مومیایی 4 هزارساله‌ای که در «رنگارنگ‌ترین» مقبرۀ مصر کشف شد کیست؟

مومیایی 4 هزارساله‌ای که در «رنگارنگ‌ترین» مقبرۀ مصر کشف شد کیست؟

هیروگلیف‌های نقش بسته بر دیوارۀ مقبره، نام و جایگاه این مرد را فاش کرده‌اند؛ مردی که در یکی از رنگارنگ‌ترین مقبره‌های کشف شده در مصر دفن شده است. درخشش رنگ‌های این مقبره هنوز پس از گذشت بیش از 4 هزار سال خیره‌کننده هستند.

کد خبر : ۲۰۵۱۶۹
بازدید : ۵۳۱

فرادید| در آوریل سال ۲۰۱۹، وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد که باستان‌شناسان مومیایی مردی به نام خووی (Khuwy) را کشف کرده‌اند که در زمان زندگی‌اش یک مقام بلندپایۀ دربار بوده و پس از مرگ، در گورستان سقاره در کنار مجموعه هرم‌هایی که برای «فرعون جدکارع» ساخته شده بودند به خاک سپرده شده است.

به گزارش فرادید؛ فرعون جدکارع از سال ۲۳۸۱ تا ۲۳۵۳ قبل از میلاد یعنی در حدود 4300 سال قبل سلطنت می‌کرد. در متون هیروگلیفی که در مقبرۀ خووی حک شده بودند، از او به عناوین مختلفی نام برده شده که یکی از آن‌ها «دستیار پادشاه» است؛ عنوانی که جایگاه و مرتبۀ ویژۀ خووی را در زمان حیاتش نشان می‌دهد.

9

یکی از محققان در حال بررسی مومیایی خووی

با توجه به قدمت بسیار زیاد این مقبره، می‌توان گفت که مومیایی خووی در حقیقت یکی از قدیمی‌ترین مومیایی‌های کشف شده در مصر است. موادی که در فرایند مومیایی کردن او استفاده شده است، شامل پارچه کتانی بسیار مرغوب و صمغ با کیفیت بالا است که تصور نمی‌شد که تا ۱۰۰۰ سال بعد از آن نیز استفاده شده باشند.

3

اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی مقبره خووی، نقاشی‌های حیرت‌انگیز و رنگارنگی است که دیواره‌های مقبرۀ او را پوشانده‌اند؛ این مقبره به طرز خیره‌کننده‌ای تزئین شده و نقاشی‌های دیواری آن بسیار استثنایی هستند. علاوه بر این، کیفیت این نقاشی‌ها پس از گذشت بیش از 4 هزار سال واقعا شگفت‌آور است؛ به طوری که رنگ‌ها انگار هنوز درخشش اولیۀ خود را حفظ کرده‌اند.

7

ساختار این مقبره عمدتاً از آجرهای آهکی سفید ساخته شده است و دارای ساختاری غیرعادی به شکل L است که در آن، یک راهروی کوچک وجود دارد که شبیه آن را فقط در اهرام می‌توان یافت. این راهرو به یک اتاق کوچک منتهی می‌شود و در آن‌سوی این اتاق یک اتاق بزرگ‌تر قرار دارد که دیوارهای آن به طرز باشکوهی با نقش‌های برجسته نقاشی شده است.

6

این نقاشی‌ها احتمالاً خووی را نشان می‌دهند که در حالات مختلفی از جمله در حال نشستن بر سر میز و یا در حال دریافت هدایا از زیردستان خودش است.

1

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید