بازگشت «توپ جواهرکاری شده» به سریلانکا

بازگشت «توپ جواهرکاری شده» به سریلانکا

گنجینه‌ای که در دوران استعمار از کشورهای اندونزی و سریلانکا به غارت رفته بود، حالا در آستانۀ بازگشت به وطن اصلی است.

کد خبر : ۱۴۰۹۳۹
بازدید : ۸۲۶

فرادید| قرار است هلند صدها دست‌سازه‌ی ارزشمند را که در دوره‌ی استعماری از اندونزی و سریلانکا غارت کرده بود به این کشورها بازگرداند. اشیایی که قرار است بازگردانده شوند شامل یک توپ برنزی تزئین شده با جواهر و یک گنجینه‌ی جواهرات غارت‌شده از «گنج لومبوک» می‌شود. 

به گزارش فرادید، از دولت هلند خواسته شده بود با درخواست بازگرداندن این آثار به کشورهایی که صاحبشان هستند، موافقت شود. 

Untitled

در سال‌های اخیر، کشورهای دیگر نیز شروع به بازگرداندن آثار باستانی غارت شده کرده‌اند. نمونه‌های برجسته‌ی آن عبارتند از موزه‌های بریتانیا و آلمان که سند برخی از به اصطلاح «برنزهای بنین» دزدیده شده از نیجریه (در سفر نظامی بریتانیا در سال ۱۸۹۷) را به نام خودشان زده بودند. 

گونای اوسلو، وزیر فرهنگ، گفت: «این نخستین باری است که ما اشیایی را به کشورهایشان بازمی‌گردانیم که هرگز نباید در هلند می‌بودند. اما ما فقط اشیاء را بازنمی‌گردانیم. ما در واقع دوره‌ای را آغاز می‌کنیم که در آن به طور فزاینده‌ای با اندونزی و سریلانکا همکاری خواهیم کرد.» 

میان مجموعه‌هایی که قرار است به اندونزی بازگردانده شوند، یک گنجینه معروف به «گنجینه‌ی لومبوک» وجود دارد، گنجینه‌ای از جواهرات، سنگ‌های قیمتی، طلا و نقره که توسط ارتش استعماری هلند از یک کاخ سلطنتی در جزیره لومبوک اندونزی در سال ۱۸۹۴ غارت شد.

Untitledee

سریلانکا نیز یک توپ برنزی با تزئینات مجلل قرن هجدهمی را که در حال حاضر در موزه Rijksmuseum آمستردام به نمایش گذاشته شده است، پس می‌گیرد. گمان می‌رود این توپ، هدیه یک اشراف‌زاده‌ی سریلانکایی به پادشاه کَندی در دهه ۱۷۴۰ باشد.

گفته می‌شود این توپ سال ۱۷۶۵، زمانی که نیروهای هلندی به پادشاهی کندیِ سریلانکا حمله کردند، به دست هلندی‌ها افتاد.

روز شنبه، پادشاه ویلم الکساندر رسماً به خاطر نقش هلند در تجارت برده عذرخواهی کرد و تاکید کرد که شخصاً از این موضوع بسیار متأثر است. 

این کشور پس از قرن هفدهم به یک قدرت مهم استعماری تبدیل شد و در سراسر جهان سرزمین‌هایی را در اختیار گرفت؛ در آن دوران تاجران برده هلندی بیش از ۶۰۰ هزار نفر را قاچاق کردند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید