جسد کشف شده توسط پلیس، یک مومیایی 2 هزار ساله از آب درآمد

جسد کشف شده توسط پلیس، یک مومیایی 2 هزار ساله از آب درآمد

نیروهای پلیس یک مومیایی باتلاقی را که حداقل 2000 سال قدمت دارد در مردابی در نزدیکی شهر بلاگی در ایرلند شمالی کشف کرده‌اند. این تنها جسد باتلاقی یافت شده در ایرلند شمالی و اولین موردی است که آزمایش تاریخ‌سنجی رادیوکربن بر روی آن انجام شده است.

کد خبر : ۱۷۳۵۸۸
بازدید : ۷۵۲

فرادید| در اکتبر 2023 به سرویس پلیس ایرلند شمالی اطلاع داده شد که استخوان‌های انسانی بر روی سطح یک باتلاق دیده شده‌اند. تیم بازیابی جسد پس از بررسی اولیه نتوانستند تعیین کنند که این بقایا باستانی هستند یا مربوط به زمان‌های اخیر. بنابراین آنها با واحد باستان‌شناسی تماس گرفتند تا این کار را انجام دهند.

به گزارش فرادید؛ تیم حفاری در محل پیدا کردن جسد چادر زدند و برای اطمینان از عدم آلودگی بقایا، سر تا پا تجهیزات CSI را پوشیدند تا در صورتی که انجام تحقیقات جنایی لازم بود، امکان استخراج دقیق DNA وجود داشته باشد.

14

بقایای کشف شدۀ جسد باتلاقی

در جریان حفاری، یک استخوان درشت نی، نازک نی، استخوان بازو و بخش‌های دیگری از اسکلت کشف شد. 15 فوت یا کمی دورتر، تیم حفاری استخوان‌های بازوی چپ و استخوان ران چپ را که تا حدی در خاک سطحی قرار داشتند، کشف کردند. سپس منطقۀ بین دو یافته به صورت سطحی کاوش شد و استخوان‌های بیشتری در آنجا یافت شد.

مانند بسیاری از مومیایی‌های باتلاقی، برخی از بافت‌های نرم، از جمله بخشی از پوست، ناخن‌های دست چپ و حتی بافت کلیه نیز در شرایط بی‌هوازی باتلاق حفظ شده بودند. اما اثری از سر جسد یافت نشد.

11

بعد از انجام آزمایشات مختلف معلوم شد که این جسد متعلق به یک پسر نوجوان بین 13 تا 17 ساله بوده که بین 2000 تا 2500 سال پیش مرده است.

دکتر آلستر رافل از دانشگاه کوئینز بلفاست گفت: «برای اطمینان از حفظ بالاترین استانداردهای ممکن در بازیابی بقایای انسانی، ما دو مرحله بررسی با استفاده از رادار نفوذی زمینی با وضوح بالا را در محل انجام دادیم. نتایج نشان داد هیچ نشانه‌ای از بقایای انسانی بیشتر وجود ندارد».

این بقایا تقریباً یک متر زیر سطح زمین فعلی کشف شد که با تخمین‌های رادیوکربن مطابقت دارد. قرار است این مومیایی باتلاقی به موزه ملی ایرلند شمالی منتقل شود تا در آنجا مورد مطالعۀ بیشتر قرار بگیرد.

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید