( عکس) این دانش‌آموز ۱۴ ساله مخترع صابونی برای درمان سرطان پوست

( عکس) این دانش‌آموز ۱۴ ساله مخترع صابونی برای درمان سرطان پوست

هیمن بکله(Heman Bekele) ۱۴ ساله به دلیل تولید صابون مقرون به صرفه‌ای که سرطان پوست را درمان می‌کند، به عنوان برترین دانشمند جوان آمریکا انتخاب شد.

کد خبر : ۱۶۰۹۹۶
بازدید : ۵۴۱

یک دانش‌آموز ۱۴ ساله از ویرجینیا، پس از ساخت صابونی که سرطان پوست را درمان می‌کند، مقام برترین دانشمند جوان آمریکا را به دست آورد و ۲۵ هزار دلار جایزه دریافت کرد.

 هیمن بکله(Heman Bekele) ۱۴ ساله به دلیل تولید صابون مقرون به صرفه‌ای که سرطان پوست را درمان می‌کند، به عنوان برترین دانشمند جوان آمریکا انتخاب شد.

او دانش‌آموز کلاس نهم دبیرستان W.T. Woodson در آناندیل، ویرجینیا است که با ۹ فینالیست دیگر در چالش دانشمندان جوان ۳M سال ۲۰۲۳ رقابت کرد و جایزه بزرگ ۲۵ هزار دلاری را به خانه برد.

بکله صابون مبارزه‌ کننده با سرطان را با ترکیب صابون دارویی با سه ماده تشکیل داد که سلول‌های دندریتیک را دوباره فعال کرده و پاسخ ایمنی برای مبارزه با سرطان ایجاد می‌کنند. او متوجه شد که صابون او نه تنها به مبارزه با سرطان پوست کمک می‌کند، بلکه که هر قطعه آن می‌تواند تنها ۰.۵۰ دلار قیمت داشته باشد در حالی که بیش از ۴۰ هزار دلار برای درمان‌های پزشکی فعلی مورد نیاز است.

4

طی پنج سال آینده، بکله امیدوار است این نوآوری جدید را بهبود بخشد و یک سازمان غیرانتفاعی ایجاد کند تا این راه حل کم هزینه را در جوامع نیازمند توزیع کند.

او به مدارس دولتی شهرستان فریفاکس گفت: سرطان پوست بیشتر در افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند دیده می‌شود. میانگین قیمت برای یک عمل ۴۰ هزار دلار است.

من از این فکر که مردم بین درمان و بردن غذا سر سفره خانواده‌هایشان باید یکی را انتخاب ‌کنند، متاثر شدم. تعداد زیادی مرگ و میر قابل پیشگیری وجود دارد.

این نوجوان شروع به تحقیق در مورد سرطان پوست و یادگیری در مورد سلول‌های دندریتیک کرد که به گفته او با تقویت پاسخ ایمنی به محافظت از پوست کمک می‌کنند.

ویدئوی ارسالی بکله برای مسابقه توضیح می‌دهد که سه ماده، اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و ترتینوئین، عوامل کراتولیتیک هستند که لایه‌های بیرونی پوست را تجزیه می‌کنند.

آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا گیرنده‌های تی‌ال‌آر که پروتئین‌هایی هستند که نقش کلیدی در ایجاد سیستم ایمنی ذاتی دارند، در پوست آزاد شوند و به سلول‌های دندریتیک متصل شده و دوباره فعال شوند.

سلول‌های دندریتیک به گلبول‌های سفید می‌پیوندند تا با سلول‌های آلوده مبارزه کنند. بکله این محصول را صابون درمان کننده سرطان پوست یا SCTS می‌نامد و به گفته او می‌توان آن را هر چند روز یک بار پس از تجویز روی پوست استفاده کرد.

همراه با این مقام او یک جایزه ۲۵ هزار دلاری نیز دریافت کرد که امیدوار است آن را برای ثبت اختراع و رفتن به دانشگاه اختصاص دهد.

او آرزو دارد وقتی بزرگ شد مهندس برق شود. بکله می‌گوید: من خودم را رهبر تیمی از متخصصان در توسعه سیستم‌های الکتریکی نوآورانه می‌بینم که آینده فناوری را شکل می‌دهند. در کنار موفقیت حرفه‌ای، امیدوارم که زندگی شخصی کاملی با خانواده‌ای دوست داشتنی و شبکه‌ای قوی از دوستان داشته باشم. من همچنین امیدوارم که با راهنمایی مهندسین مشتاق و حمایت از طرح‌هایی که آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات(STEM) را ترویج می‌کنند، به جامعه خود کمک کنم. در نهایت من امیدوارم که در عرض ۱۵ سال تاثیر مثبتی بر جهان از طریق کار و تلاش‌های شخصی خود بگذارم.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید