شاهکار باستان‌شناسی مردم یک روستا؛ کشف «کاخ گمشده» در باغ پشت خانه

شاهکار باستان‌شناسی مردم یک روستا؛ کشف «کاخ گمشده» در باغ پشت خانه

عده‌ای روستایی دوستدار تاریخ، تصمیم گرفتند که قصر گمشده‌ای را که چند قرن قبل در روستایشان وجود داشت پیدا کنند؛ آن‌ها بودجۀ بسیار کمی داشتند اما در کمال ناباوری بالاخره این اثر تاریخی را در باغ پشت یکی از خانه‌های روستا کشف کردند.

کد خبر : ۱۶۵۷۲۱
بازدید : ۱۵۱۴۴

فرادید| هنگامی که پنج سال پیش گروهی از باستان‌شناسان آماتور برای یافتن بقایای مدفون یک قصر مربوط به دوران خاندان تودور (قرون 16 و 17 میلادی) در روستای خود در نورث‌همپتون‌شایر عزمشان را جزم کردند، می‌دانستند که شانس کمی برای موفقیت خواهند داشت.

به گزارش فرادید؛ کریس کلوز، رئیس انجمن محلی باستان‌شناسان آماتور می‌گوید: «بسیاری از ما در این دهکده بزرگ شده‌ایم، و شما وقتی اهل اینجا باشید درباره این قصر گمشده زیاد می‌شنوید و نمی‌دانید که آیا این یک افسانه است یا حکایتی واقعی. بنابراین ما فقط می‌خواستیم آن را پیدا کنیم».

3

«اما ما یک سری آماتور هستیم. نه پولی داشتیم، نه تخصصی، نه برنامه‌ای و نه نقشه‌ای از آنچه در جستجویش بودیم؛ هیچ چیزی هم از کاخ باقی نمانده بود. در واقع این فقط ساده‌لوحی و سخت‌کوشی بود که ما را به سمت این هدف سوق داد»!

در دهه‌های 1980 و 90 برای یافتن کاخ «کالی‌وستون» که در واقع خانۀ مادر شاه هنری هفتم بوده است، تلاش‌های زیادی شد اما بدون استفاده از فناوری مدرن، هیچ‌یک از تلاش‌ها موفق نبودند.

این کاخ در قرن پانزدهم شهرت داشت و چندین رویداد تاریخی در آن رخ داد. جشن‌های نامزدی مارگارت تودور و جیمز چهارم اسکاتلند در سال 1503 در این کاخ برگزار شد و هنری هشتم در 16 و 17 اکتبر 1541 از آنجا به عنوان دادگاه استفاده کرد.

در اواسط قرن هفدهم این کاخ رو به ویرانی رفت و به تدریج دیگر هیچ چیز از آن قابل مشاهده نبود. البته تا قبل از اینکه باستان‌شناسان مشتاق محلی دوباره آن را کشف کنند.

2

مورخان دانشگاه یورک به راستی‌آزمایی یافته‌های این گروه و شناسایی کاخ از طریق برخی از قالب‌های سنگی کشف‌شده کمک کردند. آن‌ها با این انجمن محلی در کاوش‌های بعدی برای آشکار کردن بیشتر ساختمان کاخ و حفظ آن برای آینده همکاری خواهند کرد.

این گروه محلی که شامل بیش از 80 عضو از نوجوانان گرفته تا افراد 70 و 80 ساله است، برای اولین بار کار خود را برای یافتن کاخ در مارس 2018 با استفاده از «داستان‌ها و شنیده‌های محلی» آغاز کردند؛ توجه به این شنیده‌ها به آن‌ها کمک کرد تا منطقۀ جستجوی خودشان را محدودتر و مشخص‌تر کنند.

آن‌ها بررسی‌های ژئوفیزیکی را انجام دادند و قبل از گرفتن مجوز از صاحبان خانه برای حفاری در باغ‌ها، از رادار نفوذی زمین برای کمک به آشکار کردن محل دیوارهای کاخ استفاده کردند.

کلوز گفت: «ما همه این کارها را با پول خیلی کمی انجام دادیم. ما اساساً یک پروژه 80000 تا 90000 پوندی را با حدود 13000 پوند انجام دادیم. برای ما که جامعه کوچکی هستیم و بدون پول، تخصص یا برنامه به این مهم دست یافته‌ایم، فکر می‌کنم این چیزی است که کل جامعه باید به آن افتخار کند.»

۳۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید