(ویدئو) ارجان جام جهان؛ یکی از زیباترین آثار زرین ایران چطور پیدا شد؟

(ویدئو) ارجان جام جهان؛ یکی از زیباترین آثار زرین ایران چطور پیدا شد؟

بعدها فهمیدند ارجان یک محوطه‌است که در آن شاهان ایلامی دفن شده‌اند. تابوتی که جام ارجان از آن پیدا شده به صورت تصادفی و در هنگام جاده سازی پیدا شد.

کد خبر : ۲۰۳۶۵۲
بازدید : ۲۹۶

ارجان یکی از زیباترین جام‌های ایرانیست که در خوزستان کشف شده. متعلق به کیتین هوتران پادشاه دوره ایلامیان است و در سال ۱۳۶۱ کشف شده. پس از آن از سال ۱۳۹۹ به عنوان نماد کاروان المپیک ایران برگزیده شد.

ابتدا تصور می‌شد که محوطه متعلق به دوره ساسانی است اما بعدها فهمیدند ارجان یک محوطه‌است که در آن شاهان ایلامی دفن شده‌اند. تابوتی که جام ارجان از آن پیدا شده به صورت تصادفی و در هنگام جاده سازی پیدا شد. جام ارجان ۱۹۶ نقش دارد که ۱۱۴ نقش آن مربوط به انسان و ۲۰ نقش پرنده به همراه ۲۰ نقش درخت و ۴۰ نقش حیوان هم در این جام زیبا دیده می‌شود.
 
گل ۱۶ پر در مرکز سینی ارجان یک اثر و نماد بسیار مهم مذهبی است ه در تمدن‌های مهمی چون سنگ نگاره آنوبانی دیده شده است. بعدها حتی شبیه به آن در نقوش هخامنشی تحت نام گل لوتوس هم دیده شده است. 
 
منبع: عصر ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید