(تصاویر) این جدیدترین سلاح ارتش چین است؛ «سگ رباتی تفنگدار»

(تصاویر) این جدیدترین سلاح ارتش چین است؛ «سگ رباتی تفنگدار»

​چین اخیرا در مانور نظامی مشترک خود با کامبوج، یک سگ رباتیک مجهز به تفنگ خودکار بر روی پشت را به نمایش گذاشت.

کد خبر : ۱۹۱۲۴۳
بازدید : ۵۲۱

فرادید| بر اساس تصاویری از تلویزیون دولتی CCTV، این سگ مکانیکی که یک تفنگ خودکار در پشت خود دارد، کانون توجه تمرینات نظامی مشترک اخیر با کامبوج بوده است. این سگ مگانیکی با یک کوادکوپتر مسلح در تمرینات پشتیبانی می‌شد. در این تمرینات، ماشین‌ها با سربازان انسانی در تمرینات جنگی برای حملات شهری همراه می‌شدند. 

به گزارش فرادید، چِن وِی، سرباز چینی در این ویدئو می‌گوید: «این سگ مکانیکی می‌تواند عضو جدید عملیات رزمی شهری ما و جایگزین اعضای انسانی برای شناسایی دشمن و ضربه زدن به هدف باشد.» 

البته به نظر می‌رسد هم سگ و هم پهپاد قطعات فناوری غیرسفارشی و دم‌دستی هستند که یک تفنگ معمولی بالای آن پیچ شده است. نام تجاری شرکت چینی سازنده این سگ، Unitree Robotics، به وضوح کنار آن دیده می‌شود. 

طبق گزارش وب سایت شرکت سازنده، قیمت سگ رباتیک Go2 این شرکت از ۱۶۰۰ دلار (۱۳۰۰ پوند) آغاز می‌شود. این شرکت فروش محصولاتش به ارتش چین را تکذیب کرده و مشخص نیست ارتش چگونه آن را تهیه کرده است. 

1

سرباز چینی در حال آزمایش این سگ روباتیک قبل از اینکه به مسلسل مجهز شود 

نمونه اولیه این سگ رباتیک توسط Boston Dynamics که در مقطعی یکی از زیرمجموعه‌های گوگل بود، ساخته شد و به شهرت رسید. Boston Dynamics مدتهاست با ارتش ایالات متحده ارتباط دارد. نسخه اولیه «چهارپای رباتیک» به نام BigDog، به عنوان یک حیوان مکانیکی بالقوه برای ارتش ساخته شد. اما این شرکت که سال ۲۰۱۷ توسط گوگل به سافت‌بانک و سپس سال ۲۰۲۰ به هیوندای فروخته شد، همیشه از تسلیحاتی کردن فعالانه‌ی فناوری خود دوری کرده است. 

به گفته مارک رایبِرت، موسس Boston Dynamics که هفته گذشته در اجلاس هوش مصنوعی سئول سخنرانی کرد، حدود ۱۵۰۰ سگ «Spot» (شناسایی) این شرکت در سراسر جهان وجود دارند: «اما اخیراً شرکت‌های دیگر روبات‌سازی که ربات‌های کاملاً باورنکردنی می‌سازند، ظهور کرده‌اند. این تحول از آزمایشگاه تحقیقاتی به تجاری‌سازی بسیار هیجان‌انگیز است.» 

این وضعیت همچنین به این معناست که امتناع Boston Dynamics از تسلیحاتی کردن فناوری خود، دیگر ارتش و مجریان قانون را از دستیابی به ربات‌های مسلح خودشان باز نمی‌دارد. سال ۲۰۲۱، Ghost Robotics یک سگ رباتیک به نام Vision ۶۰ مجهز به یک تفنگ سفارشی ساخته Sword International را به نمایش گذاشت و سال ۲۰۲۳ ارتش ایالات متحده تأیید کرد که به طور فعال در حال بررسی نحوه استفاده از چنین سیستمی در میدان بوده است. سال ۲۰۲۲، چین یک ربات اسلحه‌دار دیگر به نمایش گذاشت که توسط یک پهپاد در یک مرکز آموزشی قرار می‌گیرد. 

این سیستم‌ها رباتیک هستند، اما هنوز مستقل نشدند. ویدئوی CCTV نشان می‌دهد سگ Go2 توسط یک سرباز با یک دستگاه دستی کنترل می‌شود. از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند سریع‌تر و با تأخیر کمتری نسبت به یک اپراتور انسانی عمل کنند، نگرانی بسیاری از ناظران این است که چه اتفاقی می‌افتد اگر حضور انسانی در این حوزه کاهش یابد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید