(عکس) فضاپیمای روسیه تصویری جدید از سطح ماه منتشر کرد!

(عکس) فضاپیمای روسیه تصویری جدید از سطح ماه منتشر کرد!

این تصویر که از مدار ماه توسط فرودگر روسی لونا-۲۵ ثبت شده است، دهانه‌ای به نام زیمان (Zeeman) را در سمت دور ماه، نزدیک قطب جنوب این قمر نشان می‌دهد.

کد خبر : ۱۴۷۵۱۶
بازدید : ۱۱۲۶

آژانس فضایی روسکاسموس روسیه روز گذشته (۱۷ اوت) در یک پست تلگرامی اعلام کرد که کاوشگر لونا-۲۵ اولین تصویر دقیق خود از سطح ماه را ثبت کرده است.

مقامات روسکاسموس در این پست نوشتند: در تصویر، دهانه‌ی زیمان در قطب جنوب در سمت دور ماه دیده می‌شود. مختصات مرکز دهانه ۷۵ درجه‌ی عرض جغرافیایی جنوبی و ۱۳۵ درجه طول جغرافیایی غربی است.

فرودگر لونا-۲۵ در روز ۱۰ اوت به فضا پرتاب شد و آغازگر دوره‌ی جدیدی از اکتشافات فضایی برای روسیه بود. پیش از این آخرین کاوشگر ماه روسی که به فضا پرواز کرده بود، لونا ۲۴ نام داشت که در سال ۱۹۷۶ و زمانی که این کشور هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به فضا رفت.

لونا-۲۵ اولین تصاویر خود در فضا را در روز یکشنبه (۱۳ اوت) ثبت کرد و سلفی‌هایی با ماه و زمین در پس زمینه گرفت. نقطه عطف بعدی به زودی با رسیدن آن به مدار ماه، در روز چهارشنبه ۱۶ اوت حاصل شد.

ثبت تصویری جدید از سطح ماه توسط فضاپیمای روسیه

لونا-۲۵ در مدار ماه باقی مانده اما برای مدت طولانی در آنجا نخواهد بود. این کاوشگر قرار است در روزهای آینده، احتمالا تا روز ۲۱ اوت، آزمایشی انجام دهد.

این فرودگر به دنبال تکه‌ای از خاک خاکستری در نزدیکی قطب جنوبی ماه خواهد بود، منطقه‌ای که تصور می‌شود سرشار از یخ آب است تا روی آن فرود بیاید.

لونا-۲۵ طی حدود یک سال آینده با استفاده از هشت تجهیزات علمی خود، محیط جذاب ماه را بررسی خواهد کرد. یکی از کارهای متعدد آن، شکار یخ آب است که تصور می‌شود در منطقه قطب جنوبی ماه فراوان باشد.

روسیه تنها کشوری نیست که قطب جنوب ماه را برای انجام ماموریت در نظر دارد. فرودگر هندی چاندرایان ۳ قصد دارد روز در ۲۳ یا ۲۴ اوت در این منطقه فرود بیاید. ناسا نیز قطب جنوب ماه تحت نظر دارد. این آژانس قصد دارد ماموریت آرتمیس ۳ را در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ در آنجا فرود آورد.

منبع: ایسنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید