(تصاویر) کشف جواهرات غیرعادی در یک گورستان هزار ساله

(تصاویر) کشف جواهرات غیرعادی در یک گورستان هزار ساله

این گورستان قرن یازدهمی در اوکراین هم از جهت شیوۀ تدفین و هم از جهت لوازمی که همراه با مردگان به خاک سپرده شده‌اند وضعیتی منحصر به فرد و غیر عادی دارد.

کد خبر : ۱۷۲۶۲۸
بازدید : ۱۰۰۷

فرادید| اخیرا گزارشی از یک اکتشاف غیرعادی که در سال 2017 در اوکراین انجام شد، توسط دو محقق اکراینی در انجمن باستان‌شناسی ارائه شده است.

به گزارش فرادید، سال ۲۰۱۷، مؤسسه باستان‌شناسی اوکراین در یک سفر اعزامی، گورستان اوستریو را کشف کرد. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، کاوش‌ها منجر به کشف ۱۰۷ گور از اواخر قرن ۱۰ و ۱۱ شد. منحصر به فرد بودن گورها به سرعت روشن شد. برخلاف آداب تدفین در روسِ کی‌یف در این دوره، گورها به جای شمال رو به جنوب و غرب بودند. 

1

اسکلت زنی که با حلقه‌های گردن پیچیده و همچنین حلقه‌های دور مچ دست دفن شده است

متوفیان در وضعیت خوابیده (به پشت) با اندام‌های کشیده در گور گذاشته شده بودند و در بیشتر قبرها، بقایای تابوت‌های چوبی وجود داشت. بقایای نذورات تدفینی (مثل استخوان مرغ و پوست تخم مرغ) در قبرها و در سطل‌های چوبی زیر پای برخی متوفیان کشف شد.

main

اما از همه جالب‌تر زیورآلات غیرعادی و بزرگی بود که برخی از مردگان با آن‌ها دفن شده بودند. برخی از آن‌ها با اقلام بسیار ارزشمندی از جمله حلقه‌های دوک سنگی، جواهراتی مانند دستبندها و حلقه‌های گردنی برنزی، سنجاق سینه، حلقه‌های کمربند برنزی، گردن‌بندهای مهره‌ای صدفی و سلاح‌هایی مانند تبرهای جنگی، چاقو و سر نیزه به خاک سپرده شده بودند. 

Red-slate-spindle-whorl

مهرۀ تزیینی سنگی که در یکی از گورها یافت شده است

فرض باستان‌شناسان این است که این شیوۀ منحصر به فرد تدفین شاید مربوط به محدودیت‌هایی باشد که دوک‌های مسیحی کیف، عمدتاً ولدیمیر کبیر (۹۸۰-۱۰۱۵) و یاروسلاو خردمند (۱۰۱۹-۱۰۵۴) بر شیوه‌های سنتی تدفین جنازه اعمال می‌کردند یا فرایند مسیحی شدن ساکنان بالتیک منطقه در طول قرن یازدهم. احتمالاً از محراب سنگی یافت‌شده در گورستان برای مراسم مسیحی یا بت‌پرستی یا ترکیبی از این دو استفاده میشده است. 

تحقیقات در این مکان تا سال ۲۰۲۲ ادامه یافت، اما حفاری به دلیل حمله روسیه به اوکراین، متوقف شد.

مترجم: زهرا  ذوالقدر 

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید