معبدی باستانی که در شهر زیرآبی گمشده در مصر کشف شد!

معبدی باستانی که در شهر زیرآبی گمشده در مصر کشف شد!

هراکلئون تنها شهر باستانی‌ای نیست که تیم گودیو آن را کشف کرده‌اند. آن‌ها علاوه بر عملیاتی که در این منطقه انجام می‌دهند، یک حفاری زیرآبی را نیز در شهر کانوپوس خلیج ابوقیر اسکندریه بر عهده دارند و آنجا نیز تاکنون مصنوعات نایابی مانند حلقه انگشتری، گوشواره و سکه کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۳۴۳۴۵
بازدید : ۴۱۷۱

هیچ غواصی حتی حدسش را هم نمی‌تواند بزند که زیر زیبایی ناب این دریا در مصر چه خواهد یافت: یک معبد زیرآبی!

تاکنون چیزهای گوناگونی از کشتی‌ها گرفته تا اجساد و بقایای انسانی در دوره‌های مختلف در کف اقیانوس‌ها کشف شده‌اند. به‌خصوص فرهنگ‌های باستانی گنجینه‌های ارزشمندی را در تیرگی ناپیدای اقیانوس بر جای گذاشته‌اند و گاهی حتی غواص‌های باتجربه نیز از آنچه زیر اقیانوس‌ها می‌بینند انگشت‌ به‌ دهان می‌مانند.

خوابیدن در کنار ماهی‌ها

یک نمونه از غنائم باشکوه زیرآبی را محققین به‌ تازگی در شهر باستانی هراکلئون در مصر که قرن‌ها پیش به داخل آب فرو رفته است، کشف کرده‌اند. اگرچه دانشمندان و غواصان از سال 2000 به بعد در این منطقه از دریای مدیترانه فعالیت می‌کرده‌اند، اما تابستان گذشته گروهی از آن‌ها یک ردیف از عتیقه‌های باارزش پیدا کردند که پیش‌تر کشف نشده نبود.

آن‌ها چیزهایی مانند جواهرات طلا، سکه، قطعات معبد و حتی بخش شکسته یک قایق باستانی که در انواع مراسم استفاده می‌شده است را بازیابی نمودند. باستان‌شناسان به این شهر تازه کشف‌ شده، تونیس نیز می‌گویند.

باستان‌شناسان زیرآبی در کوشش‌هایشان از تکنولوژی اسکن بهره گرفتند که آن‌ها را قادر می‌ساخت با دقت بیشتری کف دریا را بررسی کنند. گرچه طی دو دهه غواصی چیزهای بسیاری ازجمله 75 قایق پیدا کرده‌اند، اما بازیابی یک شیء ویژه از قایقی که در مراسم‌ها استفاده می‌شده است، برای آن‌ها لذت دیگری داشت.

1

وزارت امور باستانی کشور مصر در این مورد بیانیه‌ای صادر و در آن تأیید کرد که اینجا زمانی یک مکان شلوغ و رو به توسعه و پر از شهروند و تاجر بوده است و زندگی پر جنب‌ و جوشی در آن جریان داشته که با زندگی امروزی ما خیلی هم متفاوت نبوده است. این شهر، هشت قرن پیش از میلاد مسیح و در کناره‌های رود نیل برپا شده بود.

2

یک گوشواره طلا که در این مکان ریز آبی پیدا شده است

دانشمندان بر این باورند که یکی از رویدادهای مهمی که در این مکان اتفاق افتاده است تاج‌گذاری و پادشاهی کلئوپاترا در یکی از معابد منطقه است. آقای فرانک گودیو رهبر تیم دانشمندان است و از زمان آغاز بررسی‌های زیرآبی در این منطقه، به مدت 19 سال در آن فعالیت کرده است. البته این بخش از کنکاش آن‌ها طی دو ماه از تابستان امسال به انجام رسید.

حدود 1500 سال پیش سیلی در این شهر جاری شد و امروزه 45 متر پایین‌تر از سطح دریا و به کف اقیانوس فرو رفته است. از دیگر گنجینه‌ها و مصنوعات نایابی که از زمان شروع بازیابی کشف شده‌اند می‌توان به ستون‌ها و قطعات باقی‌ مانده از یک معبد باستانی اشاره کرد.

نام این شهر را به‌افتخار هرکول انتخاب کرده بودند و شواهدی هست که او ممکن است از این شهر بازدید کرده باشد. قطعه گمشده قایق مراسمی #61 (نامی که محققان برایش انتخاب کردند) نشان می‌دهد که این قایق بسیار بزرگ بوده است و 16 متر طول و 5 متر عرض داشته است.  

سکه‌های برنزی کشف‌ شده مربوط به دوره شاه پتولمی دوم است که از سال 283 تا 246 پیش از میلاد مسیح حکومت می‌کرد. افزون بر سکه‌ها، این گروه ظرف‌های سفالی‌ای را یافتند که به سه یا چهار قرن پیش از میلاد مسیح مربوط هستند.

3

یکی از سکه‌هایی که در حفاری‌های زیرآبی پیدا شده است

هراکلئون تنها شهر باستانی‌ای نیست که تیم گودیو آن را کشف کرده‌اند. آن‌ها علاوه بر عملیاتی که در این منطقه انجام می‌دهند، یک حفاری زیرآبی را نیز در شهر کانوپوس خلیج ابوقیر اسکندریه بر عهده دارند و آنجا نیز تاکنون مصنوعات نایابی مانند حلقه انگشتری، گوشواره و سکه کشف کرده‌اند.

آقای وزیر مصر می‌گوید با مطالعه این عتیقه‌جات ثابت شده است که کانوپوس نیز چهار قرن پیش از میلاد مسیح شهری شلوغ و رو به‌ پیشرفت بوده است. آن‌ها همچنین بقایای پورت، یک قایق باستانی و یک مجموعه ساختمان را در این شهر پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهند این شهر به سمت جنوب در حال گسترش بوده است.

4

نقشه مصر باستان در دهانه نیل. می‌توان هراکلئون را در سمت چپ نقشه مشاهده کرد

احتمالاً مصر از نظر داشتن اماکن باستانی دیدنی و حیرت‌انگیزی مانند اهرام مصر و دیگر گنجینه‌های «روی زمینی»اش، مشهورترین کشور جهان باشد که گردشگران به آن سفر می‌کنند. یکی از باشکوه‌ترین «زیرخاکی‌های» یافت‌ شده در آن‌ که در موزه بزرگ مصر در شهر قاهره به نمایش گذاشته شد، مقبره پادشاه توتانخامون است که سال 1922 در دره پادشاهان کشف شده بود.

این مقبره و عتیقه‌هایی که با آن دفن شده بودند، چندین بار سرتاسر جهان و در کشورهای گوناگون نگه‌داری شده‌اند. مقبره پادشاه تات (که نام عمومی‌تر توتانخامون است) پس از انجام یک پروژه ترمیم که وزارتخانه و موسسه محافظت از منابع طبیعی گِتی در نیویورک روی آن انجام دادند، اکنون دوباره به نمایش گذاشته شده است. از زمانی که این مقبره به نمایش گذاشته شد میلیون‌ها بازدیدکننده از آن دیدن کرده‌اند.

بی‌شک کشفیات حیرت‌انگیز هراکلئون و کانوپوس روزی در شهر قاهره نیز در کنار دیگر عتیقه‌ها و مصنوعاتی که اکنون هرساله بازدیدکنندگان را از کشورهای مختلف به مصر می‌کشانند، به نمایش گذاشته خواهند شد. این نمایشگاه‌ها درباره تاریخ غنی مصر نکته‌های ارزشمندی را به ما آموزش می‌دهند؛ آموزش‌هایی که نه‌تنها برای گروه‌های علمی و کاشفان آن‌ها، بلکه برای تمام کسانی که هرساله از آن‌ها دیدن می‌کنند نیز سودمند خواهند بود.

منبع: خبرآنلاین

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید