کشف تعجب‌آور سلاح‌های ۱۹۰۰ ساله در یک غار دورافتاده

کشف تعجب‌آور سلاح‌های ۱۹۰۰ ساله در یک غار دورافتاده

ابزارهای شکار باستانی مربوط به حدود ۱۹۰۰ سال پیش اخیرا در غاری دورافتاده در مکزیک کشف شده‌اند؛ محل کشف این سلاح‌ها باستان‌شناسان را متحیر کرده است.

کد خبر : ۱۷۳۵۱۵
بازدید : ۳۰۴۹۴

فرادید| مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) اعلام کرد که تعدادی ابزار شکار برای نخستین بار در یک راهروی کوچک از «غار گنج» واقع در ایالت مرکزی کوئرتارو توسط اعضای یک انجمن غارنوردان شناسایی شده‌اند. غارنوردان به INAH خبر دادند و در نهایت باستان‌شناسان مؤسسه برای بررسی غار به محل اعزام شدند. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان زیر نظر غارنوردان برای رسیدن به ورودی حفره مجبور شدند بیش از ۶۰۰ فوت از پایین دره بالا بروند. سپس باید از یک گذرگاه باریک عبور می‌کردند تا به ورودی غار برسند. 

1

 گمان می‌رود قدمت این ابزارهای شکار به ۱۹۰۰ سال پیش بازگردد. 

باستان‌شناسان در راهرو، یک آتلاتل باستانی (پرتاب‌کننده نیزه) و دو دارت چوبی و همچنین تعدادی کنده‌های حکاکی‌شده را شناسایی کردند که احتمالاً از آن‌ها برای حفاری استفاده می‌شده، اما شاید کاربرد چندمنظوره داشته‌اند. 

محققان INAH در طول کاوش‌های خود، هیچ اثر باستان‌شناسی پیش‌اسپانیایی دیگری را در غار پیدا نکردند که بتواند توضیحی برای چگونگی و چرایی وجود ابزار شکار در غار باشد. آن‌ها متحیرند که چگونه این ابزارها سر از یک غار بسیار دورافتاده درآورده‌اند.

11

کارلوس ویرامونتس، یکی از باستان‌شناسان می‌گوید ابزارهای شکار شواهدی از جوامع شکارچی‌گردآورنده هستند که از حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد یا ۹۰۰۰ سال پیش در منطقه حضور داشتند. از جمله آثاری که این شکارچی‌گردآورندگان از خود به جای گذاشته‌اند، صدها مکان صخره‌نگاری است. 

ویرامونتس گفته است: «سه دهه پیش، چیزی که ما در مورد این گروه‌ها می‌دانستیم مبتنی بر منابع قرن شانزدهم بود که آن‌ها را وحشی نشان می‌داد. تا پایان دهه ۱۹۵۰ بود که درباره این موضوع کاوش‌های عمیق‌تری شد.» 

«سال ۱۹۸۹، مرکز INAH Querétaro عناصری با قدمت مشابه در Mesa de León ثبت کرد؛ مکانی نزدیک غار گنج، یعنی جایی که ما اکنون آتلاتل و دارت‌ها را یافتیم. قدمت این نوع قطعات در این منطقه حداقل به ۹۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد، قطعاتی که دو قرن دیگر پس از ورود اسپانیایی‌ها دوام آوردند.» 

خشکی محیط غار گنج موجب حفظ ابزارهای شکار شده که سن آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های تاریخ‌گذاری رادیوکربن تعیین شد: یک محدوده سنی احتمالی بین ۷ تا ۱۳۲ پس از میلاد. 

باستان‌شناسان INAH گفته‌اند راز آخرین اکتشافات تا زمانی که تحقیقات جدید در مناطق اطراف غار انجام نشود، کشف نخواهد شد. شاید این تحقیقات کارشناسان را قادر سازد چگونگی و چرایی وجود این ابزار در مکان یافت آن‌ها را تعیین کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید