کشف هیجان‌انگیز دیگری توسط تلسکوپ جیمز وب انجام شد

کشف هیجان‌انگیز دیگری توسط تلسکوپ جیمز وب انجام شد

گروهی از دانشمندان دومین و چهارمین کهکشان‌های دوردست که تاکنون به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده شده است را کشف کردند.

کد خبر : ۱۶۱۶۸۸
بازدید : ۱۹

تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاه جدیدی به کیهان اولیه انداخته است و ۲ کهکشان شگفت‌انگیز را در فاصله ۳۳ میلیارد سال نوری از زمین مشاهده کرده است که دومین و چهارمین کهکشان‌ها از نظر فاصله زیاد نسبت به زمین به حساب می‌آیند.

به نقل از آی‌ای،  گروهی از دانشمندان دومین و چهارمین کهکشان‌های دوردست که تاکنون به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده شده است را کشف کردند.

اخترشناسان که یک گروه بین‌المللی به سرپرستی محققان ایالت پنسیلوانیا بودند، این کهکشان‌ها را در منطقه‌ای از فضا به نام خوشه پاندورا یا آبل ۲۷۴۴ کشف کردند.

آنها از داده‌های طیف سنجی این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری برای شناسایی کهکشان‌هایی در فاصله ۳۳ میلیارد سال نوری از زمین استفاده کردند.

نگاهی به کیهان باستانی

محققان که یافته‌های خود را در مقاله‌ای جدید در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر کردند، ادعا می‌کنند که این کهکشان‌های جدید به نام‌های UNCOVER z-۱۳ و UNCOVER z-۱۲ بزرگ‌تر از کهکشان‌های دیگر مشاهده‌ شده در همان فاصله هستند. علاوه بر این، آنها به ترتیب شکل یک بادام زمینی و یک توپ کرکی به نظر می‌رسند.

بینجی وانگ(Bingjie Wang) نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می‌دهد: در مورد جهان اولیه اطلاعات بسیار کمی وجود دارد، و تنها راه برای یادگیری در مورد آن و آزمایش نظریه‌های ما در مورد شکل‌گیری و رشد کهکشان‌های اولیه، بررسی این کهکشان‌های بسیار دور است.

قبل از تجزیه و تحلیل ما، تنها سه کهکشان تایید شده در این فاصله بسیار زیاد را می‌شناختیم. مطالعه این کهکشان‌های جدید و خواص آنها، تنوع کهکشان‌ها را در کیهان اولیه و اینکه آن چه می‌توان از آنها آموخت را نمایان کرد.

این دو کهکشان به قدری دور هستند که نگاهی اجمالی به کیهان در زمانی که تنها ۳۳۰ میلیون سال سن داشته است، ارائه می‌دهند. جالب اینجاست که نور کهکشان‌ها ۱۳.۴ میلیارد سال نوری را طی کرده تا به جیمز وب برسد. این بسیار کمتر از فاصله تخمینی این دو از زمین است. علت این موضوع انبساط جهان است که کهکشان‌ها را ۳۳ میلیارد سال نوری از سیاره ما دور کرده است.

استادیار نجوم و اخترفیزیک دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید: نور این کهکشان‌ها باستانی است و تقریبا سه برابر زمین قدمت دارد.

این کهکشان‌های اولیه مانند فانوس‌هایی هستند که نور را از میان گاز هیدروژن بسیار نازک که کیهان اولیه را تشکیل می‌داد به فضا می‌تابانند. تنها با نور آنها است که می‌توانیم فیزیک عجیب و غریبی را که بر کهکشان در نزدیک زمان آغاز کیهان حاکم بود درک کنیم.

کهکشان‌های باستانی به طرز شگفت انگیزی بزرگ هستند

پیش از کشف این دو کهکشان، تنها سه کهکشان دیگر در فاصله‌ای مشابه از زمین کشف شده بود. این دو کهکشان جدید متمایز هستند زیرا بسیار بزرگ‌تر از سه کهکشان قبلی هستند.

یکی از آن‌ها تقریبا شش برابر بزرگتر است و وسعت آن تقریبا ۲۰۰۰ سال نوری است که برای یک کهکشان در کیهان اولیه، بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

وانگ می‌گوید: کهکشان‌هایی که پیش‌تر در این فواصل کشف شده بودند به صورت یک نقطه در تصاویر ما ظاهر می‌شدند. اما یکی از کهکشان‌های ما کشیده به نظر می‌رسد، تقریبا شبیه یک بادام زمینی است و دیگری شبیه به یک توپ کرکی است.

مشخص نیست که آیا تفاوت در اندازه به دلیل چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها است یا اتفاقی که پس از شکل‌گیری برای آنها رخ داده است. اما تنوع در ویژگی‌های این کهکشان‌ها واقعا جالب است. انتظار می‌رود که این کهکشان‌های اولیه از مواد مشابهی تشکیل شده باشند، اما در حال حاضر نشانه‌هایی از تفاوت بسیار با یکدیگر را نشان می‌دهند.

این دو کهکشان زمانی کشف شدند که گروهی از محققان بین‌المللی به داده‌های یکی از اولین تصاویر میدان عمیق وب که در سال ۲۰۲۲، اندکی پس از شروع عملیات علمی آن، ثبت شده بود، نگاه کردند.

منطقه فضایی که توسط تیم جیمز وب گرفته شده تا حدودی به این دلیل انتخاب شده است که در پشت چندین خوشه کهکشانی قرار دارد که یک اثر همگرایی گرانشی ایجاد می‌کند. پدیده همگرایی گرانشی به دانشمندان اجازه می‌دهد بهتر به کیهان نگاه کنند و ظاهر کیهان را اندکی پس از مه‌بانگ ببینند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمانی که عملیات علمی خود را در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، درک ما از کیهان را تغییر داده است. این تا حد زیادی به دلیل توانایی آن در رصد جهان باستانی بیشتر از هر تلسکوپ دیگری است.

برخی از کهکشان‌هایی که این تلسکوپ مشاهده کرده است، بیش از آن چیزی که از این کهکشان‌های اولیه انتظار می‌رود، تکامل یافته‌اند و این دانشمندان را وادار می‌کند تا مدل‌های خود از کیهان اولیه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید