خوراکی برای مدرسه چی ببریم؟

خوراکی برای مدرسه چی ببریم؟

بنابراین نوع غذاهایی که دانش آموزان مصرف می‌کنند می‌تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و به سلامت و رشد و نمو مناسب دانش آموزان کمک کند.

کد خبر : ۱۵۳۲۹۸
بازدید : ۱۲۰

تغذیه مناسب باعث افزایش انرژی و بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود. دانش آموزانی که رژیم غذایی سالمی دارند، انرژی و تمرکز بیشتری برایشب یادگیری خواهند داشت. رژیم غذایی سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و دانش آموزان را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. به خاطر داشته باشید که چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی را در بزرگسالی افزایش دهد. بنابراین نوع غذاهایی که دانش آموزان مصرف می‌کنند می‌تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و به سلامت و رشد و نمو مناسب دانش آموزان کمک کند.

اصول تغذیه مناسب 

یک رژیم غذایی سالم برای دانش آموزان باید شامل انواع غذاهای سالم از همه گروه‌های غذایی باشد. این گروه‌های غذایی عبارتند از:

غلات کامل: غلات کامل مانند نان، برنج، غلات صبحانه و پاستا منبع خوبی از کربوهیدرات ها، فیبر و مواد مغذی هستند.

میوه‌ها و سبزیجات: این دسته از مواد غذایی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر دارند.

پروتئین ها: پروتئین‌ها برای رشد و نمو ضروری هستند. منابع خوب پروتئین عبارتند از گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات.

چربی‌های سالم: چربی‌های سالم برای عملکرد مغز و قلب ضروری هستند. منابع خوب چربی‌های سالم عبارتند از روغن زیتون، آجیل و دانه ها.

دانش آموزان به ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده در طول روز نیاز دارند.

در وعده صبحانه و ناهار باید صبحانه کامل و مقوی بخورند تا انرژی لازم داشته باشند. وعده شام باید سبک باشد و زودهنگام صرف شود تا خواب راحتی داشته باشند.

بین صبحانه و ناهار می‌توان یک میان وعده سبک مانند میوه، سبزیجات یا نان و پنیر برای دانش آموز در نظر گرفت. در میان وعده عصر مصرف میوه، سبزیجات یا ماست توصیه می‌شود.

نمونه یک رژیم غذایی سالم

در وعده صبحانه می‌توان از نان تست سبوس‌دار با کره بادام زمینی و میوه، غلات صبحانه با شیر و میوه، یک تخم مرغ و نان تست سبوس دار استفاده کرد. برای وعده ناهار سالاد سبزیجات با مرغ یا ماهی، سوپ سبزیجات با نان و ساندویچ نان سبوس دار با سینه مرغ، پنیر و سبزیجات هم گزینه‌های خوبی هستند.

از میوه، سبزیجات، مغزها و آجیل هم می‌توان برای میان وعده استفاده کرد.

در وعده شام، ماهی با برنج و سبزیجات یا مرغ با سیب زمینی و سبزیجات یا لوبیا با برنج و سبزیجات را می‌توان گنجاند.

راهکارهای بهبود تغذیه دانش آموزان

آموزش والدین و دانش آموزان در مورد اهمیت تغذیه سالم: ابتدای سال تحصیلی فرصت مناسبی است تا مسئولان مدرسه در جلسه آشنایی والدین با معلمان، از کارشناس تغذیه دعوت کنند تا باید و نبایدهای تغذیه دانش آموزان را به والدین گوشزد کنند. تا حد امکان والدین سبک غذایی خود را متناسب با نیاز فرزندانشان تغییر دهند تا کم کم عادات غذایی سالم جایگزین عادات غذایی نامناسب شود.

تهیه و توزیع غذای سالم در مدارس: برای فرهنگسازی در این باره می‌توان از بوفه‌های مدارس شروع کرد. برای مثال باید استفاده از غذاهای پرکالری و چرب، فست فود و چیپس و پفک ممنوع و غذاهای سالم مانند غذاهای خانگی و میوه و شیر توزیع شود.

ایجاد فضای مناسب برای صرف غذا در مدارس: در مدارسی که دانش آموزان تا بعدازظهر  وقت خود را در مدرسه می‌گذرانند بهتر است مسئولان مدارس فضایی برای صرف غذا در نظر بگیرند. 

توصیه‌هایی برای والدین

والدین می‌توانند با رعایت نکات زیر به دانش آموزان خود در داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کنند.

غذاهای سالم را در دسترس دانش آموزان قرار دهید. به دانش آموزان خود کمک کنید تا در مورد اهمیت تغذیه سالم بیاموزند. با دانش آموزان خود در مورد انتخاب‌های غذایی سالم صحبت کنید. سعی کنید الگوی مناسب غذایی صحیحی برای دانش آموزان خود باشید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید