تصویر روز ناسا: متان در سیاره فراخورشیدی K2-18b کشف شد

یکی از سؤالات مهم بشریت این است که در کجای کیهان احتمال وجود حیات هست؟ در سال 2019 مکان‌یابی سیاراتی که امکان حیات فرازمینی در آن‌ها وجود دارد، با کشف مقدار قابل‌توجهی بخار آب در جو سیاره فراخورشیدی دوردست K2-18b گامی رو به جلو برداشت.

تلسکوپ فضایی جیمز وب نشانه‌هایی از متان در سیاره فراخورشیدی K2-18b کشف کرد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

K2-18b و ستاره مادرش، K2-18، در فاصله 124 سال نوری از ما در صورت فلکی شیر (اسد) قرار دارند. این سیاره فراخورشیدی بسیار بزرگ‌تر و پرجرم‌تر از زمین ماست، اما در منطقه قابل سکونت ستاره مادر خود می‌چرخد. اگرچه K2-18 سرخ‌تر از خورشید است، اما درخشندگی آن در آسمان K2-18b شبیه خورشید در آسمان زمین است.

آب در اتمسفر این سیاره در سال 2019 براساس داده‌های سه تلسکوپ فضایی هابل، اسپیتزر و کپلر کشف شد. این کشف با توجه به جذب رنگ‌های بخار آب هنگام حرکت سیاره از مقابل ستاره انجام شد.

اکنون در سال 2023، رصدهای بیشتری که تلسکوپ فضایی وب در طیف فروسرخ انجام داده، نشانه‌هایی از دیگر مولکول‌های بیانگر حیات ازجمله متان، در این سیاره کشف کرده است.

این تصویر خیالی، سیاره فراخورشیدی K2-18b را در سمت راست، به همراه قمرش (مرکز) که هر دو به گرد یک ستاره کوتوله سرخ (گوشه پایین سمت چپ) می‌چرخند، نشان می‌دهد.

منبع: دیجیاتو