کتیبۀ ۲ هزارساله‌ای که به افتخار یک «کشتی‌گیر» نوشته شده، از زیر خاک بیرون آمد

کتیبۀ ۲ هزارساله‌ای که به افتخار یک «کشتی‌گیر» نوشته شده، از زیر خاک بیرون آمد

حین کاوش در شهر باستانی آنموریوم در مرسین در جنوب ترکیه، کتیبه‌ای حاوی ۱۳ سطر پیدا شده که به افتخار یک ورزشکار رشتۀ کشتی حکاکی شده است. گمان می‌رود قدمت این کتیبه به ۲۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

کد خبر : ۲۱۰۸۰۱
بازدید : ۹۵

فرادید| حین کاوش در شهر باستانی آنموریوم در مرسین در جنوب ترکیه، کتیبه‌ای حاوی ۱۳ سطر به افتخار یک ورزشکار کشتی آن دوره پیدا شده که گمان می‌رود قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. 

به گزارش فرادید، این شهر را به احتمال زیاد فنیقی‌ها در قرن چهارم قبل از میلاد تأسیس کردند. این شهر در دوران امپراتوری روم به دلیل نزدیکی به قبرس یک شهر تجاری مهم بود. سازه‌های مهم شهر که هنوز پابرجا هستند هم مربوط به این دوره هستند. 

حفاری‌ها، تحقیقات و تلاش‌های مرمتی در این منطقه در محوطه‌ای به وسعت ۶۰۰ هکتار به رهبری پروفسور مِهمِت تِکوجات در حال انجام است. کتیبۀ 2 هزارساله نیز در جریان همین کاوش‌ها کشف شد. 

350936

بقایای عمارت باستانی که کتیبۀ 2 هزارساله در آن کشف شده است

این کشف مهم در پندر بَث انجام شد، جایی که تیم کاوش به مدت ۱۲ ماه کار حفاری بدون وقفه را انجام می‌داد. این کتیبه سنگی که ۱۳ سطر بر روی آن نوشته شده، ۱۲۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵۰ سانتی‌متر عرض دارد. 

این کتیبه در مدح کشتی‌گیری به نام «کایکیلیانوس» حکاکی شده که در دومین مسابقه‌ی کشتی مقام اول را کسب کرده است. این مسابقه هر پنج سال یک بار توسط یکی از چهره‌های محلی آن زمان برگزار می‌شده است.

علی حمزه، فرماندار مِرسین، از دیدن چنین اثر چشمگیری ابراز هیجان کرد و گفت:

«از این کتیبه درمی‌یابیم در قرن دوم پس از میلاد، اینجا مسابقه‌ای برگزار شده. این یک مسابقه کشتی بوده که در آن ورزشکاری به نام کایکیلیانوس به موفقیت رسیده و این کتیبه به افتخار او ساخته شده است. این کشف گواه این است که شهر در آن دوره پر جنب و جوش بوده و رویدادهای ورزشی به ویژه کشتی در آن برگزار می‌شده. ما از سوابق تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی می‌دانیم که مسابقات، چه محلی و چه المپیک، در آن دوران برگزار می‌شدند. اعطای جوایز به ورزشکارانی که در این مسابقات شرکت کردند، نشان‌دهنده ارزشی است که آن دوران برای ورزش قائل می‌شدند.»

3

به گفته تیم حفاری: «ما برای نخستین بار در حال کشف کتیبه‌ای جامد متشکل از ۱۳ سطر هستیم. این کتیبه روی یک تکه سنگ حک شده که میز یا پایه مجسمه بوده. بخش هیجان‌انگیز این است که کتیبه نام شخصی که مسابقه را برگزار کرده، برنده و دسته رویداد را در خود دارد.» 

«ما فهمیدیم شخصی به نام فلاویانوس هر پنج سال یک بار مسابقه‌ای به نام خودش برگزار می‌کرده. در دومین دوره از این مسابقات، کایکیلیانوس در رده بزرگسالان کشتی قهرمان شده است. این ورزشکار نه تنها برنده جایزه شد بلکه به قدری قابل‌توجه بود که کتیبه‌ای هم به افتخارش ساخته شد. شاید مجسمه‌ای از آن ورزشکار روزگاری بالای این کتیبه بوده و شاید این ورزشکار جوایز بیشتری هم در مسابقات دیگر  کسب کرده باشد.»

2

تکوجاک خاطرنشان کرد کتیبه‌های قبلی نشان داده است که آنموریوم مرکز آموزش ورزشکاران دوران باستان بوده است. ما می‌دانیم ورزشکاران اینجا در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت می‌کردند و جوایزی را کسب می‌کردند. بنابراین، آنموریوم علاوه بر اینکه یک شهر بندری در مسیر تجاری مدیترانه شرقی است، احتمالاً مرکز مهمی برای آموزش ورزشکاران دوران باستان نیز بوده است. 

تیم باستان‌شناسی با ادامه‌ی تلاش‌های حفاری برای اکتشافات بیشتر امیدوارست درباره نقش این شهر باستانی در ورزش و فرهنگ اطلاعات بیشتری بدست آورد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید