(ویدئو) بررسی مشخصات و قابلیت‌ های هواگرد برخاست و فرود عمود سیکورسکی HEX

(ویدئو) بررسی مشخصات و قابلیت‌ های هواگرد برخاست و فرود عمود سیکورسکی HEX

این هواگرد بدون خدمه جدید به عنوان یک بستر آزمایشی پرواز برای ارزیابی طراحی هواپیمای بزرگ و سیستم‌های پیشرانه جدید خواهد بود. ساخت این هواگرد بینش‌های مهمی را در مورد قابلیت‌های سیستم‌های الکتریکی در هواپیما‌های برخاست و فرود عمود ارائه می‌دهد.

کد خبر : ۲۱۱۲۶۷
بازدید : ۲۰

HEX یک نمونه اولیه هواگرد کاملاً خودمختار هیبریدی-الکتریکی برخاست و فرود عمود است که توسط شرکت سیکورسکی، سازنده هواپیما و شرکت تابعه لاکهید مارتین توسعه یافته است.

این هواگرد بدون خدمه جدید به عنوان یک بستر آزمایشی پرواز برای ارزیابی طراحی هواپیمای بزرگ و سیستم‌های پیشرانه جدید خواهد بود. ساخت این هواگرد بینش‌های مهمی را در مورد قابلیت‌های سیستم‌های الکتریکی در هواپیما‌های برخاست و فرود عمود ارائه می‌دهد.

سیکورسکی برای اولین بار توسعه نمونه اولیه HEX برخاست و فرود عمود را در مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد. متعاقباً، این شرکت برنامه‌های خود را برای توسعه، آزمایش و پرواز یک HEX با طراحی بال کج در فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد. بینش برنامه آزمایش و ارزیابی پرواز HEX، امکان توسعه طیف وسیعی از وسایل نقلیه برخاست و فرود عمود را فراهم می‌کند که برای حمل مسافر و محموله برای اهداف نظامی و تجاری طراحی شده اند.

طراحی و ویژگی‌های HEX

HEX برخاست و فرود عمود دارای حداکثر وزن ناخالص بیش از ۹۰۰۰ پوند و برد بیش از ۵۰۰ نانومتر است. این دستگاه دارای یک توربو ژنراتور کلاس ۱.۲ مگاوات به همراه الکترونیک قدرت مربوطه است.

برنامه HEX که توسط گروه نمونه‌سازی نوآوری‌های سیکورسکی  هدایت می‌شود، بر ساده‌سازی عملیات و کاهش هزینه‌های نگهداری با استفاده از سیستم‌های مکانیکی کمتر تمرکز دارد. این تیم به طراحی، ساخت و ادغام بدنه هواپیما و موتور‌های الکتریکی HEX با سیستم کنترل پرواز خودکار ماتریکس شرکت اختصاص دارد.

77

هواگرد HEX توسط سیستم خودگردانی ماتریکس کنترل خواهد شد. نرم افزار، سخت افزار و حسگر‌های سیستم ماتریکس قابلیت اطمینان پرواز بالایی را در محیط‌های کم ارتفاع و متراکم با موانع نشان داده اند.

HEX برخاست و فرود عمود با طراحی بال کج

HEX برخاست و فرود عمود با طراحی بال کج اولین سری از هواپیما‌های بزرگ و نسل بعدی برخاست و فرود عمود است که از هلیکوپتر‌های کلاسیک گرفته تا پیکربندی‌های بالدار را شامل می‌شود که دارای سطوح مختلف الکتریکی و سیستم‌های خودمختاری پیشرفته برای خلبانی اختیاری است.

78

نوآوری‌های سیکورسکی و جی ئی ایرواسپیس در مراحل پایانی طراحی سیستم‌های قدرت هیبریدی-الکتریکی هستند که دارای یک موتور الکتریکی ۶۰۰ کیلووات برای طراحی هواپیمای جدید است. بستر آزمایش مرحله اولیه ارزیابی عملکرد شناور نسل بعدی نمایشگر HEX است.

نیروی محرکه سیکورسکی HEX

جی ئی اسرواسپیس، یک تامین کننده موتور هواپیما مستقر در ایالات متحده، با ارائه یک موتور توربوشفت CT۷ برای پروژه HEX موافقت کرد. این سیستم مبتنی بر فناوری‌های پیشرانه الکتریکی هیبریدی است که جی ئی ایرواسپیس در حال توسعه برای ناسا و ارتش ایالات متحده است.

CT۷ یک موتور ماژولار است که برای نگهداری آسان و هزینه‌های عملیاتی کمتر طراحی شده است. این موتور‌ها دارای گواهینامه برای کار با سوخت‌های هوایی پایدار هستند که به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند. علاوه بر این، موتور‌های CT۷ را می‌توان با توجه به شرایط نگهداری کرد.

79

اکثر واحد‌های قابل تعویض خط را می‌توان در ۱۵ دقیقه یا کمتر، بدون نیاز به تطبیق ماژول یا الزامات سلول آزمایشی، تغییر داد. موتور‌ها همچنین دارای مخزن و یاتاقان‌های آب بندی شده هستند.

جزئیات سیستم کنترل پرواز خودکار ماتریکس

فناوری ماتریکس برای پشتیبانی از اجرای ماموریت‌های پیچیده در ارتفاع کم، محیط‌های مملو از موانع، یا در شرایط دشوارو  نامشخص طراحی شده است. این فناوری به هلیکوپتر‌های کاربردی کمک می‌کند تا نیرو‌های خود را در میدان‌های نبرد آینده به طور مستقل و بدون هیچ خلبان انسانی یا خدمه تامین کنند.

سیکورسکی از هواپیمای تحقیقاتی خودمختار سیکورسکی خود برای آزمایش و ارتقای فناوری ماتریکس برای پرواز‌های اختیاری استفاده می‌کند. فناوری ماتریکس برای پروژه سیستم اتوماسیون کار در کابین خلبان دارپا، یک تلاش مشترک بین سیکورسکی و دارپا، کلیدی است.

80

در رزمایش پروژه همگرایی ۲۰۲۲ ارتش ایالات متحده، یک هلیکوپتر بلک هاوک با کنترل ماتریکس، بدون خلبان یا خدمه عمل کرد و توانایی خود را برای انجام ماموریت‌های تدارکاتی به صورت اختیاری به نمایش گذاشت.

مشخصات فنی کلی HEX 

  • نوع پروژه: هواگرد برخاست و فرود عمود
  • خلبانی: خودمختار (بدون کنترل اختیاری خلبان)
  • توسعه دهنده: سیکورسکی
  • نیروی محرکه: موتور توربوشفت
  • ظرفیت: نامعلوم
  • سرعت کروز: نامشخص
  • برد: بیش از ۵۷۵ مایل (۹۲۵ کیلومتر)
  • حداکثر وزن برخاست: ۹۰۰۰ پوند (۴۰۸۲ کیلوگرم)
  • پروانه ها: ۲ روتور
  • موتور: ۲ موتور الکتریکی
  • منبع تغذیه: منبع انرژی هیبریدی-الکتریکی
  • بدنه: کامپوزیت فیبر کربن
  • بالها: ۱ بال کج اصلی
  • دم: ۱ دم تی معمولی
  • ارابه فرود: ارابه فرود چرخدار سه چرخه جمع شونده

منبع: رویداد24

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید