(تصاویر) غرق‌شده‌های جهان باستان

(تصاویر) غرق‌شده‌های جهان باستان

کشتی‌های غرق‌شده می‌توانند جزئیات جذابی را درباره دنیای باستان فاش کنند. در این گزارش نگاهی داریم به کشتی‌های غرق‌شده از دوران باستان که در سراسر جهان کشف شده‌اند.

کد خبر : ۱۹۳۰۴۷
بازدید : ۱۹۲

کشتی‌های غرق شده می‌توانند اطلاعاتی را درباره کالاهای مبادله شده و حتی آیین‌هایی که مردم قرن‌ها پیش آن‌ها را اجرا می‌کردند، آشکار کنند، که برای جهان امروز ارزشمند است.

کشتی‌های غرق‌شده می‌توانند جزئیات جذابی را درباره دنیای باستان فاش کنند. در این گزارش نگاهی داریم به کشتی‌های غرق‌شده از دوران باستان که در سراسر جهان  کشف شده‌اند.

«کشتی مارسالا»

33

کشتی غرق‌شده «مارسالا» که توسط یک کشتی لایروبی در نزدیکی «مارسالا»، شهری واقع در غرب سواحل «سیسیل» کشف شد، به حوالی ۲۳۰۰ سال قبل تعلق دارد. این کشتی توسط «کارتاژ»ها مردم ساکن شهر «کارتاژ»‌ واقع در «تونس» کنونی ساخته شده است.

آنها در چندین نبرد علیه رومی‌ها جنگیدند و در نهایت «کارتاژ» توسط رومی‌ها نابود شد. این کشتی ۳۵ متر طول داشت و در زمان کشف نسبتا سالم پیدا شد. فقط تعداد کمی اثر تاریخی از جمله یک سرنیزه و یک لنگر در بین لاشه‌های کشتی کشف شد.

«کشتی‌های نمی»

34

کشتی‌های «نمی» که در دریاچه «نمی»‌ واقع شده‌اند در حقیقت دو کشتی محسوب می‌شوند که به دستور «کالیگولا»‌،‌ امپراتور روم ساخته شدند. دلیل ساخت این کشتی‌های عظیم مشخص نیست، اما معبدی مختص «دیانا»، الهه شکار در این دریاچه ساخته شده است، اما مشخص نیست که وجود این معبد ارتباطی با این کشتی‌ها دارد یا خیر. بقایای این دو کشتی در طول جنگ جهانی دوم نابود شدند.

«قایق پسی»

35

«قایق پسی» در سال ۱۹۵۵ میلادی در نزدیکی دهکده «پسی» واقع در هلند حین ساخت یک جاده کشف شد. قدمت این قایق به حدود ۱۰هزار سال قبل بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین قایق به جا مانده در جهان محسوب می‌شود.

این قایق که طول آن به ۳ متر و عرض آن به ۴۴ سانتی‌متر می‌رسد، با استفاده از تبر با تراشیدن تنه کاج ساخته شده است. برای اثبات کاربرد آن به عنوان قایق، یک نمونه مشابه از آن بازسازی شد و شخصی با موفقیت در آن پارو زد.

قایق ۳۰۰۰ساله سرخپوستان

36

در سال ۲۰۲۲ بقایای یک قایق ۳۰۰۰ ساله در «دریاچه مندوتا»‌ در «مدیسن» شهری واقع در  «ویسکانسین» کشف شد. طول این قایق به حدود ۴.۴ متر می‌رسد با تراشیدن یک تکه واحد از درخت بلوط سفید ساخته شده است. این درخت حدود یک سال پس از آن پیدا شد که یک قایق ۱۲۰۰ ساله در همان دریاچه کشف شد. این احتمال وجود دارد که یک دهکده غرق‌شده متعلق به سرخ‌پوست‌ها در نزدیکی محل کشف این قایق‌ها وجود داشته باشد.

«کشتی چیسی»

37

بقایای کشتی «چیسی»‌ که به حدود ۲۰۰۰ سال قبل تعلق دارد در سواحل روستایی به همین نام واقع در غرب جزیره «الب»‌ در ایتالیا کشف شد. در این کشتی ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کوزه با دو دسته که به نظر می‌رسد در اسپانیا ساخته شده باشند،‌ قرار داشت. بخش اعظمی از بار این کشتی از ماهی نمک‌سود شده و برنج سفید تشکیل شده است و در تعداد کمی از این کوزه‌ها نیز روغن زیتون نگهداری می‌شد.

کشتی کوانژو

38

قدمت کشتی «کوانژو»‌ که در سال ۱۹۷۳ کشف شد به دودمان «سونگ» (۹۶۰ تا ۱۲۷۹ میلادی) بازمی‌گردد. بقایای این کشتی در نزدیکی شهر «کوانژو» در چین کشف شد. بیش از ۵۰۰ سکه که قدمت جدیدترین آن‌ها به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد در این کشتی پیدا شدند. بقایای ادویه‌هایی همچون فلفل نیز در این کشتی کشف شد.

قایق خوفو

39

کشتی «خوفو»‌ یکی از مشهورترین قایق‌های به جا مانده از عصر باستان است و نمی‌توان به بقایای آن لاشه کشتی گفت. این قایق در کنار هرم بزرگ جیزه که به دستور فرعون «خوفو» (حکومت از ۲۵۵۱ تا ۲۵۲۸ پیش از میلاد)‌ ساخته شده، دفن شده بود. طول این قایق به ۴۳ متر می‌رسد و پیش از آنکه در گودال نزدیک هرم بزرگ مصر قرار داده شود، بخش‌های مختلف آن جدا شده بود.

منبع: ایسنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید