حقایق جالب علمی؛ از قدرت «اسب» تا اولین استفاده از ارّه‌برقی

حقایق جالب علمی؛ از قدرت «اسب» تا اولین استفاده از ارّه‌برقی

به سفر عجیب و غریب ما در میان حقایق تصادفی خوش آمدید! حقایقی دربارۀ حیوانات، فضا، جغرافیا، علم، سلامت، زیست‌شناسی و بسیاری موارد دیگر که هر روز چند مورد از آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کد خبر : ۱۹۹۲۰۳
بازدید : ۲۳۷

فرادید| اگر می‌خواهید دوستان، بچه‌ها و خانواده‌تان را با حقایق جالب تصادفی و چیزهای شاید بی‌اهمیت اما عجیب و غریب و شگفت‌انگیز تحت تأثیر قرار دهید، این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش فرادید؛ هر روز چند حقیقت جالب و شگفت‌انگیز را در حوزه‌های مختلف از فیزیک و زیست‌شناسی تا نجوم و جغرافیا با شما در میان خواهیم گذاشت.

1. یک اسب معمولاً بیش از یک اسب بخار قدرت دارد

0

یک مطالعه در سال ۱۹۹۳ نشان داد حداکثر قدرتی که یک اسب می‌تواند تولید کند ۱۸۰۰۰ وات است، یعنی حدود ۲۴ اسب بخار. 

2. ستاره‌های دنباله‌دار بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهند

2

یک ستاره دنباله‌دار بوی تخم‌مرغ گندیده، ادرار، کبریت سوخته و بادام می‌دهد. ردپاهایی از سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و سیانید هیدروژن همگی در ترکیب ستاره دنباله‌دار 67P/Churyumove-Gerasimenko یافت شدند. حتی سال ۲۰۱۶ کارت پستال‌های تبلیغاتی با رایحه تند ستاره دنباله‌دار سفارش داده شدند. 

3. قطب‌های زمین در حال حرکت هستند

3

این وارونگی مغناطیسی قطب شمال و جنوب ۱۷۱ بار در ۷۱ میلیون سال گذشته اتفاق افتاده است. یکی از این حرکت‌ها در راه است و می‌تواند به زودی رخ دهد، چرا که قطب شمال با سرعتی حدود ۵۵ کیلومتر در سال حرکت می‌کند که تا سال ۱۹۹۰ بیش از ۱۵ کیلومتر در سال افزایش یافته است. 

4. مردن از خندیدن زیاد امکان‌پذیر است

4

تعدادی از افراد به دلیل خنده شدیدی که موجب حمله قلبی یا خفگی شده، جانشان را از دست داده‌اند. نمایش‌های کمدی باید با چنین هشدارهایی همراه باشند. 

5. اره زنجیری نخستین بار برای زایمان اختراع شد

5

 

این ابزار اواخر قرن هجدهم در اسکاتلند برای کمک و سرعت بخشیدن به فرآیند سمفیزیوتومی (بزرگ شدن غضروف شرمگاهی) و برداشتن استخوان مملو از بیماری در طول زایمان ساخته شد. تازه در آغاز قرن بیستم بود که ما شروع به استفاده از اره زنجیری برای خرد کردن چوب کردیم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید