طب سنتی ایرانی برای رهایی از "آلرژی بهاره" چه راهکاری دارد؟

طب سنتی ایرانی برای رهایی از "آلرژی بهاره" چه راهکاری دارد؟

یک عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی با اشاره به دمنوش‌های مفید برای کاهش علائم آلرژی بهاره گفت: زنجبیل خواص بیشماری دارد و بیشترین مورد استفاده از آن از بین بردن حالت تهوع است. دمنوش زنجبیل حاوی آنتی‌هیستامین طبیعی است و به کاهش التهاب مخاط بینی کمک می‌کند. شما می‌توانید کمی زنجبیل تازه را با آب گرم دم کنید و سپس آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

کد خبر : ۱۹۰۴۴۰
بازدید : ۹

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: گیاه خرفه، دمنوش نعنافلفلی، زنجبیل، بادرنجبویه، چای سبز، زردچوبه، روغن بنفشه و بادام از جمله گیاهان و محصولاتی هستند که در رفع آلرژی‌های بهاری بسیار مفید هستند.

دکتر رضا حاجی‌آقایی؛ متخصص فارماکوگنوزی و عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره گیاهانی که در بهبود حساسیت فصلی مؤثر هستند، عنوان کرد: گیاه خرفه خواص بسیار زیادی دارد و از سبزی‌های فصل بهار است. این گیاه دارویی می‌تواند خون را از فضولات و مواد زائد به‌ویژه مواد صفراوی پاک کند. خوردن این سبزی در وعده‌های غذایی، تلخی دهان را رفع می‌کند و خارش‌های فصل بهار را درمان می‌کند. برای کاهش عوارض و خارش‌های ناشی از حساسیت‌های فصلی آب این گیاه را بگیرید و بنوشید تا تأثیرات مثبت آن را دریابید.

این عضو هیئت علمی با اشاره به دمنوش‌های مفید برای کاهش علائم آلرژی بهاره افزود: زنجبیل خواص بیشماری دارد و بیشترین مورد استفاده از آن از بین بردن حالت تهوع است. دمنوش زنجبیل حاوی آنتی‌هیستامین طبیعی است و به کاهش التهاب مخاط بینی کمک می‌کند. شما می‌توانید کمی زنجبیل تازه را با آب گرم دم کنید و سپس آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

وی اظهار کرد: دمنوش نعنافلفلی نیز به‌عنوان یک دمنوش ضداحتقان شهرت دارد. این دمنوش ترشح آنزیم‌های ضدالتهابی مثل هیستامین‌ها را که دلیل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک هستند، کاهش می‌دهد، پس می‌توان گفت دمنوش نعنافلفلی یک انتخاب مناسب برای کاهش علائم آلرژی است.

حاجی‌آقایی عنوان کرد: بادرنجبویه نیز گیاهی معطر با رایحه لیمو و از خانوادۀ نعنا‌هاست. دمنوش بادرنجبویه سردرد و علائم تنفسی مرتبط با آلرژی را تسکین می‌دهد و خاصیت آرامش‌بخشی دارد، همچنین ریشه شیرین‌بیان اثرات آنتی‌هیستامینی و ضدالتهابی بسیار قدرتمندی دارند. دم‌کرده شیرین‌بیان می‌تواند به کاهش علائم آلرژی و رفع خارش بینی کمک کند.

وی چای سبز را یک آنتی‌اکسیدان غنی از کوئرستین دانست و گفت: چای سبز با خاصیت ضدالتهابی خود سیستم ایمنی بدن را در برابر آلرژن‌ها تقویت می‌کند. کوئرستین همان منشأ رنگ‌دانه‌های چای سبز است و به جلوگیری از واکنش‌های ایمنی ناشی از مواجهه با گرده، گردوغبار و موی حیوانات کمک می‌کند.

این عضو هیئت علمی عنوان کرد: زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی قوی خود مشهور شده است، همچنین این ادویه خوشرنگ به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین قوی می‌تواند در کاهش علائم آلرژی فصلی هم مفید باشد، اگر هر سال با آلرژی فصلی درگیر هستید مصرف دمنوش زردچوبه را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از روغن بنفشه و بادام عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی را کاهش می‌دهد، ریختن روزی دوبار یک قطره از روغن بنفشه در بینی برای افرادی که دچار حساسیت‌های فصلی هستند و از عطسه‌های بی‌وقفه کلافه شده‌اند مفید است. این افراد بهتر است با همین روغن، پیشانی خود را نیز ماساژ دهند تا شدت عطسه کاهش یابد.

حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار به آن مبتلا می‌شوند که علل و درمان گوناگونی دارد بهار به‌معنای غنچه‌های گل و درخت‌های شکوفه‌داده است و اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که آلرژی‌های فصلی دارند، این به‌معنی عطسه، گرفتگی، آبریزش بینی و دیگر نشانه‌های آزاردهنده است.

منبع: تسنیم

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید