کشف دیوارهای ۶ هزارساله در عمق جنگل‌های فرانسه!

کشف دیوارهای ۶ هزارساله در عمق جنگل‌های فرانسه!

باستانشناسان فرانسوی به تازگی یک سکونتگاه نسبتا وسیع عصر نوسنگی را کشف کرده‌اند که برخی از بقایای آن به شکل بسیار مناسبی حفظ شده‌اند.

کد خبر : ۱۳۱۶۸۱
بازدید : ۴۰۲۶

فرادید| در فراز و نشیب‌های دامنۀ جنوبی پونتا کامپانا (Punta Campana) در جزیرۀ پوشیده از جنگل کورسیکای فرانسه، یک سکونتگاه وسیع مربوط به عصر نوسنگی به مدت هزاران سال پنهان شده بود. حالا بقایای این سکونتگاه از زیر خاک بیرون آمده‌اند؛ بقایایی که به شکل بسیار خوبی حفظ شده‌اند. آثار و مصنوعات بسیار زیادی نیز در این محل یافت شده است.

به گزارش فرادید؛ آثار متعدد کشف شده علاوه بر اینکه نشان می‌دهند این مکان در مدتی بسیار طولانی محل سکونت بوده است، جنبه‌های زیادی از زندگی روزمرۀ مردمان عصر نوسنگی را نیز برای ما آشکار می‌کنند. کاوش در این منطقه از اواسط ماه نوامبر ۲۰۲۲ تا اوایل مارس ۲۰۲۳ صورت گرفته است.

icono-image-13875
(نمای هوایی از محل اکتشاف)

این محدوده در اصل شامل دو سکونتگاه مجزاست که مربوط به دوره‌های مختلف عصر نوسنگی می‌شوند. بقایای دورۀ قدیمی‌تر تا حدودی حفظ شده‌اند اما بقایای دورۀ جدیدتر به شکل بسیار قابل توجهی پابرجا هستند.

icono-image-13876

سکونتگاه قدیمی‌تر که قدمت آن به ۶ هزار سال قبل برمی‌گردد شامل یک ساختمان سنگی است که به نظر می‌رسد کارگاهی برای ساخت ابزارآلاتی از جنس سنگ‌های آتشفشانی بوده است. بقایای این ابزارها به وفور در اینجا یافت شده‌اند و حاکی از روش‌های مختلفی هستند که مردمان نوسنگی برای ساخت ابزار به کار می‌گرفتند.

77

(دیوار قوس‌دار سنگی که ساختاری منحصر به فرد به حساب می‌آید)

سکونتگاه جدیدتر که قدمت آن به حدود ۴ تا ۵ هزار سال قبل می‌رسد بقایای متنوع‌تری را شامل می‌شود. از جملۀ این بقایا دیواری به ارتفاع حدودا یک متر است که از سنگ‌های گرانیتی ساخته شده است و به نظر می‌رسد بخشی از یک ساختار دفاعی بوده است.

icono-image-13879

(نمونه ابزارهای ساخته شده از سنگ آتشفشانی)

یک ساختار قوس‌دار سنگی نیز در کنار این دیوار قرار دارد که با سنگ‌های کوچکتری ساخته شده و نمونه‌ای منحصر به فرد از معماری عصر نوسنگی به حساب می‌آید. هدف از ساخت این ساختار معلوم نیست اما باستان‌شناسان حدس می‌زنند که برای انبار کردن غذا و یا فعالیت‌های صنعتگرانه به کار می‌رفته است.

44

(ظرفی به شکل گلابی که در کنار یکی از دیوارها یافت شد)

در این سایت باستانی تعداد بسیار زیادی مصنوعات مسی نیز یافت شده است که وجود آن‌ها در این سایت مربوط به عصر نوسنگی برای باستان‌شناسان غیرمنتظره بوده است. ظروف مختلف، تبر، چرخ، سنگ‌های سمباده و ابزارهای دیگر از جملۀ این مصنوعات هستند. برخی از این بقایا نشان‌دهندۀ انجام فعالیت‌های مربوط به ریخته‌گری فلزات در این مکان هستند.

icono-image-13887

(ابزار جلادهنده)

icono-image-13889

(بخشی از یک دوک عصر نوسنگی یافت‌شده در سایت)
۸
نظرات بینندگان
  • اسماعیل ارسالی در

    اقا کارشناسا اشتباه کردن.عکس اولی قالب ریخته گری واسه شمشیر یا یه همچین چیزی هست.که اوایل ظهور اهن رو نشون میده نه نو سنگی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید