معالجه افسردگی با گرما درمانی و سونا

معالجه افسردگی با گرما درمانی و سونا

محققان دانشگاه «کالیفرنیا – سانفرانسیسکو» دریافته‌اند که دمای بدن افراد مبتلا به افسردگی نسبت به افراد غیر مبتلا، بالاتر است، آن‌ها همچنین متوجه شده‌اند که درمان‌هایی مانند گرما درمانی از طریق جکوزی یا سونا که برای کاهش دمای بدن به کار گرفته می‌شوند در معالجه افسردگی سودمند هستند.

کد خبر : ۱۷۶۳۵۶
بازدید : ۲۵

محققان تخمین می‌زنند که ۵ درصد از جمعیت بزرگسال در سراسر دنیا از افسردگی (وضعیت سلامت روانی که بر خلق و خوی افراد تأثیر منفی می گذارد.) رنج می‌برند. در همین حال نرخ افسردگی در طول و پس از همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافته است.

از آنجایی که درمان افسردگی بارها شامل دارو می‌شود، به دلیل افزایش موارد این عارضه روحی و روانی مصرف داروهای ضد افسردگی نیز افزایش یافته است.

در حالی که استفاده از داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر است، اما می‌تواند عوارض جانبی مانند مشکلات معده، سردرد، مشکلات خواب، افزایش وزن و احساس اضطراب داشته باشد که گاهی اوقات می‌تواند کیفیت زندگی فرد را بدترکند.

به همین دلیل، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به دنبال درمان‌های جایگزین مانند گیاهان دارویی و مکمل‌ها ، مدیتیشن، طب سوزنی، تغییرات در رژیم غذایی، یوگا و روان درمانی باشند.

به گفته دکتر اشلی میسون، دانشیار روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا - سانفرانسیسکو، و نویسنده اصلی این تحقیق، در توضیح چرایی انجام این تحقیق گفت افسردگی یک آسیب بزرگ برای کیفیت زندگی است و درمان‌های موجود در حال حاضر نیازهای بالینی را برآورده نمی‌کند. همین مساله باعث شد تا دکتر میسون و تیمش ارتباط بالقوه بین افسردگی و دمای بالاتر بدن را بررسی کنند.

او دراین باره توضیح داد: «این ارتباط (بین نافسردگی و دمای بالاتر بدن) به طور ‌ویژه‌ای جذاب است، زیرا داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی افراد از افسردگی خود بهبود می‌یابند، صرف نظر از اینکه چگونه بهتر شده‌اند، دمای بدن آن‌ها تنظیم می‌شود. سپس ما داده‌های جدیدتری داریم که نشان می دهد مداخلات مبتنی بر دما ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. برای مثال، داده‌ها نشان داده‌اند که استفاده از درمان‌های مبتنی بر حرارت، به‌ویژه سونای مادون قرمز، باعث افزایش شدید دمای بدن می‌شود.

4975267

دکتر میسون گفت که این افزایش دمای بدن با مکانیسم‌های خود خنک کننده بدن مانند تعریق درگیر می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش بعدی دمای بدن شود، فرد عرق کرده و خود را خنک می‌‍‌کند.

دکتر میسون ادامه داد: نتایج یکی از تحقیقات نشان داد که کاهش دمای بدن افراد مشارکت کننده در روزهای پس از درمان حرارتی با کاهش علائم افسردگی در همان دوره زمانی مرتبط است. این پیوند ممکن است به روش‌های مختلف عمل کند، نکته جدید این است که ممکن است بتوانیم مستقیما روی دمای بدن برای رفع علائم افسردگی مداخله کنیم.

برای این تحقیق، دکتر میسون و تیمش داده‌های بیش از ۲۰ هزار شرکت کننده از ۱۰۶ کشور را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان از دستگاهی استفاده می‌کردند که دمای بدن آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد و دمای بدن و علائم افسردگی خود را هر روز به مدت هفت ماه گزارش می‌دادند. در پایان مطالعه، محققان دریافتند که شرکت کنندگان با هر سطح افزایش شدت علائم افسردگی، دمای بدن بالاتری داشتند. دکتر میسون گفت: یافته‌های ما مبنی بر اینکه افزایش سطح افسردگی با افزایش دمای بدن مرتبط است، جدید است. تیم تحقیقاتی معتقد است این یافته‌ها پتانسیل بالقوه درمان‌های جدید افسردگی را با تمرکز بر کاهش دمای بدن را نشان می‌دهد.

در گزارش انتشار یافته از نتایج این تحقیق، محققان اعلام کردند که این یافته‌ها ممکن است از استفاده از مداخلاتی که به طور موقت دمای بدن را افزایش می‌دهند، مانند یوگای داغ، حمام‌های پرترمیک، و سوناهای مادون قرمز، حمایت ‌کند.

تحقیقی که در اوت ۲۰۱۶ منتشر شد همچنین نشان داد که هیپرترمی کل بدن ( درمانی که برای افزایش اندکی دمای بدن فرد استفاده می‌شود) ممکن است یک درمان بالقوه برای افسردگی باشد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید