تاثیرات تکان‌دهندۀ یک «ورزش» فاجعه‌بار

تاثیرات تکان‌دهندۀ یک «ورزش» فاجعه‌بار

چند سالی از ظهور یک ورزش رزمی جدید به نام «مبارزه با سیلی» (Slap Fighting) می‌گذرد و نگرانی‌ها در مورد آسیب‌های مغزی ناشی از آن در حال افزایش است. حالا یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که 78 درصد از شرکت کنندگان در این مسابقه دچار ضربه‌ها و آسیب‌های مغزی می‌شوند.

کد خبر : ۲۰۷۲۹۱
بازدید : ۷۶

فرادید| یک تیم از متخصصان مغز و اعصاب به تازگی فیلم‌های اولین مسابقه حرفه‌ای مبارزه با سیلی که در ایالات متحده به‌صورت تلویزیونی پخش شد را بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که خطر ضربه‌مغزی در این ورزش به‌طرز بسیار نگران‌کننده‌ای بالا است.

به گزارش فرادید؛ این تیم از پزشکان می‌گویند: «مبارزه با سیلی ورزش رزمی خطرناک‌تری نسبت به آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و باید راهکارهایی برای جلوگیری از تخریب عصبی در میان شرکت‌کنندگان پیگیری شود».

مبارزه با سیلی به این صورت انجام می‌شود که دو نفر مقابل هم می‌ایستند و به نوبت با تمام قدرت به صورت یکدیگر با کف دست ضربه می‌زنند. فردی که سیلی می‌خورد حق ندارد از خود دفاع کند. آن‌ها نمی‌توانند کلاه محافظ بر سر داشته باشند و حتی اجازه ندارند که پلک بزنند.

2

«پاور اسلپ» شرکتی برای ترویج مبارزه با سیلی است که توسط دِینا وایت مدیرعامل مسابقات UFC تأسیس شده است. اولین برنامه تلویزیونی این شرکت در سال ۲۰۲۳ پخش شد و مسابقات اکنون به فصل سوم خود رسیده است.

با تجزیه و تحلیل فیلم‌های فصل اول، متخصصان مغز و اعصاب از دانشگاه پیتسبرگ و سیستم بهداشت پیتسبرگ علائم قابل مشاهده‌ای از ضربه‌مغزی در میان شرکت‌کنندگان را شناسایی کردند. این علائم شامل خیره ماندن چشم‌ها، کندی در بلند شدن، مشکلات هماهنگی، استفراغ، از دست دادن حافظه یا تشنج‌های ناشی از ضربه بود.

اگر فقط یکی از این علائم مشاهده و تایید می‌شد، پزشکان نتیجه می‌گرفتند که فرد دچار ضربه‌مغزی شده است.

از میان ۳۳۳ سیلی که بررسی شد، علائم ضربه‌مغزی پس از ۹۷ سیلی، یعنی تقریباً ۳۰ درصد، مشاهده شد. همچنین از ۵۶ شرکت‌کننده‌ای که بررسی شدند، ۴۴ نفر حداقل یک نشانه از ضربه‌مغزی را نشان دادند، یعنی بیش از سه‌چهارم گروه. 20 شرکت‌کننده نیز در طول بازی علائم ضربه‌مغزی دوم را نشان دادند.

شرکت‌کنندگانی که علائم ضربه‌مغزی داشتند، در ۷۵ درصد مواقع بازی را باختند. شایع‌ترین علائم، از دست دادن هماهنگی حرکتی، کندی در بلند شدن یا نگاه خیره و بی‌حالت بود. این یافته‌های اولیه از یک نمونه کوچک به‌دست آمده و تنها بر اساس علائم ظاهری ضربه‌مغزی است، نه تشخیص پزشکی دقیق.

با این وجود، نویسندگان این مطالعه معتقدند که «مبارزه با سیلی ممکن است آسیب مغزی تروماتیک را با پیامدهای بلندمدت در شرکت‌کنندگان ایجاد کند».

این تنها گروهی از کارشناسان پزشکی نیستند که نگران این ورزش نوظهور شده‌اند؛ ورزشی که به‌طور پیوسته در حال محبوبیت یافتن است. کمی پس از پخش فصل ۲۰۲۳ مسابقات پاور اسلپ، عصب‌شناس و کشتی‌گیر حرفه‌ای سابق، کریستوفر نوینسکی، متوجه شد که یکی از شرکت‌کنندگان علائم فوری آسیب مغزی را نشان می‌دهد.

پس از دریافت یک سیلی، بدن شرکت‌کننده به حالت "شمشیری" درآمد که در آن، دست‌ها حالتی غیرطبیعی به خود می‌گیرند. این واکنش توسط پزشکان برای تعیین شدت آسیب مغزی تروماتیک استفاده می‌شود.

نوینسکی همان زمان در توییتر نوشت: «این خیلی غم‌انگیز است. به حالت شمشیری پس از اولین آسیب مغزی توجه کنید. او ممکن است هرگز مثل قبل نشود . . . این بهره‌کشی محض است. مرحله بعدی چیست؟ مسابقۀ چه کسی از چاقو زدن جان سالم به در می‌برد؟!»

عصب‌شناس دیگری به نام نیکولاس اوانجلو از بیمارستان دانشگاه ناتینگهام نیز گفته بود که این ورزش «نسخه‌ای برای فاجعه» است. او در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز در سال ۲۰۲۳ گفت: «مسئله فقط زمان است تا ما شاهد آسیب مغزی جدی‌تری باشیم».

راج سواروپ لاوادی، عصب‌شناس از دانشگاه پیتسبرگ که این مطالعه اخیر را رهبری کرده، می‌گوید: «مبارزه با سیلی ممکن است برای بینندۀ عادی سرگرم‌کننده باشد، اما به‌عنوان متخصصان پزشکی، ما برخی از جنبه‌های این مسابقات را بسیار نگران‌کننده می‌دانیم. هدف نهایی ما این است که همه ورزش‌های حرفه‌ای را برای حفظ سلامت عصبی ورزشکاران ایمن‌تر کنیم. ممنوع‌کردن هر ورزشی بسیار دشوار است، اما می‌توان آگاهی را در مورد آسیب‌های مرتبط با آن افزایش داد».

این تیم اکنون روی مطالعه‌ای کار می‌کنند که از دستگاه‌های داخل دهان برای اندازه‌گیری شدت ضربه به سر استفاده می‌کند. متخصصان مغز و اعصاب در پیتسبرگ امیدوارند نتایج آن‌ها به بهبود استانداردهای ایمنی برای شرکت‌کنندگان در این ورزش نوظهور کمک کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید