(تصویر) استخراج محمولۀ یکی از قدیمی‌ترین کشتی‌های جهان از اعماق دریا

(تصویر) استخراج محمولۀ یکی از قدیمی‌ترین کشتی‌های جهان از اعماق دریا

غواصان در سواحل ترکیه بیش از ۱۰۰۰ پوند مس را در یک کشتی غرق‌شده‌ی ۳۵۰۰ساله کشف کردند که از قدیمی‌ترین کشتی‌های جهان است.

کد خبر : ۱۷۶۹۴۷
بازدید : ۴۲۷

فرادید| حدود ۳۵۰۰ سال پیش، یک کشتی تجاری حامل محموله‌های گران‌بها در شرق دریای مدیترانه غرق شد و در بستر دریا آرام گرفت. در طول قرن‌ها، بدنه‌ی چوبی این کشتی را کرم‌های زیر آب خوردند تا حدی که هیچ اثری از آن باقی نگذاشتند، اما محموله آن یعنی شمش‌های مس، بجای ماندند. 

به گزارش فرادید، این شمش‌ها که در اروپای عصر برنز کالاهای مهمی بودند، اخیراً توسط غواصانی بررسی شد که منشأ باستانی آن‌ها و کشتی بداقبال حامل آن‌ها را روشن کرد. این شمش‌ها که احتمالاً محموله قدیمی‌ترین کشتی شکسته شناخته‌شده حامل مس بودند در خلیج آنتالیا، واقع در جنوب ترکیه پیدا شدند. 

به گفته محققان، غواصان حدود ۳۰ عدد از آن‌ها را پیدا کردند که هر کدام حدود ۴۴ پوند وزن داشت، به این معنا که وزن کل کشتی بیش از ۱۰۰۰ پوند بوده است. با توجه به نحوه چیده شدن آن‌ها، مشخص شد کشتی، قربانی یک فاجعه دریایی شده و پس از برخورد به صخره‌ها به سرعت به زیر سطح فرو رفته است. 

1

محققان بر اساس اندازه و شکل شمش‌ها، به این نتیجه رسیدند که آن‌ها در قرن ۱۶ یا ۱۷ قبل از میلاد ساخته شده‌اند. در این دوره، خلیج آنتالیا مرکز مهمی در امتداد مسیر دریایی به قبرس بود، جایی که بیشتر مس اروپا از آن استخراج می‌شد. 

مقیاس تجارت مس در آن زمان انبوه بود، چون تقاضا برای این منبع در سراسر قاره زیاد بود. به گفته محققان، جوامع در حال توسعه، از جمله جوامع مصر به مقادیر زیادی از این ماده نیاز داشتند. بر اساس تحقیقات موزه پن، از این ماده برای ساخت اشیائی از جمله ابزار و سلاح‌هایی مانند شمشیر و خنجر استفاده می‌شد. 

آندری پیدین، استاد دانشگاه می‌گوید که چشمگیرترین جنبه این کشف، قدمت شمش‌ها است. اگر این لاشه قدیمی‌ترین لاشه کشتی جهان نباشد، دست‌کم جزو قدیمی‌ترین‌هاست که پیچیدگی تجارت مس هزاران سال پیش را تأیید می‌کند. 

به گفته محققان، قرار است غواصی‌های بیشتری در محل کشف و تجزیه و تحلیل‌های بیشتری روی شمش‌ها انجام شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید