طرز تهیه خورشت لوبیا سبز به ۵ روش

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز به ۵ روش

خورشت لوبیا سبز را می‌توانید هم با گوشت و هم با مرغ درست کنید. این غذا ترکیبی‌ست از گوشت یا مرغ، لوبیا سبز و ادویه‌های مختلف که معمولا با برنج سرو می‌شود. در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه آن را به همه این روش‌ها توضیح دهیم و به شما بگوییم که این خورشت چگونه خوشمزه‌تر می‌شود.

کد خبر : ۲۰۳۶۴۳
بازدید : ۱۵۷۲

اگر از خوردن خورشت‌های تکراری خسته شده‌اید و دل‌تان یک تنوع غذایی خوب می‌خواهد، بهتر است این‌بار خورشت لوبیا سبز را امتحان کنید. این خورشت خیلی سریع آماده می‌شود و بسیار خوشمزه است. برای درست کردنش هم فقط به چند قلم مواد نیاز دارید. اگر دل‌تان می خواهد این خورشت کاملا مقوی باشد و به خوشمزه‌ترین شکل ممکن درست شود، بهتر است از لوبیا‌های تازه استفاده کنید چون انجماد لوبیا ممکن است ویتامین‌های موجود در آن را از بین ببرد و رنگ و طعمش را تغییر دهد. همراه این مطلب از دیجی‌کالا مگ باشید تا طرز تهیه خورشت لوبیاسبز را به ۵ روش یاد بگیرید و با چند فوت‌وفن مهم برای جا افتادن این خورشت آشنا شوید.

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

2

خورشت لوبیا سبز را می‌توانید هم با گوشت و هم با مرغ درست کنید. این غذا ترکیبی‌ست از گوشت یا مرغ، لوبیا سبز و ادویه‌های مختلف که معمولا با برنج سرو می‌شود. در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه آن را به همه این روش‌ها توضیح دهیم و به شما بگوییم که این خورشت چگونه خوشمزه‌تر می‌شود.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با گوشت

اگر می‌خواهید خورشت لوبیا سبز را به خوشمزه‌ترین شکل ممکن درست کنید، بهتر است آن را با گوشت تکه‌ای بپزید. این خورشت آنقدر خوشمزه می‌شود که اگر یکبار امتحانش کنید، آن را در لیست غذاهای هفتگی‌تان قرار می‌دهید. برای درست کردنش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
گوشت خورشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
 

طرز تهیه خورش لوبیا سبز خوشمزه: برای تهیه این خورشت مراحل زیر را قدم‌به‌قدم پیش بروید:

مرحله اول: لوبیا سبزها را بشویید و به اندازه‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری خرد کنید. پیاز را به صورت نگینی برش بزنید، پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. در قابلمه‌ای مناسب، کمی روغن بریزید و پیاز خردشده را در آن تفت دهید تا طلایی شود.

مرحله دوم: گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. زردچوبه و فلفل را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا همه مواد با هم کمی تفت بخورند.

مرحله سوم: لوبیا سبزهای خرد شده را به گوشت اضافه و کمی سرخ کنید تا لوبیاها نیم‌پز شوند. حالا گوجه‌فرنگی‌های خردشده و رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند. سپس حدود ۲ تا ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا خورشت خوب پخته شود.

مرحله چهارم: حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورشت به آرامی بپزد و جا بیفتد. این مرحله ممکن است حدود ۱.۵ تا ۲ ساعت طول بکشد. در نیمه‌های پخت، نمک و آبلیمو یا آبغوره را هم به خورشت اضافه کنید.

مرحله پنجم: بعد از اینکه خورشت به غلظت مورد نظر رسید و لوبیا سبز و گوشت خوب پخته شدند، خورشت‌تان آماده است. طرز تهیه خورشت لوبیا سبز خوشمزه به همین سادگی‌ست؛ آن را در یک ظرف مناسب همراه با برنج ایرانی سرو کنید و از عطر و طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با مرغ و هویج

2

ترکیب مرغ و هویج با لوبیا سبز یک طعم لطیف و خوشمزه می‌سازد و اگر در کنار برنج ایرانی سرو شود، خیلی می‌چسبد. برای تهیه این خورشت به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
سینه یا ران مرغ ۴۰۰ گرم
لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
هویج ۲ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با مرغ: طبق مراحل زیر پیش بروید تا در آخر یک خورشت خوشمزه آماده کنید:

مرحله اول: لوبیا سبزها را بشویید و آن را به اندازه ۲ تا ۳ سانتی‌متر برش بزنید. پوست هویج‌ها را بگیرید و به صورت حلقه‌های نازک خرد کنید. پیاز را به صورت نگینی برش بزنید، پوست گوجه‌ها را بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. مرغ را هم به قطعات کوچک‌تر تقسیم نمایید.

مرحله دوم: در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید تا کمی طلایی شود. حالا تکه‌های مرغ را اضافه کنید و همه طرف آن‌ها را تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند. زردچوبه و فلفل را بریزید و همه مواد را خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم: در این مرحله هویج‌ها را بریزید و آن‌ها را هم کمی تفت دهید. سپس لوبیا سبز را اضافه کنید و اجازه دهید تا کنار بقیه مواد کمی سرخ شود. در آخر گوجه‌فرنگی‌های خردشده و رب گوجه‌فرنگی را بریزید و خوب هم بزنید تا طعم خامی رب گرفته شود.

مرحله چهارم: ۲ تا ۳ لیوان آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید. حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید تا خورشت به‌آرامی بپزد و جا بیفتد. پخت این خورشت ممکن است بین ۱/۵ تا ۲ ساعت زمان ببرد.

مرحله پنجم: در آخر نمک، آبلیمو یا آبغوره را بریزید و اجازه دهید تا خورشت کاملا غلیظ شود. سپس آن را در کنار برنج و در یک ظرف مناسب سرو کنید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز و هویج

4

می‌توانید در پخت این خورشت از گوشت و مرغ استفاده نکنید و یک خورشت کاملا گیاهی بپزید. در این صورت به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
هویج ۲ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
سیب‌زمینی ۲ عدد متوسط
دارچین نوک قاشق چایخوری
 

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با هویج: برای پختن یک خورشت راحت و بی‌دردسر بر طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: لوبیاها را بشویید و آن‌ها را به سایز دلخواه خرد کنید. پوست هویج را بگیرید و آن‌ را به شکل حلقه‌ای برش بزنید. پیاز را به شکل ریز خرد کنید و پوست گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را بگیرید. سپس گوجه‌ها را ریز کنید و سیب‌زمینی‌ها را به شکل دلخواه برش بزنید.

مرحله دوم: در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. زردچوبه را بریزید و اجازه دهید تا عطر آن آزاد شود. هویج‌های خردشده را بریزید و کمی تفت دهید. حالا لوبیا سبز را اضافه و در کنار بقیه مواد سرخ کنید.

مرحله سوم: گوجه‌فرنگی‌های خردشده و رب گوجه‌فرنگی را بریزید و خوب هم بزنید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. سپس سیب‌زمینی را بریزید و اجازه دهید تا در کنار سایر مواد کمی تفت بخورد. در آخر ۲ تا ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا برای حدود ۱ ساعت روی حرارت ملایم بماند و کاملا جا بیفتد.

مرحله چهارم: قبل از برداشتن خورشت، نمک، فلفل و آبلیمو یا آبغوره را بزنید و دارچین را به خورشت اضافه کنید.

مرحله پنجم: پس از آنکه خورشت غلیظ شد و همه مواد پختند، آن را در یک ظرف مناسب سرو و همراه برنج ایرانی میل کنید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز بدون گوشت به همین سادگی‌ست. شما می‌توانید خیلی سریع این خورشت مقوی را برای اعضای خانواده‌‌تان آماده کنید و از عطر و طعمش لذت ببرید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با لپه

5

اگر از طعم خورشت‌های تکراری خسته شده‌اید، خورشت لوبیا سبز با لپه را امتحان کنید. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار
گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
لوبیا سبز ۳۰۰ گرم
لپه نصف پیمانه
پیاز ۱ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی ۳ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
آبلیمو و آبغوره به مقدار لازم

طرز تهیه خورش لوبیا سبز مجلسی:

مرحله اول: لپه را از قبل به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب سرد خیس و سپس آبکش کنید. لوبیا، پیاز، گوجه‌فرنگی و گوشت را مانند مراحل قبل آماده نمایید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. پس از آنکه کمی طلایی شد، گوشت را اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی سرخ شود. سپس زردچوبه و فلفل را بریزید و خوب هم بزنید.

مرحله دوم: لپه‌ها را بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه با گوشت تفت بخورد. لوبیا سبز را بریزید و همه مواد را کمی دیگر سرخ کنید. در آخر ۲ تا ۳ لیوان بریزید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت حداقل ۲ ساعت روی حرارت بماند و گوشت کاملا بپزد.

مرحه سوم: نمک، فلفل، آبلیمو یا آبغوره را بریزید و اجازه دهید تا خورشت کاملا جا بیفتد. در آخر خورشت را در یک ظرف مناسب و همراه با برنج ایرانی سرو کنید.

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت چرخ کرده

اگر هوس خورشت کرده‌اید و دل‌تان می‌خواهد غذایتان خیلی زود آماده شود، این خورشت را امتحان کنید. طرز تهیه خورش لوبیا سبز با گوشت چرخ کرده هم هیچ فرقی با خورشت‌هایی که تا اینجا توضیح داده‌ایم، ندارد، فقط کافی‌ست به همان مقداری که در جدول‌های بالا گفتیم، گوشت چرخ‌کرده در خورشت بریزید. این غذا در عرض یک ساعت آماده می‌شود و خیلی زود جا می‌افتد. پس اگر وقت ندارید و می‌خواهید خیلی زود یک خورشت مقوی آماده کنید، این غذا بهترین گزینه است.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز در زودپز

اگر می‌خواهید خورشت لوبیا سبز را در زودپز آماده کنید تا سریع‌تر آماده شود، کافی‌ست برطبق مراحل بالا ابتدا همه مواد را با هم تفت دهید و پس از آن به زودپز منتقل کنید. حالا به اندازه کافی در زودپز آب بریزید و درب آن را ببندید و بسته به نوع زودپزتان، اجازه دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بماند و گوشت و لوبیا کاملا بپزد. سپس زیر آن را خاموش کنید و پس از آنکه از حرارت افتاد، درب زودپز را بردارید. نمک، آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید و مقدار آب خورشت را تنظیم نمایید. حالا مجددا زیر خورشت را روشن کنید تا جا بیفتد و غلیظ شود.

حرف آخر

شما با خواندن این مطلب طرز تهیه خورشت لوبیا سبز را به چند روش ساده و سریع یاد گرفتید. این خورشت خوشمزه و مقوی را می‌توانید برای اعضای خانواده یا مهمان‌هایتان درست کنید و از سادگی و خوشمزگی آن لذت ببرید. فقط در هنگام تفت دادن لوبیا سبز دقت کنید که لوبیا نباید زیاد سرخ شود چون ممکن است خشک و سفت گردد و تازگی خود را از دست بدهد. برای بهتر شدن عطر و طعم خورشت‌تان می‌توانید در پایان پخت چند قاشق سوپ‌خوری زعفران دم کرده اضافه کنید تا در نهایت یک خورشت خوش‌رنگ و لعاب داشته باشید.

منبع: خبرآنلاین

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید