کشف ۴۰ اسکلت در اطراف یک ویلای لوکس ۲ هزارساله (تصاویر)

کشف ۴۰ اسکلت در اطراف یک ویلای لوکس ۲ هزارساله (تصاویر)

باستان‌شناسان فرانسوی یک ویلای بسیار لوکس رومی را کشف کرده‌اند که دقیقا در کنار دیوارهای آن یک گورستان قرن ششمی قرار گرفته است.

کد خبر : ۱۳۲۵۲۷
بازدید : ۲۹۴۱

فرادید| در ماه مارس ۲۰۲۳ گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی در حال کاوش در یکی از سایت‌های تاریخی شهر لور (Lure) موفق به کشف بقایای یک ویلای رومی شدند. موزاییک‌کاری‌های کف ویلا، بقایای ستون‌ها و بخشی از دیوارهای گچ‌کاری شدۀ ویلا هنوز پابرجا هستند.

به گزارش فرادید؛ به علاوه بقایای یک مجموعۀ حمام آب گرم نیز در این ویلا مشاهده شد. به نظر می‌رسد که این ویلا سیستم حمام مجهز و بسیار لوکسی داشته که شامل حوضچه‌های آب گرم و سرد و همینطور رخت‌کن‌های گرم و سرد بوده است. حتی آثاری از لوله‌کشی چوبی برای آب هم در این مجموعه یافت شده است.

icono-image-13953

(آثار ستون‌های کوتاهی که زیر کف اتاق گرم قرار داشتند هنوز قابل مشاهده است)

بر اساس شواهد، ظاهرا در طول زمان تغییرات و اصلاحاتی نیز در این مجموعه صورت گرفته است. مثلا کف‌سازی‌های آن بازسازی شده و اندازۀ اتاق‌ها بزرگتر شده است.

رخت‌کن‌ها یا اتاق‌های گرم در دورۀ رومی بخشی از حمام‌های لوکس به شمار می‌رفتند. کف این اتاق‌ها با استفاده از چندین ستون کوتاه، در فاصلۀ حدود بیست سانتیمتری از سطح زمین قرار می‌گرفت تا هوای گرم آتشدان حمام در این محفظه جریان پیدا کند و باعث گرم شدن اتاق شود.

icono-image-13963

(بقایای لوله‌کشی چوبی حمام)

اما جالب‌ترین بخش کاوش‌های اخیر، کشف یک گورستان مربوط به دورۀ مروونژی (بین قرون ششم تا هشتم میلادی) در محدودۀ این ویلا بوده است. در دورۀ مروونژی کلیسایی با عنوان سنت کوئنتین در این منطقه ساخته شده بود و به نظر می‌رسد گورستانی که دقیقا در کنار ویلا ایجاد شده مربوط به همان کلیسا باشد.

icono-image-13951

(در قسمتی که با دایره مشخص شده، یکی از گورهای کنار ویلا قابل مشاهده است)

قبلا بخش‌هایی از این گورستان مورد کاوش قرار گرفته بود و در کاوش اخیر نیز حدود ۴۰ گور کشف شده است که بعضی از آن‌ها دقیقا در کنار دیوارهای ویلای رومی دفن شده‌اند.

icono-image-13959

(یکی از اسکلت‌ها متعلق به فردی است که مبتلا به اسکولیوز یا کجی ستون فقرات بوده است)

مجاورت یک مجموعۀ لوکس باستانی با یک گورستان قرون وسطایی مورد بسیار نادر و جالب توجهی است که تصویری تامل‌برانگیز از سیر تاریخی این منطقه را در اختیار باستان‌شناسان می‌گذارد.

 

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید