کشف ردپاها و تله‌های ماهیگیری هفت هزارساله در انگلستان

کشف ردپاها و تله‌های ماهیگیری هفت هزارساله در انگلستان

محققان اخیرا توانسته‌اند بقایایی از تله‌های ماهیگیری را که جوامع عصر حجر حدود 7 هزار سال قبل در یک رودخانه کارگذاشته بودند کشف کنند. شاید جالب‌تر از این تله‌ها، ردپاهای فسیل شده‌ای باشد که در این مکان یافت شده‌اند.

کد خبر : ۱۷۰۹۳۰
بازدید : ۴۵۶

فرادید| این اکتشاف میان‌سنگی در جریان کاوش‌های گروه باستان‌شناسی دانشگاه ریدینگ صورت پذیرفته است. این گروه امیدوار است که این یافته‌ها درک ما را از زندگی جوامع شکارچی-گردآورنده که بیش از هفت هزار سال قبل در انگلیس می‌زیستند، بیشتر کند. 

به گزارش فرادید؛ این تله‌های ماهیگیری با قدمت بیش از ۷۰۰۰ سال، از شاخه‌های بید بافته‌شده اطراف دیرک‌های چوبی ساخته شده بودند تا حصاری V شکل در بستر یک کانال رودخانه سابق ایجاد کنند. 

1

کارشناسان دانشگاه معتقدند احتمالاً از آن‌ها برای صید مارماهی و ماهی‌های دیگر استفاده شده است. 

پروفسور بازنشسته، مارتین بِل از دانشگاه ریدینگ و رهبرکاوش‌ها می‌گوید: «این کشف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون در کانالی که تله‌های ماهی را در خود جای داده، جزر و مد پرده از صدها رد پای انسان، حیوان و پرنده برداشته است. شرایط طوفانی ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۳ این ردپاها را آشکار کرد».

تیم حفاری باید به سرعت کار می‌کرد تا در دوره جزر و مد خفیف بهاری، قبل از اینکه ردپاها توسط دریا و شن‌های متجاوز پوشانده شوند، تا آنجا که ممکن است آن‌ها را ثبت کند. 

آقای بل امیدوارست این ردپاها که قدمت‌شان به قبل از ظهور کشاورزی بازمی‌گردد، اطلاعات منحصربه‌فردی را در مورد جامعه‌ای که آن زمان در بریتانیا می‌زیسته، ارائه دهد. 

آقای بل می‌افزاید: بسیاری از ردپاها متعلق به کودکان است که برخی از آن‌ها چهارساله بودند، به این معنا که آن‌ها نقش فعالی در زندگی روزمره جوامع میان‌سنگی داشتند. 

در جاهایی، ردپاها منشعب می‌شود و مسیرهایی را نشان می‌دهند که از اردوگاه‌های لبه جزیره به کانالی حاوی تله‌ها منتهی می‌شوند. 

ردپاها نشان می‌دهند که چگونه اردوگاه‌ها و نواحی فعالیت به عنوان بخش‌هایی در قالب یک چشم‌انداز زنده به هم متصل بوده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید