حفاری برای ساخت زندان منجر به کشف خانۀ 4 هزارساله و مقبرۀ 2500 ساله شد

حفاری برای ساخت زندان منجر به کشف خانۀ 4 هزارساله و مقبرۀ 2500 ساله شد

تحقیقات باستان‌شناسی گسترده در محل ساخت یک زندان جدید در منطقه دالکوپینگه سوئد، منجر به کشف شواهدی از خانه‌ها و آثاری شده که از 2 هزارسال تا 12 هزار سال قدمت دارند.

کد خبر : ۲۱۰۰۰۴
بازدید : ۱۴۵

فرادید| دو حفاری انجام شده در نوامبر سال ۲۰۲۳ و بهار ۲۰۲۴ که مساحتی به وسعت ۵۰ هکتار را پوشش می‌دادند، یکی از بزرگترین کاوش‌هایی هستند که تاکنون در استان اِسکانیا در جنوب سوئد انجام شده است. این حفاری‌ها به عنوان مقدمه‌ای برای پرژۀ احداث یک مرکز ندامتگاهی جدید انجام شدند.

به گزارش فرادید، منطقه ترِلبورگ زمین‌های زراعی عالی، دسترسی آسان به تنگه بین دانمارک و سوئد و آب و هوای نسبتا گرمی دارد و همین ویژگی‌ها بوده که جمعیت زیادی را طی مدت ۱۰۰۰۰ سال مجذوب و ساکن این مکان کرده است. در بررسی‌های اولیه‌ای که سال ۲۰۲۱ در این مکان انجام شد، شواهدی از کلبه‌ها، خانه‌ها و گورهای مربوط به دوران نوسنگی و تعداد زیادی خانه‌های کشیده‌ی عصر آهن کشف شد. 

3

دستبندهای برنزی که در یک گور 2500 ساله در این مکان کشف شدند

در بالاترین نقطه در وسط محوطه، بقایای یک تپه عصر برنز پیدا شد که به صورت صاف شخم زده شده بود اما همچنان یک گور مرکزی را در خود جای داده بود. این گور متعلق به زنی اشرافی بود که حدود ۲۵۰۰ سال پیش درگذشته و با گورنهاده‌های مجللی از جمله خنجر برنزی، سگک کمربند برنزی گرد، حلقه‌های بازوی مارپیچی برنزی و ضخیم و دو حلقه انگشتی مارپیچ طلا به خاک سپرده شده بود. 

1

حلقۀ طلایی کشف شده در گور 2500 ساله

قدیمی‌ترین بقایای یافت‌شده در این مکان، یک محوطه‌ی چرم‌سازی و ابزارسازی است که قدمت آن به حدود ۱۲۰۰۰ سال و به عصر حجر می‌رسد. یافته‌های جدیدتر از دوران نوسنگی، خانه‌ای با قدمت ۴۰۰۰ سال بود. کف این خانه خوب حفظ شده و محتویات قابل‌حملی از قبیل ابزار، سفال، نوک تیر هنوز در جای خودشان بودند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که ساکنان، خانه را با عجله ترک کردند و اشیاء مهم را نبردند. در حفاری‌ها، یک گودال زیرزمینی کمیاب از یک خانه نوسنگی هم کشف شد. 

2

ظرف پایه‌دار برنزی که در گور باستانی کشف شد

مجموعه کوچکی از آثار کشف‌شده در این مکان تا ۲۴ نوامبر در سرسرای موزه ترلبورگ به نمایش گذاشته می‌شود. بیشتر مواد باستان‌شناسی هنوز در مرحله تجزیه و تحلیل و حفاظت هستند. پس از اتمام کار در سال ۲۰۲۶، نمایشگاه بزرگتری در موزه برگزار خواهد شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید