنولوژی جدید استفاده کنند. اخیراً برخی شرکت‌ها، از هوش مصنوعی برای تولید تجهیزات پیشرفته‌تر استفاده کردند.

  • به عنوان مثال، شرکت آدیداس یک توپ فوتبال با قابلیت هوش مصنوعی طراحی کرد. این توپ فوتبال می‌تواند مسیر پرواز خود را تنظیم کرده و در جهت درست حرکت کند.
  • شرکت ویلسون، یک راکت تنیس طراحی کرد که به بازیکنان کمک می‌کند با دقت بیشتری به توپ ضربه بزنند. پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی باعث تولید تجهیزاتی شده است که نه تنها دقیق‌تر و قدرتمندتر از تجهیزات معمولی هستند، بلکه کاملاً برای نیازهای ورزشکاران سفارشی‌سازی شده‌اند.

مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه تجهیزات ورزشی

 برخی از مهم‌ترین کاربردهای (AI) در زمینه تولید تجهیزات ورزشی شامل موارد زیر هستند:

نوعی چوب گلف با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است که دارای حسگر می‌باشد. این حسگرها می‌توانند زاویه چرخش ورزشکار یا قدرت ضربه را اندازه‌گیری کنند. در نتیجه، بازیکن می‌تواند موقعیت خود را اصلاح کند و به شکل بهتری به توپ گلف ضربه بزند.

●       جلوگیری از آسیب دیدن

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در ورزش، جلوگیری از آسیب دیدن بازیکنان و ورزشکاران است. افرادی که برنامه بدنسازی دریافت می‌کنند و برنامه ورزشی کاملی دارند، باید برای انجام دادن حرکات ورزشی تحت نظر مربی قرار بگیرند. آسیب‌دیدگی جسمی، در دنیای ورزش بسیار رایج است و معمولاً با هزینه‌های مالی یا حتی جانی همراه می‌باشد. کوچک‌ترین آسیب جسمانی، می‌تواند برنامه تمرینات ورزشی شما را برای مدت‌ها به هم ریخته و شما را از برنامه بدنسازی دور کند. این مسئله برای ورزشکاران بین‌المللی اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای کاهش این خطرات و تهدیدات، برخی شرکت‌ها از هوش مصنوعی کمک گرفتند تا الگوهای تمرینات برنامه بدنسازی و میزان خستگی ورزشکاران را مورد بررسی قرار دهند. این سیستم‌های هوشمند، می‌توانند بازیکنانی که در معرض آسیب دیدگی و خطر قرار دارند را شناسایی کنند. در نتیجه، از بروز خطراتی مثل شکستگی مفاصل یا سایر آسیب‌های جسمانی جلوگیری خواهد شد.

آیا هوش مصنوعی می تواند مانند یک مربی ورزشی عمل کند؟

اگرچه برنامه بدنسازی که توسط اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی ارائه می‌شود فواید بسیار زیادی دارد، اما قطعاً نمی‌تواند مانند یک مربی ورزشی عمل کند. اگر قصد لاغری سریع دارید یا به تناسب اندام فکر می‌کنید، بهتر است به سراغ یک مجموعه حرفه‌ای بروید. مربیان ورزشی حرفه‌ای، یک برنامه بدنسازی مطابق با سبک زندگی شما ارائه می‌دهند. در حالی که هیچ برنامه هوش مصنوعی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

 برنامه رژیم غذایی مربیان، کاملا با سفره‌های ایرانی سازگاری دارد و سرشار از غذاهای در دسترس و متنوع است. برنامه ورزشی که توسط مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، دارای همین ویژگی‌ها و مزایا می‌باشد و شامل حرکات ساده و تا پیشرفته و تاثیرگذار است که ورزشکاران حرفه‌ای و حتی ورزشکاران مبتدی نیز می‌توانند انجام دهند.

نتیجه مطالب

اخیراً هوش مصنوعی کاربرد گوناگونی در حوزه ورزشی پیدا کرده است. ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند عملکردی شبیه به انسان داشته باشند و برای رسیدن به تناسب اندام به شما کمک کنند. به عنوان مثال، برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند برنامه بدنسازی یا رژیم غذایی در اختیار شما قرار دهند که نقش موثری در لاغری و تناسب اندام دارد. با این وجود، هوش مصنوعی نمی‌تواند مانند یک مشاور و مربی ورزشی به شما مشاوره دهد. بنابراین بهتر است ابزارهای هوش مصنوعی و برنامه‌های ورزشی مربیان حرفه‌ای را همراه با یکدیگر مورد استفاده قرار دهید.

منبع: دیجیاتو

 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید