وجود یک «معبد افسانه‌ای» در مکزیک تایید شد

وجود یک «معبد افسانه‌ای» در مکزیک تایید شد

باستان‌شناسان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) با دست یافتن به شواهدی تازه، افسانه محلی معبدی را در سِرّوُ دِ سان میگِل در شهر مکزیکی آتلیسکو تایید کرده‌اند.

کد خبر : ۱۵۴۸۸۸
بازدید : ۱۹۱۳

فرادید| نسل‌های متوالی در این منطقه از مکزیک از یک معبد پیش‌اسپانیایی در قلّۀ تپه صحبت کرده‌اند. حالا برای نخستین بار این افسانه توسط محققان INAH به عنوان بخشی از پروژه وزارت فرهنگ دولت مکزیک بررسی شده و از قضا نشانه‌هایی از وجود آن به دست آمده است.

به گزارش فرادید؛ پیش از ورود اسپانیایی‌ها، ابتدا تِئوچیچیمکاها و بعداً زیکالانکا در منطقه آتلیسکوی امروزی ساکن شدند، یعنی پیش از اینکه منطقه تحت تسلط امپراتوری در حال گسترش آزتک قرار گیرد.

foto1

منابع تاریخی‌قومی به سکونتگاهی به نام Cuauhquechollan اشاره می‌کنند که از دوره پیش‌کلاسیک اولیه تا اواسط پساکلاسیک متأخر به طور مداوم اشغال شده بود و بعداً به ۲۰ کیلومتری جنوب غربی در Huaquechula کنونی جابجا شد. 

تپه هرمی شکل سِرّوُ دِ سان میگل که منشأ آتشفشانی دارد بر فراز این منطقه قرار دارد، جایی که امروزه کلیسای بزرگ سنت مایکل روی قله آن قرار دارد. طی یک سری کار برای بهبود مسیرهای پیاده‌روی و چشم‌اندازهای روی تپه، باستان‌شناسان بررسی‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی را در مورد دهلیز کلیسا انجام دادند. 

مطالعه اولیه آن‌ها منجر به کشف لایه‌های ضخیمی از مصالح ساختمانی از جنس خاک و سنگ ساختمانی شد که برای مسطح کردن قله صخره‌ای و ایجاد سکو از آن‌ها استفاده شده است. درون مصالح ساختمانی، محققان قطعاتی از ظروف سفالی، ابزار سنگی، و مصنوعات را یافتند که مربوط به دوره پیش‌کلاسیک پسین تا اوایل پساکلاسیک است. 

foto2

برای یافتن شواهدی از ساختارهای زیرسطحی، این تیم تا عمق ۲۵ سانتی‌متری زیر سطح فعلی دهلیز را حفاری کرد و بقایای یک کف آهکی و شنی را که توسط دیوار مرزبندی شده بود، آشکار شد. حفاری‌های بیشتر در عمق ۹۰ سانتی‌متری، منجر به کشف طبقه دوم و تایید این نکته شد که روی قله تپه سازه‌ای طی دو مرحله ساخته شده است. 

به گفته محققان، این کشف احتمالاً یک تئوکالی teocalli است، معبدی که معمولاً روی قله یک هرم کوتاه ساخته می‌شود و سنت شفاهی نسل‌های متوالی از زمان فتح اسپانیا را تأیید می‌کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید