(تصاویر) ۵ مورد از گرانقیمت ترین هواپیماهای نظامی تاریخ
در شروع فهرست، P-8 Poseidon ساخت بوئینگ ثابت کرده است که یک هواپیمای گشت دریایی و شناسایی محبوب است. این هواپیما اولین بار به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داده شد و از آن زمان به طیف گسترده ای از مشتریان خارجی از جمله کانادا، بریتانیا، استرالیا، نروژ، هند و حتی نیوزیلند صادر شده است.
پروژه منهتن گرانترین برنامه جنگ جهانی دوم نبود، بلکه برنامه B-29 Superfortress بود که ۳ میلیارد دلار هزینه داشت. امروزه، هواپیماهای جنگی همچنان یکی از گرانترین پروژههای نظامی در جهان باقی ماندهاند – توسعه هواپیمایی که طبق برنامه ریزی ها پیش نمی رود، میتواند صنعت نظامی کشورهای کوچکتر را خرد کند. هواپیماها وقتی در تعداد کم تولید می شوند گران تر می شوند زیرا هواپیماهای کمتری برای تقسیم هزینه های توسعه وجود دارد. ممکن است تعجب آور باشد که F-35 Lightning II که سال ها به دلیل پرهزینه بودن بسیار مورد انتقاد قرار می گرفت، در بین پنج هواپیمای گران قیمت نظامی تاریخ قرار ندارد.
۵- P-8 Poseidon
هزینه | ۲۹۰ میلیون دلار به ازای هر فرود |
تعداد فروندهای ساخته شده | بیش از ۱۷۶ فروند |
اولین پرواز | سال ۲۰۰۹ |
در شروع فهرست، P-8 Poseidon ساخت بوئینگ ثابت کرده است که یک هواپیمای گشت دریایی و شناسایی محبوب است. این هواپیما اولین بار به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داده شد و از آن زمان به طیف گسترده ای از مشتریان خارجی از جمله کانادا، بریتانیا، استرالیا، نروژ، هند و حتی نیوزیلند صادر شده است. این هواپیما بدون شک گران ترین هواپیما در نیروی هوایی نیوزیلند است (که چهار فروند از آن را خریداری کرد). P-8 Posideon برگرفته از هواپیمای ۷۳۷-۸۰۰ERX ساخت بوئینگ است و در جنگ ضد زیردریایی و ضد سطحی تخصص دارد. این هواپیما اطلاعات، نظارت و شناسایی را فراهم می کند و حتی می تواند اژدر، موشک های ضد کشتی هارپون و سایر سلاح ها را حمل کند. قیمت کلی آن حدود ۲۹۰ میلیون دلار برای هر هواپیما است. P-8 Poseidon تنها هواپیمای این لیست است که هنوز در حال تولید است.
۴- C-17 Globemaster III
هزینه | ۲۱۸ میلیون دلار برای هر فروند، ۳۲۸ تا ۳۶۸ میلیون دلار هزینه طول عمر |
فروندهای ساخته شده | ۲۷۹ فروند |
اولین پرواز | سال ۱۹۹۱ |
همه هواپیماهای گرانقیمت موشک شلیک نمی کنند یا رئیس جمهور حمل نمی کنند. Globemaster III یکی از بهترین و بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان و پرهزینه ترین هواپیماهای موجود در این لیست است که به کشورهای خارج از ایالات متحده (از جمله بریتانیا، کانادا، استرالیا و هند) صادر شده است. این هواپیماها در طول دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ توسعه یافتند و آخرین مورد در سال ۲۰۱۵ تولید شد (و به قطر تحویل داده شد). طبق اطلاعات Airforce Technology، هزینه هر فروند از این هواپیما حدود ۲۱۸ میلیون دلار است، اما هزینه طول عمر هواپیما به ۳۲۸ تا ۳۶۸ میلیون دلار خواهد رسید. Globemaster می تواند محموله هایی به وزن ۷۷,۵۲۰ کیلوگرم را حمل کند و ۱۰۲ چترباز را به هوا ببرد. آنتونوف An-124 شوروی حتی بزرگتر است و بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی در خدمت امروز است.
۳- Air Force One (VC-25)
هزینه | ۳۲۵ میلیون دلار |
تعداد فروندهای ساخته شده | ۲ فروند |
اولین پرواز | سال ۱۹۸۷ |
از نظر فنی، “ایر فورس وان” اسم رمز برای زمانی است که رئیس جمهور با هواپیمای مخصوصش پرواز می کند. این کار معمولاً توسط یکی از دو بوئینگ VC-25 انجام می شود. این دو VC-25 احتمالاً گرانترین جمبو جت هایی هستند که تا به حال ساخته شدهاند – آنها دو نسخه نظامی به شدت اصلاح شده از بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰ هستند. بر اساس گزارش سی ان ان، هزینه هر دو هواپیما در سال ۱۹۹۰ حدود ۶۶۰ میلیون دلار بوده است. هر کدام حدود ۳۲۵ میلیون دلار و برای هر ساعت ۲۰۶,۰۰۰ دلار هزینه دارند. در حالی که ۳۲۵ میلیون دلار برای تبدیل شدن آنها به گرانترین هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده کافی است، اما این قیمت در برابر قیمت نسخه های جایگزین اصلاً زیاد نیست. بوئینگ در حال حاضر در حال کار بر روی دو هواپیمای جایگزین (نسخه تغییر یافته ۷۴۷-۸) است که هزینه آن ها ۳.۹ میلیارد دلار خواهد بود (که احتمالاً آن ها را به گرانترین هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده تبدیل می کند). به طور باورنکردنی، CNN همچنین گزارش داد که بوئینگ در هر یک از این هواپیماهای ریاست جمهوری یک میلیارد دلار ضرر کرده است.
۲- F-22 Raptor
هزینه | ۱۴۳ میلیون دلار برای هر فروند، ۳۵۰ میلیون دلار هزینه طول عمر |
تعداد فروند ساخته شده | ۱۸۷ فروند |
اولین پرواز | سال ۱۹۹۷ |
F-22 Raptor برای اینکه یک جنگنده برتری هوایی باشد ساخته شد و زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد، بسیار پیشرفته تر از هر جنگنده برتری هوایی دیگری بود. اما هزینه بالای این پروژه و نبود یک رقیب همتا در آن دوران باعث شد که این پروژه با کاهش هزینه ها مواجه شود. در ابتدا قرار بود ۷۵۰ فروند از رپتور تولید شود، اما زمانی که ادامه این پروژه در سال ۲۰۰۹ لغو شد، تنها ۱۸۷ فروند تولید شده بود (آخرین رپتور در سال ۲۰۱۲ تحویل داده شد). F-22 Raptor همچنان یکی از بهترین جنگنده های جهان است، اما پنهانکاری، پیچیدگی و ترکیبی از آگاهی موقعیتی و عملکرد آیرودینامیکی آن هزینه بالایی دارد. تعداد پایین تولید آن هزینه های هر فروند را افزایش داد، که با ممنوعیت صادرات بدتر شد. Airforce Technology هزینه هر فروند از این جنگنده را ۱۴۳ میلیون دلار و کل هزینه ها را ۳۵۰ میلیون دلار برآورد می کند.
۱- B-2 Spirit
هزینه | ۷۳۷ میلیون دلار برای هر فروند، ۲.۱ میلیارد دلار هزینه کل |
تعداد فروند ساخته شده | ۲۱ فروند |
اولین پرواز | سال ۱۹۸۹ |
تخمین هزینه هر فروند B-2 Spirit ساخت نورثروپ گرومن تا حدودی دشوار است، زیرا این بمب افکن ها از سال ۲۰۰۰ تولید نشده اند. با این حال، این نماد قدرت آمریکا به طور کلی به عنوان گران ترین هواپیمای در حال خدمت در نیروی هوایی در نظر گرفته می شود. B-2 Spirit تنها بمب افکن پنهانکار در خدمت امروز است و تنها ۲۱ فروند از این نوع ساخته شده است (یک فروند دچار سانحه و نابود شد). به گزارش فاینانس آنلاین، هزینه اولیه هر فروند از بمب افکن B-2 حدود ۷۳۷ میلیون دلار بود. با این حال، با اضافه کردن سایر هزینه های مدرن سازی و سهم هر هواپیما از هزینه توسعه به مقدار ۴۵ میلیارد دلاری، هزینه هر واحد به حدود ۲.۱ میلیارد دلار افزایش می یابد. این مبلغ نجومی و بیشتر از پولی است که بسیاری از نیروهای هوایی برای کل ناوگان نیروی هوایی خود خرج می کنند. B-2 همچنین حدود ۱۳۵,۰۰۰ دلار در ساعت هزینه دارد.
منبع: روزیاتو