5 دقیقه استراحت، بازدهی مغز را 57 درصد افزایش می‌دهد

5 دقیقه استراحت، بازدهی مغز را 57 درصد افزایش می‌دهد

دانشمندان در آزمایشی متوجه شده‌اند که صرفاً با استراحت‌های کوتاه 5 دقیقه‌ای می‌توان عملکرد مغز را به‌طرز چشمگیری بهبود داد

کد خبر : ۱۴۱۵۶۳
بازدید : ۴۲

دانشمندان در آزمایشی دریافته‌اند که استفاده از وقفه‌های کوتاه پنج دقیقه‌ای برای استراحت در حین انجام کارهای مختلف می‌تواند توانایی‌های ذهنی شما را بهبود ببخشد. درواقع در یک آزمایش، راندمان افراد پس از یک استراحت پنج دقیقه‌ای به‌طور میانگین 57 درصد افزایش یافته است.

پژوهشگران دانشگاه سیدنی مطالعه‌ای را روی 72 دانشجو انجام دادند تا ببینند اثر استراحت‌های کوتاه بر عملکرد مغز انسان‌ها چگونه است. نتیجه این بود که عملکرد افراد پس از استراحت با بهبودی قابل‌توجه همراه شد.

محققان ابتدا از دانشجویان خواستند تا یک آزمون ریاضی دشوار را با سرعت بالا تکمیل کنند. این بخش از آزمایش برای خسته‌کردن ذهن شرکت‌کنندگان و کاهش توجه آن‌ها انجام گرفت و حدود 20 دقیقه طول کشید. سپس از دانشجویانی که در گروه کنترل قرار داشتند و هیچ استراحتی نکردند، خواسته شد تا بلافاصله درس کوتاهی درباره ضرب ذهنی دو عدد دورقمی (مثلاً 34×67) را پشت‌سر بگذارند.

اما به دانشجویان گروه دوم اجازه داده شد تا به هر شیوه‌ای که می‌خواهند، پنج دقیقه استراحت کنند. یک گروه دیگر هم وجود داشت که به آن‌ها اجازه داده شد تا پنج دقیقه استراحت کنند، اما این استراحت از طریق تماشای ویدیوی پیاده‌روی در جنگل سپری شد.

استراحت به هر شیوه‌ای می‌تواند راندمان شما را افزایش دهد

درنهایت تمام شرکت‌کنندگان در آزمونی برای حل مسئله شرکت کردند تا مشخص شود که تا چه اندازه می‌توانند استراتژی‌های ریاضیاتی ذهن خود را به کار بگیرند. نتیجه این بود که گروه دوم به‌طور میانگین در آزمون دوم عملکرد بهتری از گروه اول داشت و از نظر آماری تفاوت چشمگیری میان عملکرد گروهی که آزادانه استراحت کرده بودند و گروهی که با تماشای ویدیو استراحت کرده بودند، وجود نداشت؛ هرچند گروهی که ویدیو نگاه کرده بودند اندکی بهتر ظاهر شدند.

«پل جینز»، استادیار روانشناسی آموزشی دانشگاه سیدنی می‌گوید: «اگرچه این مطالعه روی دانشجویان دانشگاهی انجام گرفت، اما مطمئنم که نتایج آن برای افراد جوان‌تر و مسن‌تر هم قابل تعمیم است. استراحت‌کردن صرفاً به توانایی‌های شناختی محدود نیست و شامل شارژ دوباره باتری احساساتی شما هم می‌شود.»

جینز مدعی است که استراحت کوتاه پنج دقیقه‌ای مانند ترفند ساده‌ای است که می‌تواند راندمان شما را افزایش دهد. نتایج این پژوهش در مجله Educational and Developmental Psychologist منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید