مردی که با خانواده‌اش به کوهنوردی رفته بود نقاشی‌های پنهان ۳ هزار ساله را کشف کرد

مردی که با خانواده‌اش به کوهنوردی رفته بود نقاشی‌های پنهان ۳ هزار ساله را کشف کرد

یک کوهنورد مجموعه‌ای از تصویر‌نگاشت‌ها را در منطقه اوستفولد نروژ کشف کرده است.

کد خبر : ۱۳۸۲۹۶
بازدید : ۱۱۹۰۴

فرادید| این کشف توسط تورمود فیل انجام شد که متوجه سایه‌های رنگی مرموز در صخره‌ای شد که او و خانواده‌اش برای استراحت در مسیر کوهنوردی روی آن توقف کرده بودند.

به گزارش فرادید، فیل با استفاده از یک برنامه در تلفن همراه خود توانست سایه‌های رنگی مختلف را با اعمال فیلترهای مختلف برجسته کند و تصاویر یک قایق با پاروزنان، یک حیوان و چندین انسان را کشف کند. اوستفولد جزو قدیمی‌ترین مناطق مسکونی نروژ با سنگ‌نگاره‌ها، تصویر‌نگاشت‌ها و گورتپه‌هایی در سراسر منطقه است.

moss county rock art 1

(در عکس‌های عادی دیدن نقاشی‌ها بسیار دشوار است)

آقای فیل با باستان‌شناس محلی، جون کیله-وسیک (متخصص هنر صخره) تماس گرفت که منجر به اعزام محققان موسسه‌ی تحقیقات میراث فرهنگی نروژ (NIKU) برای ارزیابی محل شد. تیم NIKU تایید کرد قدمت این کشف به عصر برنز نروژ بازمی‌گردد و پروفسور یان ماگنه یار از NIKU اظهار داشت این کشف یکی از نخستین مکان‌های هنر صخره‌ای در این بخش از کشور است.

Untitled0

(عکس‌هایی که با فیلتر پررنگ کننده گرفته شده‌اند، راز صخره را آشکار می‌کنند)

عصر برنز در اسکاندیناوی، کمی پس از ۲۰۰۰ پیش از میلاد با ظهور ابزار برنزی آغاز می‌شود و تا حدود پانصد سال قبل از میلاد امتداد دارد.

یان ماگنه یار  از NIKU می‌گوید: «به راحتی می‌توان فکر کرد چنین قطعاتی به طور تصادفی از رنگدانه‌های طبیعی شکل گرفتند. اما اینجا اتفاقات زیادی با هم افتاده‌اند که تصادفی نیستند.»

moss county rock art boat highlights

(تصویر یک قایق در بین نقاشی‌ها قابل تشخیص است)

با توجه به اهمیت تاریخی این یافته، مکان دقیق آن فاش نشده است و NIKU فقط اعلام کرده است این سایت در شهرداری ماس (Moss) است. دلیل این تدبیر و احتیاط این است که رنگدانه‌های مورد استفاده برای تصویرنگاشت‌ها به راحتی آسیب می‌بینند، حتی لمس شدن با دست انسان هم برای ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر کافی است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید