نتایج عجیب یک مطالعه دربارۀ شعور خروس‌ها!

نتایج عجیب یک مطالعه دربارۀ شعور خروس‌ها!

یک آزمایش جدید نشان می‌دهد که خروس‌ها وقتی در مقابل تصویر خودشان در آینه قرار می‌گیرند، رفتارشان متفاوت با رفتاری است که در مقابل یک خروس دیگر از خود نشان می‌دهند. بنابراین این احتمال وجود دارد که آن‌ها توانایی تشخیص خودشان در آینه را داشته باشند.

کد خبر : ۱۵۸۹۰۵
بازدید : ۱۱۳۱

فرادید| خروس‌ها با پرهای رنگارنگ و سینۀ ستبرشان معمولا خیلی عجیب و غریب به آینه نگاه می‌کنند و حالا ممکن است محققان دلیل این نگاه‌ها را فهمیده باشند. طبق یک مطالعۀ جدید، احتمالا آن‌ها می‌توانند بازتاب خود را در آینه تشخیص دهند.

به گزارش فرادید؛ توانایی تشخیص خود در آینه تاکنون در تعداد انگشت شماری از حیوانات از جمله فیل‌ها، دلفین‌ها، میمون‌های بزرگ، ماهی‌ها و برخی پرندگان خاص دیده شده است.

سونجا هیلماچر، یکی از نویسندگان این مطالعه در دانشگاه بن گفت: «حیواناتی که می‌توانند خود را در آینه تشخیص دهند اغلب به نظر می‌رسد شعور و آگاهی پیشرفته‌تری دارند و این موضوع احتمالا ارتباطی با هوش اجتماعی و عاطفی و همچنین خود‌آگاهی نیز دارد. این توانایی یک جنبه اساسی از آگاهی است که برای ما انسان‌ها نیز امری اساسی است.»

به گفتۀ محققان، این نتایج سطحی از هوشیاری [در خروس‌ها] را نشان می‌دهد که بحث‌هایی را در مورد حقوق و رفاه آن‌ها پیش می‌آورد.

هیلماچر و همکارانش در ژورنال Plos One می‌نویسند که خروس‌ها در صورت مشاهده یک تهدید هوایی، مانند پرنده شکاری، تمایل دارند همنوعان خود را صدا بزنند. با این حال، اگر خروس تنها باشد، معمولاً زنگ خطر را به صدا در نمی آورد زیرا می تواند توجه شکارچی را جلب کند.

این تیم در اولین مجموعه آزمایشات خود، یک خروس را در یکی از دو بخش یک فضای داخلی قرار دادند. آن‌ها قسمت دیگر این فضا را در سه حالت مختلف امتحان کردند: یا یک آینه آنجا گذاشتند، یا یک خروس دیگر و یا آن را خالی گذاشتند.

سپس این تیم تصویر یک شاهین پرنده را روی سقف قسمتی که خروس در آن قرار داشت، نشان داد.

2

تصویری از حالت‌های مختلف آزمایش شده؛ خروس‌ها اغلب وقتی واقعا یک خروس دیگر در جعبه حضور داشت صدای هشدار تولید می‌کردند و نه در برابر تصویر خودشان

نتایج به دست آمده از 58 خروس نشان داد که پرندگان زمانی که خروس دیگری برایشان قابل رویت بود، به ازای هر 3 آزمایش، 1.33 بار صدای هشدار از خودشان تولید کردند اما وقتی تنها بودند تنها 0.29 بار و وقتی تصویر خودشان در آینه را می‌دیدند 0.43 بار این صدا را تولید کردند.

محققان می‌گویند این نتایج نشان می‌دهد که پرندگان انعکاس خود را در آینه به عنوان یک خروس دیگر در نظر نمی‌گرفتند، حتی زمانی که این تصویر با بو و صدای پرنده دوم همراه بود. اگرچه این ممکن است نشان دهد که خروس‌ها می توانند خود را در آینه تشخیص دهند، گروه تحقیق می‌گوید احتمال دیگری هم وجود دارد.

هیلماچر گفت: به همان اندازه امکان‌پذیر است که آنها انعکاس خود را به عنوان یک خروس دیگر اما عجیب و غریب در نظر بگیرند که هر حرکت آنها را تقلید می‌کند، و باعث می‌شود که آنها از عصبانیت صدای هشداری تولید نکنند.

محققان همچنین از یک «آزمون علامت گذاری» سنتی برای بررسی تشخیص خود در آینه استفاده کردند. در این آزمایش‌ها، 18 خروس پودر صورتی یا شفاف درست زیر منقار و روی سینه‌شان مالیده شد؛ جایی که آن‌ها معمولاً نمی‌توانند ببینند. سپس واکنش پرندگان در حضور و غیاب آینه ثبت شد تا بررسی شود که آیا آنها علامت را روی بدنشان می‌دیدند یا نه؛ ادراکی که معمولاً با تمایل حیوان به بررسی این لکه سنجیده می‌شود.

نتایج نشان داد که در حالی که پرندگان خود را لمس مرتب می‌کردند، رفتار آنها زمانی که آینه وجود داشت یا نداشت، تفاوتی نمی‌کرد.

محققان می‌گویند بر اساس این نتایج، آزمون‌های تشخیص خود در آینه باید به صورت اصلاح‌شده‌تری در آینده انجام شوند اما همین مقدار احتمالی که در مورد خودشناسی خروس‌ها به دست آمده است، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا قبلا در مورد خروس‌ها چنین توانایی‌ای بسیار بعید و نامحتمل درنظر گرفته می‌شد.

محققان می‌نویسند: «اگر خروس ‌ها بتوانند بین انعکاس خود و چهرۀ یک همنوع تفاوت قائل شوند، احتمالاً این توانایی شناختی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد».

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید