تعجب دانشمندان از طول عمر بیش از حد یک دریاچه

تعجب دانشمندان از طول عمر بیش از حد یک دریاچه

یک دریاچه موقت در حوضه بادواتِر در پارک ملی دره مرگ بیش از شش ماه دوام یافته که بسیار بیشتر از دوام قبلی آن است و کارشناسان می‌گویند ممکن است مدت طولانی‌تر هم باقی بماند.

کد خبر : ۱۷۷۷۵۱
بازدید : ۲۳۱

فرادید| پارکبانان دره مرگ در حال بررسی این موضوع هستند که دریاچه «فانتوم صحرا» چطور بیش از نیم سال دوام آورده است (این طولانی‌ترین زمان عمر این دریچه است). باران اخیر نیز به این معناست که این حوضچه عجیب آب که معمولاً ظرف چند هفته خشک می‌شد، ممکن است چندین ماه دیگر هم دست‌نخورده باقی بماند. 

به گزارش فرادید، این دریاچه زودگذر یا موقت در قلب حوضه بادواتِر است؛ یک حوضه زهکشی بزرگ و مسطح واقع در مرز شرقی پارک ملی دره مرگ در کالیفرنیا. این حوضه حدود ۸۶ متر پایین‌تر از سطح دریاست (پایین‌ترین نقطه در آمریکای شمالی) و به طور معمول یک زمین بایر خشک و غبارآلود است. بیشتر اوقات، پوشیده از نمک متبلور و گهگاه گودال‌های آب سمی می‌شود که از یک چشمه‌ی غوطه‌ور تراوش می‌کنند. اما پس از بارندگی شدید، آب باقیمانده پارک به داخل حوضه سرازیر شده و دریاچه آب شیرین کم‌عمقی ایجاد می‌شود. 

به طور معمول، دریاچه فقط چند هفته دوام می‌آورد چون گرمای سوزان دره مرگ سبب تبخیر شدن آب دریاچه می‌شود. بیشتر سال‌ها، دریاچه به‌دلیل کمبود بارندگی به سختی شکل می‌گیرد: پارک در سال به‌طور متوسط، فقط ۵.۱ سانتی‌متر باران دریافت می‌کند. 

روز ۲۰ آگوست ۲۰۲۳، بقایای طوفان هیلاری ۵.۶ سانتی‌متر باران را روانه دره مرگ کرد و دریاچه بزرگی در حوضه ایجاد شد که طول آن ۱۱.۳ کیلومتر، عرض آن ۶.۴ کیلومتر و عمق آن ۰.۶ متر بود. 

در طول زمستان، دریاچه به بیش از نصف این اندازه کوچک شد و تنها چند اینچ عمق داشت، با این حال به طور کامل از بین نرفت. 

1

قله‌های اطراف با برفی که رودخانه جوی آورده بود غبارآلود شدند و دریاچه در اوایل فوریه دوباره پر شد

اَبی واینز، محیط‌بان پارک دره مرگ می‌گوید: «بیشتر ما فکر می‌کردیم دریاچه تا اکتبر از بین می‌رود، اما از دیدن دوباره آن پس از شش ماه شوکه شدیم.» 

بین ۴ و ۷ فوریه، یک رودخانه جوی (دالان‌هایی از بخار آب جوی که می‌تواند هزاران مایل امتداد داشته باشد) ۳.۸ سانتی‌متر دیگر باران را روانه سراسر دره مرگ کرد طوری که دریاچه دوباره پر شد و به اندازه اولیه رسید و طول عمر آن را برای آینده قابل‌پیش‌بینی افزایش داد. در مجموع، در شش ماه گذشته ۱۲.۴ سانتی‌متر باران در دره مرگ باریده است. 

2

دریاچه اکنون به اندازه کافی عمیق است که میتوان در آن کایاک سواری کرد

معمولاً سوابق اندازه دریاچه و مدت‌زمان دوام قبلی آن ثبت نمی‌شود. آخرین باری که دریاچه فانتوم به حداکثر اندازه مشابه در سال ۲۰۰۵ رسید، تنها چند هفته قبل از خشک شدن دوام آورد. بنابراین، طول عمر فعلی دریاچه یک ناهنجاری بزرگ است. 

پارکبان‌ها نمی‌دانند چرا این دریاچه تا این حد دوام یافته است. 

این دریاچه در حال حاضر به قدری عمیق است که بازدیدکنندگان پارک می‌توانند روی سطح آن کایاک‌سواری کنند. انتظار نمی‌رود این دریاچه مدت طولانی به این عمق باقی بماند، اما ممکن است تا اواخر آوریل همچنان دوام یابد. 

به گزارش NPS، رودخانه جوی اخیر همچنین گرد و غبار نادری از برف را به بلندترین قله‌های دره مرگ آورده است که یکی دیگر از پدیده‌های بسیار نادر است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید