(تصاویر) آبشار هفت چشمه البرز؛ یک مکان گردشگری جذاب در حوالی پایتخت

(تصاویر) آبشار هفت چشمه البرز؛ یک مکان گردشگری جذاب در حوالی پایتخت

آبشار هفت چشمه کرج که از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود، بهترین منطقه برای تجدید قوا و وقت‌گذرانی در طبیعت است. با ما همراه باشید تا با این منطقه دیدنی بیشتر آشنا شوید.

کد خبر : ۲۱۰۶۳۶
بازدید : ۸

اگر در تهران زندگی می‌کنید، اگر در روزمرگی و خستگی غرق شده‌اید، اگر آلودگی هوا و آلودگی صوتی شما را آزار می‌دهد، ما برایتان پیشنهاد ویژه‌ای داریم؛ تنها کافی است چند کیلومتری را به سمت چالوس رانندگی کنید تا به یکی از بکرترین و زیباترین مناطق طبیعی ایران برسید. آبشار هفت چشمه کرج که از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود، بهترین منطقه برای تجدید قوا و وقت‌گذرانی در طبیعت است. با ما همراه باشید تا با این منطقه دیدنی بیشتر آشنا شوید.

مشخصات آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه کرج، با ۹۰ متر ارتفاع، یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید. نام دیگر این آبشار جذاب و مرتفع، آدران است که البته بیشتر افراد آن را به همین نام هفت چشمه می‌شناسند.

58_11zon

عکس از: سایت Neshan

این آبشار در کیلومتر ۱۷ جاده کرج به چالوس و در بالادست رودخانه ارنگه قرار دارد. درخت‌های بید کناره‌ چشمه، فضایی رویایی در اطراف آبشار ایجاد کرده است که هر بیننده‌ای را غرق تماشا می‌کند.

آبشار هفت چشمه کجاست؟

مسیر آبشار هفت چشمه، جاده چالوس زیبا و دیدنی است. نه تنها خود لوکیشن بسیار بکر و جذاب است که اطراف آن نیز به همین شکل است. از روستاهای اطراف آبشار می‌توان به ارنگه، آدران و دره‌سر اشاره کرد.

مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه

برای رسیدن به آبشار هفت چشمه باید خود را به جاده چالوس برسانید، بعد از گذراندن ۱۷ کیلومتر با دیدن تابلوی روستای ارنگه، به سمت راست بپیچید و وارد جاده شوید. در جاده رانندگی کنید تا به ویلاها برسید. در یک جای مناسب ماشین خود را پارک کرده و خود را برای یک پیمایش ماجراجویانه آماده کنید. در مسیر رسیدن به آبشار، شما از بین درختان بلند، از میان دره و از کنار ورودی غارهای طبیعی عبور خواهید کرد.

59_11zon

عکس از: سایت Neshan

لازم است بدانید که این مسیر پر پیچ‌وخم است و برای رسیدن به پای آبشار باید بخشی از مسیر را پیاده و از میان آب عبور کنید. آبی که در فصل تابستان هم سرد است.

مسیر دیگری هم برای رسیدن به آبشار هفت چشمه کرج وجود دارد. زمانی که تابلوی ارنگه را ببیند، متوجه رستوران‌های اطراف هم می‌شوید. ماشین خود را در پارکینگ رستوران هفت چشمه پارک کنید و با پرداخت هزینه پارکینگ و ورودی، مسیر انتهای رستوران را به سمت آبشار بپیمایید. این مسیر شیب ملایمی دارد، اما در انتها باز هم باید از میان رودخانه عبور کنید.

60_11zon

عکس از: سایت Neshan

از ابتدای مسیر تا آبشارها، به‌صورت میانگین ۲۰ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت. اگر قصد دارید آبشار اصلی یا آدران را هم ببینید، این مسیر ممکن است تا یک ساعت پیمایش داشته باشد.

– فاصله کرج تا هفت چشمه

از کرج در استان البرز تا آبشار هفت چشمه با خودرو حدود ۴۰ دقیقه راه است.

61_11zon

عکس از: سایت Neshan

– فاصله تهران تا هفت چشمه

از تهران تا آبشار هفت چشمه بسته به ساعت حرکت شما از یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت، فاصله است.

– فاصله چالوس تا هفت چشمه

از چالوس تا آبشار هفت چشمه، حدود ۳ ساعت رانندگی است.

دلیل نامگذاری آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یا آدران یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است. وجه تسمیه نام هفت چشمه برای آبشار آدران این است که در مسیر رسیدن به این آبشار، هفت چشمه و آبشار کوچک قرار دارد.

62_11zon

عکس از: سایت Neshan

آب این چشمه‌های کوچک که قبل آبشار آدران قرار دارند، از فاصله تقریبی بین ۵ تا ۷ متر به زمین ریخته می‌شود و منظره زیبایی می‌سازد. به همین دلیل است که آبشار آدران که در انتهای مسیر قرار دارد را با این نام می‌شناسیم.

بهترین زمان بازدید از آبشار هفت چشمه

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، در مسیر باید از میان رودخانه‌ای عبور کنید که در تابستان هم آب سردی دارد. مسیر رسیدن به آبشار یک مسیر کوهستانی است و بخشی از آن صعب‌العبور است. به همین دلیل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه طبیعی است.

63_11zon

عکس از: سایت Neshan

با وجود این، این منطقه در پاییز و زمستان هم زیبایی‌های خاص خود را دارد که البته سفر به این منطقه در فصول سرد، صرفا برای افراد حرفه‌ای، با تجهیزات و تجربه‌ کافی توصیه می‌شود.

جاهای دیدنی اطراف آبشار هفت چشمه

اگر به دیدن این آبشار زیبا رفتید، بد نیست به جاذبه‌های اطراف آن هم سری بزنید و گردش و تفریحتان را کامل کنید.

– آبشار آدران

آبشار آدران را که در انتهای مسیر هفت چشمه‌ معروف است، می‌توان به سیمرغ عطار شباهت داد. شما یک مسیر زیبا و کمی سخت را طی می‌کنید تا یکی از بی‌نظیرترین میراث طبیعی ایران را ببینید. آبی زلال و بسیار خنک که از ارتفاع بیشتر از ۹۰ متر به پایین می‌ریزد.

64_11zon

عکس از: سایت Neshan

– روستای ارنگه

روستای ارنگه که برای رسیدن به هفت چشمه، باید نام آن را به ‌یاد داشته باشیم، یکی از روستای زیبای استان البرز است. این روستای تاریخی در ۱۸ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد و لقب سرسبزترین روستای استان را به خود اختصاص داده است.

65_11zon

عکس از: سایت Wekimedia

این روستا بهترین لوکیشن برای افرادی است که در تمام طول هفته در تهران و کرج مشغول به کار و فعالیت هستند. این روستا علاوه ‌بر طبیعت زیبا و نزدیکی به آبشار هفت چشمه، جاذبه‌های دیگری چون تپه‌های باقی‌مانده از زرتشتیان و قبرستان باستانی هم دارد.

امکانات تفریحی آبشار هفت چشمه

شما می‌توانید اطراف این آبشار تفریح‌های مختلفی را تجربه کنید و چند ساعتی از روزمرگی و شلوغی شهر دور باشید.

– کمپینگ

شب‌مانی و کمپینگ یکی از تفریحات جدانشدنی این منطقه است. شما می‌توانید در اطراف هفت چشمه و روستا کمپ بزنید. اطراف چشمه فضای مسطحی برای پربایی چادر وجود دارد.

66_11zon

عکس از: سایت Neshan

– عکاسی

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، در این مسیر دره‌ها و غارهای طبیعی متعددی وجود دارد. شما می‌توانید بهترین سوژه‌هایی را که برای عکاسان حرفه‌ای طبیعت جذاب است، در این مسیر پیدا کنید.

67_11zon

عکس از: سایت Neshan

– طبیعت‌گردی

نوع دسترسی به آبشار، اشاره به این دارد که شما یک طبیعت‌گردی منحصربه‌فرد خواهید داشت. حتی اگر فقط قصد دارید آبشار را ببینید و برگردید، باز هم در مسیر از طبیعت‌گردی لذت خواهید برد. اگر هم قصد دارید یکی دو شبی را کمپ کنید یا اقامتگاه بگیرید، به شما اطمینان می‌دهیم با گشت‌و‌گذار در اطراف منطقه، از دیدن زیبایی‌های طبیعت اطراف بسیار لذت خواهید برد.

68_11zon

عکس از: سایت Neshan

امکانات رفاهی آبشار هفت چشمه

همان‌طور که اشاره شد، در ابتدای مسیر، پارکینگ، سرویس بهداشتی و رستوران وجود دارد. در مسیر هم چند سکوی سیمانی برای استراحت، سطل زباله و سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

اقامت در آبشار هفت چشمه

اگر قصد شب‌مانی در منطقه را دارید، می‌توانید با خود تجهیزات کمپ به همراه داشته باشید یا به نزدیک‌ترین آقامتگاه‌های اطراف بروید.

69_11zon

عکس از: سایت Neshan

– کمپینگ و شب‌مانی حوالی آبشار هفت چشمه

کمپ کردن در اطراف آبشار در فصل تابستان بسیار متداول است. برای این کار باید تجهیزات کافی مانند چادر، کیسه‌خواب، غذا و لباس مناسب به همراه داشته باشید. چراغ قوه و هدلامپ هم از واجبات کمپ در این منطقه است. قطعا کمپینگ در مجاورت هفت چشمه برای شما تجربه‌ای منحصربه‌فرد رقم خواهد زد.

70_11zon

عکس از: سایت Neshan

– اقامتگاه‌های بومگردی روستای ارنگه و کرج

اگر اهل کمپ نیستید یا با خانواده به منطقه سفر کرده‌اید، اجاره اقامتگاه بهترین گزینه برای شماست. شما می‌توانید با طی مسافت کمی از آبشار در وینه، کندر، آتشگاه محمودآباد و خوزنکلا، اقامتگاه، ویلای استخردار یا هتل آپارتمان اجاره کنید.

71_11zon

عکس از: سایت yjc

توصیه‌هایی برای سفر به یادماندنی در آبشار هفت چشمه

  • بخشی از مسیر رسیدن به آبشار سخت است و پیمودن آن برای همه سنین مناسب نیست. لذا در برنامه‌ریزی برای سفر به این نکته توجه کنید.
  • اگر اهل پیمایش حرفه‌ای نیستید و تجربه و تجهیزات کافی برای طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی ندارید، فقط در تابستان به این منطقه سفر کنید.
  • دوربین عکاسی را فراموش نکنید.
  • یک کوله سبک برای حمل لباس اضافه، دارو، غذا، آب آشامیدنی، کیسه زباله و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید.
  • از آنجایی که برای رسیدن به آبشار باید پیاده‌روی کنید و از بین رودخانه رد شوید، لباس و کفش مناسب بپوشید و لباس اضافه به همراه داشته باشید.
  • آخرین و مهم‌ترین نکته این است که این منطقه یک میراث طبیعی و بکر است. با نریختن زباله، آسیب نرساندن به طبیعت، عدم پخش صدای بلند موسیقی و از همه مهم‌تر روشن نکردن غیراصولی آتش، از این میراث باارزش محافظت کنید.

منبع: مجله گردشگری علی‌بابا 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید