(تصاویر) کشف استخوان‌های پدر اسکندر کبیر در یونان

(تصاویر) کشف استخوان‌های پدر اسکندر کبیر در یونان

یک پادشاه مقتول، یک نوزاد و یک زن جنگجو همگی در یک محل دفن شده‌اند. بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، این افراد از اعضای خانوادۀ اسکندر مقدونی هستند.

کد خبر : ۱۷۳۸۶۴
بازدید : ۸۳۹

فرادید| پس از سال‌ها گمانه‌زنی و بحث، سرانجام ساکنان سه مقبره متعلق به خانواده اسکندر کبیر شناسایی شدند. این گورها که در تومولوس بزرگِ وِرجینا در شمال یونان واقع شده‌اند، حاوی بقایای پدر، نامادری، خواهر و برادر ناتنی و پسر اسکندر، همراه با زره و سایر وسایل متعلق به خود اسکندر هستند. 

به گزارش فرادید، این گورها که نخستین بار سال ۱۹۷۷ کاوش شدند، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و به گفته نویسندگان یک مطالعه جدید، حاوی مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی از گورنهاده‌ها هستند. با این که هرگز هیچ شکی وجود نداشته که استخوان‌های مدفون‌شده متعلق به بستگان نزدیک اسکندر هستند، محققان نزدیک نیم قرن بر سر اینکه دقیقاً درون هر قبر چه کسی دفن شده، بحث کرده‌اند. 

2

نخستین کاوش‌ها در مقبره در دهۀ 70 میلادی

نویسندگان این مطالعه برای شناسایی اینکه دقیقاً چه کسی درون هر قبر دفن شده، تجزیه و تحلیل‌های استخوان‌شناسی، عکاسی ماکرو (نمای نزدیک)، اشعه ایکس و کالبدشکافی‌های آناتومیکی بقایای باستانی را با منابع تاریخی از گذشته باستان را ترکیب کردند. آن‌ها با انجام این کار، دریافتند مقبره‌ی اول حاوی استخوان‌های مردی با زانوی زخمی و همچنین یک زن و یک نوزاد است که زمان مرگ فقط چند روز یا چند هفته سن داشته است. 

محققان به این نتیجه رسیدند که این مرد، فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه و پدر اسکندر مقدونی است که به لنگ بودن معروف بود. سن بسیار کم کودک هم کاملاً با داستان قتل فیلیپ در سال ۳۳۶ قبل از میلاد مطابقت دارد. 

طبق بیشتر منابع، فیلیپ دوم تنها چند روز پس از زایمان همسرش، کلئوپاترا توسط محافظ خودش کشته شد. گمان می‌رود همسر قبلی فیلیپ، اُلمپیاس، مادر اسکندر کبیر دستور این قتل را داده بود. 

3

در تازه‌ترین تحقیق، این دو استخوان فک، مربوط به فیلیپ (سمت چپ) و همسرش کلئوپاترا (سمت راست) تشخیص داده شده‌اند

المپیاس تقریباً بلافاصله پس از این قتل، کلئوپاترا و نوزادش را کشت (احتمالاً با زنده‌سوزانی) و به این ترتیب، راه رسیدن اسکندر به تاج و تخت را باز کرد. به گفته محققان، شواهد اسکلتی نوزاد قطعاً نشان‌دهنده‌ی این است که مقبره اول متعلق به کلئوپاترا و فرزند تازه متولدشده او و فیلیپ دوم است، چرا که فرزند کلئوپاترا تنها نوزاد به قتل رسیده از زوج‌های سلطنتی مقدونیه است. 

پیش از این، برخی محققان استدلال کرده بودند که فیلیپ دوم در مقبره دوم دفن شده است که آن مقبره هم حاوی بقایای یک مرد و یک زن است. با این حال، غیبت نوزاد، همراه با عدم‌وجود نشانه‌های آشکار ضربه فیزیکی روی اسکلت مرد، در نهایت این احتمال را رد می‌کند. 

1-s2.0-S2352409X23004546-gr6_lrg

با توجه به آسیب‌هایی که در این استخوان پا وجود دارد، محققان آن را مربوط به فیلیپ (پدر اسکندر مقدونی) تشخیص داده‌اند

در عوض، بر اساس شواهد اسکلتی مبنی بر اسب‌سواری بیش از حد، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که مقبره دوم متعلق به زن جنگجو، آدِئا اوریدیک، همسر برادر ناتنی اسکندر، پادشاه آریدائوس است. 

با توجه به تصاویر و توصیفات باستانی، برخی محققان احتمال داده‌اند که برخی از اشیای مقبره دوم مانند زره، متعلق به اسکندر مقدونی باشد که این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مقبره متعلق به آریدائوس باشد، نه فیلیپ دوم. بنابراین، این بقایا متعلق به برادر نه چندان تأثیرگذار اسکندر و همسر جنگجوی نسبتاً تأثیرگذار او هستد. 

در نهایت، نویسندگان مطالعه هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن این فرض دیرین که مقبره سوم حاوی بقایای اسکندر چهارم، پسر نوجوان اسکندر کبیر است، نیافتند. 

1-s2.0-S2352409X23004546-fx2_lrg

استخوان‌های یافت شده در مقبرۀ اول (محل دفن فیلیپ و کلئوپاترا)

به بیان دقیق‌تر، محققان عقیده دارند که «شواهد ارائه‌شده این نتیجه را تایید می‌کند که مقبره اول متعلق به شاه فیلیپ دوم، همسرش کلئوپاترا و فرزند تازه متولدشده آن‌ها، مقبره دوم متعلق به شاه آریدائوس و همسرش آدئا اوریدیک و مقبره سوم به اسکندر چهارم تعلق دارد. 

بر اساس نتایج به دست آمده، این گمانه‌زنی سنتی مبنی بر اینکه مقبره دوم متعلق به فیلیپ دوم است، رد می‌شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید