بازداشت یک شکارچی گنج در آمریکا به اتهام ویران کردن گنجینۀ فرهنگی

بازداشت یک شکارچی گنج در آمریکا به اتهام ویران کردن گنجینۀ فرهنگی

حفاری غیرقانونی در محوطه تاریخی فورت پیرس یوتا منجر به نابودی بخش‌هایی از فرهنگ باستانی ارزشمند آن شد.

کد خبر : ۱۷۲۷۰۴
بازدید : ۲۷۴

فرادید| ممکن است در سایت تاریخی فورت پیرس در ایالت یوتا گنجینه‌های بی‌شماری دفن شده باشد. یکی از شکارچیان گنجی که می‌خواست پی به این گنجینه‌ها ببرد، به جای گنجینه با یک اتهام بزرگ مواجه شد. گفته می‌شود او بخش‌های قابل‌توجهی از زمین را که مملو از شواهد ساکنان باستانی این منطقه بود، ویران کرده است. 

به گزارش فرادید، این تخریب به شکل یک حفره تونل‌مانند به عرض ۲ فوت و عمق ۱۵ فوت بود که با ابزارهای برقی انجام شده بود. این مرد، ادواردو هامبرتو سئوآن، اکنون به جرم حفاری غیرقانونی متهم شده است. مقامات وقتی برای تحقیق درباره گزارش خرابکاری در مکانی با بیش از ۱۰۰ سنگ‌نگاره ۵۰۰ ساله به محل مورد نظر رفتند، متوجه حفاری این مرد شدند. 

دارِل کَشین، رابط بخش جستجو و نجات کلانتری شهرستان واشنگتن می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم آنچه را که می‌دیدیم باور کنیم. هرگز مشابه آن را ندیده بودیم. مظنون ابزارهای برقی و دستی داشت و مشخص بود مدت زیادی در حال حفاری بوده است.» 

سئوآن ادعا کرد در جستجوی نقره بوده اما این کار را در زمینی انجام داده که باستان‌شناسان معتقدند تاریخ سکونت در آن بر اساس کاوش‌های آزمایشی که بیش از دو دهه پیش انجام شده به سال ۱۴۴۰ پس از میلاد و حتی تا ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. 

جوئل بومگاردن، باستان‌شناس ارشد اداره تراست لَندز، گفته است: «تقریباً غیرممکن است بتوانیم خسارتی که این مرد به بار آورده محسابه کنیم. مهم است مردم به یاد داشته باشند سوابق باستان‌شناسی یوتا یک منبع محدود است. دیگر هیچ کس سایت اجدادی ۱۰۰۰ ساله پوبلو را نمی‌سازد. با رفتن آن‌ها، دیگر راه برگشتی وجود ندارد.» بومگاردن می‌گوید سئوآن با حفاری‌هایش در حال از بین بردن شواهد باستان‌شناسی و سپس پرتاب آن‌ها به اطراف بود. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این سایت حاوی اطلاعات زیادی بود. این فرد با حفاری‌هایش، طبقه‌بندی آن اطلاعات را بهم زد، طوری که در حال حاضر به نوعی از چارچوب خارج شدند و تقریباً غیرممکن است آن‌ها را دوباره کنار هم قرار دهیم. 

سئوآن هیچ مجوز یا تأییدیه‌ای برای اکتشاف ادعایی خود نداشت. او هیچ تجارت قانونی هم ندارد که به واسطه آن وارد این سایت شده باشد. به عقیده جوئل هافوکا، سئوآن با گروه‌های گنج‌یاب ارتباط دارد. 

بومگاردن می‌گوید گودبرداری او مستقیماً زیر یک سنگ‌نگاره بوده که احتمالاً مظنون آن را با نقشه گنج اشتباه گرفته است. 

سئوآن اکنون با اتهام جنایت درجه دو مواجه است. مقامات بر این باورند که پر کردن دوباره حفره بیش از ۱۸۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. البته این ضربه مالی اصلاً قابل قیاس با ضرر فرهنگی واردشده نیست.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید