کار عجیب یک کتابفروشی برای تبلیغ کتابخوانی
کتابفروشیای در امارات متحده عربی زمانی که در شبکههای اجتماعی صرف میشود را به کتاب تبدیل کرده است.
کتابفروشی کینوکونیا - Kinokuniya واقع در امارات برای نشان دادن مدت زمانی که افراد در شبکههای اجتماعی تلف میکنند، از کمپینی غیرمعمول رونمایی کرده است که زمانهای تلف شده به جای میزان کتابی که میشد مطالعه کرد، نشان داده میشود.
به نوشته News.dayfr، گزارشهای مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) و ThoughtCo نشان میدهد در سال ۲۰۲۱، ۲۷ درصد افراد بزرگسال حتی یک کتاب هم نخواندهاند و دلیل اصلی آن را زمان عنوان میکنند.
Saatchi & Saatchi ME مستقر در دبی است که از این مرکز تحقیقاتی خواست تا از مردم درباره رابطه آنها با مطالعه و رسانههای اجتماعی نظرسنجی کند. این کسب و کار کوچک پس از تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از نظرسنجی تصمیم به ارائه رسانهای کرد که تعداد کتابهایی را که مردم میتوانند در صورت صرف نکردن در رسانههای اجتماعی، مطالعه کنند را نشان میدهد.
نتایج حاصله از این نظرسنجی نگران کننده است. از ۸ ساعت متوسطی که در هفته میتوان برای مطالعه کتاب گذاشت، به میزان ۳۵ کتاب برای فیسبوک، ۴۳ کتاب برای اینستاگرام، ۲۲ کتاب برای توئیتر و ۴۲ کتاب برای تیکتاک و یوتیوب تلف شده است.
برای اینکه نتایج این نظرسنجی تا حدود زیادی امکان دیده شدن پیدا کند، چندین کتابفروشی کینوکونیا غرفهای دایر کرده و کتابهایی در آن قرار دادهاند تا بازدیدکنندگان را فراخوانده و ایدههایی برای تبدیل ساعتهایی که در فضای مجازی صرف میشود ارائه دهند.
کتابفروشیها حتی در ساعتهای مشخصی از روز بویژه بین ۱۸ تا ۲۰ که بیشترین زمان برای شبکههای اجتماعی اختصاص داده میشود تخفیفهایی در نظر گرفتهاند.
کینوکونیا علاوه بر بردن جایزه بزرگ برای ارائه راهبرد خلاق و رسانه در جوایز سیاهگوش دبی ۲۰۲۳، در عین حال شاهد افزایش ۱۶ درصدی حضور بازدیدکنندگان بود که فروش آن را ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد که از هدف برنامهریزی شده هم ۱۲ درصد بیشتر بود.
منبع: ایرنا