(ویدیو) فرود تاریخ‌ساز «بوئینگ 747» بر روی یخ‌های قطبی

(ویدیو) فرود تاریخ‌ساز «بوئینگ 747» بر روی یخ‌های قطبی

یک شرکت هواپیمایی نروژی با فرود اولین هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر در قطب جنوب تاریخ ساز شد.

کد خبر : ۱۶۴۰۵۵
بازدید : ۳۱۲۷

فرادید| هواپیمای نورس آتلانتیک ایرویز، که می‌تواند تقریباً 300 مسافر را در خود جای دهد، اوایل ماه جاری به سلامت در فرودگاه «ترول» فرود آمد. پرواز N0787 روی باندی ساخته شده از برف و یخ به طول حدودا 3 کیلومتر و 30 متر به زمین نشست.

به گزارش فرادید؛ اما قبل از اینکه چمدان‌های خود را ببندید و بخواهید به قطب بروید، باید بدانید که این پرواز پیشگام، گردشگران را برای تعطیلات به قاره سفید نمی‌برد. این هواپیما 45 دانشمند و 12 تن تجهیزات را با خود حمل می‌کرد.

بسیاری از این دانشمندان برای مؤسسه قطبی نروژ کار می‌کنند و مقصدشان ایستگاه تحقیقاتی ترول در منطقۀ کوئین‌مودلند قطب جنوب بود. به گفته هیلاری اندروز از Fox Weather، این هواپیما همچنین محققانی را از کشورهای دیگر آورد که به ایستگاه‌های تحقیقاتی دیگر در این قاره می‌رفتند.

لحظۀ فرود هواپیما

این هواپیما به خاطر انبارهای جادارش (که فضایی بیش از 5000 فوت مکعب را برای تجهیزات فراهم می‌کند) و کارایی سوخت آن انتخاب شد. پل ارلاندسون، نماینده خدمات میدانی بوئینگ، در بیانیه‌ای می‌گوید: این هواپیما از کیپ تاون به قطب جنوب و بالعکس با یک مخزن بنزین پرواز کرد؛ این موفقیت «پیچیدگی‌های لجستیکی حمل و نقل، ذخیره‌سازی و جابجایی سوخت در قطب جنوب را از بین برد.»

موسسه قطبی نروژ هم قطب شمال و هم قطب جنوب را مطالعه می‌کند. محققان این موسسه بر تنوع زیستی، آب و هوا، آلاینده‌های محیطی و نقشه‎برداری و زمین‌شناسی تمرکز دارند.

کامیلا برکه، مدیر مؤسسه قطبی نروژی، در بیانیه‌ای می‌گوید: «مهم‌ترین جنبه، سود زیست‌محیطی است که می‌توانیم با استفاده از هواپیماهای بزرگ و مدرن از این نوع به دست آوریم. این می‌تواند به کاهش انتشار کلی آلاینده‌ها و ردپای زیست محیطی در قطب جنوب کمک کند».

لحظۀ برخاستن هواپیما از روی باند

قطب جنوب فاقد باندهای فرود آسفالت شده سنتی است، بنابراین هواپیماها باید روی باندهای یخی فرود بیایند. ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده توسط این شرکت هواپیمایی نشان می‌دهد که بوئینگ 787 دریم‌لاینر چگونه به آرامی فرود می‌آید و دوباره برمی‌خیزد.

با این حال، این سفر چندان کوتاه هم نبود. هواپیما در 13 نوامبر اسلو را ترک کرد و در کیپ تاون توقف کرد و سرانجام در حوالی ساعت 2 بامداد در 15 نوامبر به قطب جنوب رسید. خورشید در حین فرود آمدن پرواز در حال تابیدن بود زیرا این منطقه در این زمان از سال 24 ساعت نور خورشید را تجربه می‌کند.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید