چرا باستان شناسان از ورود به مقبره نخستین امپراتور چین هراس دارند؟

چرا باستان شناسان از ورود به مقبره نخستین امپراتور چین هراس دارند؟
کد خبر : ۱۴۶۰۰۰
بازدید : ۲۱۰۹۸

چند دهه پیش مقبره چین شی خوانگ دی که با عنوان اولین امپراتور چین شهرت دارد توسط باستان شناسان شناسایی شد، اما باستان شناسان همچنان از باز کردن مقبره ۲۲۰۰ ساله وی وحشت داشته و این موضوع به یکی از رازهای بسیار هیجان انگیز دنیای باستان شناسی تبدیل شده است.

به گزارش سیناپرس، مقبره چین شو خوانگ دی که از ۲۲۱ قبل از میلاد تا ۲۱۰ قبل از میلاد بر  امپراتوری چین حکومت می کرد، توسط ارتش سفالی از سربازان و اسب ها محافظت می شود. این مجموعه ارزشمند در سال ۱۹۷۴ میلادی به طور تصادفی توسط کشاورزان در استان شانژی چین پیدا شد. در حالی که طی دهه های گذشته باستان شناسان این منطقه را کاوش کرده و ارتش مشهور سفالین و مجموعه باشکوه این مقبره را حفاری کردند اما هرگز خود اتاق مقبره باز نشده و همین مساله باعث بروز شایعات متعددی شده است.

از اخبار غیر مستند که بگذریم، باستان شناسان نه تنها معتقدند، این کار باعث آسیب دیدن این مقبره می شود، بلکه شایعاتی در مورد تله های انفجاری مرگبار نیز در قبر امپراتور وجود دارد که با هدف دور نگهداشتن مزاحمین سارقان مقابر طراحی شده است.

نوشته‌ های سیما کیان مورخ چینی که صد سال پس از مرگ چین شی خوانگ دی  تنظیم شده، ادعا می ‌کند: در این محل کاخ ‌ها و برج ‌های دیدنی برای صد مقام درباری ساخته شده و مقبره مملو از آثار کمیاب و گنجینه‌های شگفت ‌انگیز بود.

در این گزارش تاریخی همچنین عنوان شده است: به صنعتگران دستور داده شد که تیرهای متقابل و تله هایی را بسازند تا به هر فردی که وارد مقبره می شود شلیک کنند. به گفته این مورخ باستانی، معماران مجموعه مقابر فوق از جیوه بهره برده و از رودخانه یانگ تسه و رودخانه زرد و دریای بزرگ برای طراحی و شبیه سازی این محوطه استفاده شده و  گفته می شود اگر غریبه ای پا به اتاق مقبره بگذارد دچار مشکل شده و در دام این تله ها می افتد.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان معتقدند،حتی اگر کمان های طراحی شده در این محل به دلیل گذشت هزاران سال از کار افتاده باشند اما همچنان ترس از نفوذ جیوه مایع از میان شکاف‌ ها وجود دارد.

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، محققان اعلام کردند که ممکن است جیوه بسیار فرار از طریق شکاف‌ هایی که در طول زمان در سازه ایجاد شده است آزاد شده و موجب مسمومیت افراد حاضر در این محل شود و تحقیقات پژوهشگران از سوابق وقایع باستانی این مقبره پشتیبانی می ‌کند که گمان می‌ رود هرگز باز یا غارت نشده است.

بر اساس گزارش ‌ها، دانشمندان ایده استفاده از روش ‌های غیرتهاجمی برای باز کردن مقبره را مد نظر دارند اما هیچ کدام از این طرح ها هنوز به نتیجه نرسیده ‌اند. به این ترتیب شاهد هستیم که یکی از هیجان انگیز ترین یافته های باستان شناسی جهان همچنان به صورت یک راز باقی مانده و باستان شناسان در صدد یافتن راهی برای ورود به این مقبره هستند.

دیوار بزرگ چین نیز توسط این امپراتور قدرتمند ساخته شده و در دوره های بعدی تکمیل شد.

۴۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید