10 «آسمان‌خراش‌» برتر جهان در سال ۲۰۲۳

10 «آسمان‌خراش‌» برتر جهان در سال ۲۰۲۳

در ادامه بررسی‌های سال ۲۰۲۳ در وبسایت معتبر دزین، به ۱۰ آسمان‌خراش جذاب می‌رسیم که در سال جاری تکمیل شده‌اند، از جمله یک آسمان‌خراش مارپیچی، یک بازسازی دهه ۱۹۷۰ و مرتفع‌ترین ساختمان بروکلین.

کد خبر : ۱۶۶۳۳۸
بازدید : ۱۵۱۸۵

فرادید| قاره آمریکا با سه ساختمان در نیویورک، دو ساختمان در ونکوور و سائوپائولو و یک ساختمان در مکزیکوسیتی بر فهرست امسال غالب است. دو مورد دیگر از منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند، یکی در شنژن و دیگری در سیدنی. 

به گزارش فرادید، استودیوهای معماری صاحب‌نامی در این فهرست حضور دارند، از جمله BIG و Kengo Kuma & Associates، و همچنین شرکت‌هایی که به ساختن ساختمان‌های بلند معروف هستند، مانند KPF و SHoP Architects. 

سه مورد از پروژه‌های برجسته، بازسازی سازه‌های موجود هستند که نشان می‌دهند چگونه آسمان‌خراش‌های قدیمی را می‌توان برای مطابقت با استانداردهای مدرن به‌روز کرد.

مارپیچ، نیویورک سیتی، ایالات متحده، ساخت بیگ (Big) 

10

یکی از پرخواننده‌ترین مطالب وبسایت دزین سال ۲۰۲۳، این خبر بود که استودیوی بیگ (BIG) برجی به ارتفاع ۳۱۴ متر را با سایه‌نمای پلکانی کلاسیک در شهر نیویورک تکمیل کرده است.

این استودیو به رهبری بیارکه اینگلز به این ساختمان فوق‌العاده بلند، مجموعه تراس‌هایی داده که اطراف محیط بیرونی آن قرار گرفته‌اند و طرز قرارگیری‌شان الهام‌بخش نام پروژه بوده است: مارپیچ. 

برج بروکلین، شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا، ساخت معماران SHoP

9

برج بروکلین با ارتفاع ۳۲۵ متر، اخیراً توسط خوانندگان دزین به عنوان بهترین آسمان‌خراش سال گذشته انتخاب شد. 

این برج راه‌راه مشکی-برنزی که ساخت معماران SHoP است، اکنون بلندترین ساختمان بروکلین است. این سازه بالای بانک پس‌انداز دایمز تاریخی در سکوب (پایه کرسی) آن گنجانده شده است. 

آلبِرنی، ونکووِر، کانادا، ساخت کِنگو کوما و همکاران

8

این استودیو به رهبری معمار ژاپنی، کِنگو کوما یکی از عجیب‌ترین آسمان‌خراش‌های امسال را طراحی کرد. 

برج ۴۳ طبقه آلبرنی ساخت کِنگو کوما که در ونکوور واقع شده، دارای فرم مستطیلی است که دو تورفتگی بزرگ را با هم ترکیب کرده است. ایده طرح این بوده که منظرۀ برج‌های همسایۀ خود را حفظ کند و نور اضافی را نیز به آپارتمان‌های داخل وارد کند. 

برج کی کوآرتر، سیدنی، استرالیا، ساخت 3XN و BVN 

7

این بازسازی برج دهه ۱۹۷۰ توسط «شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری» که مرجعی پیشرو در اخبار و داده‌های مربوط به آسمان‌خراش‌ها است، ساختمان بلند سال نامیده شد. 

این پروژه با همکاری دفتر دانمارکی 3XN و شرکت استرالیایی BVN، شامل بازسازی گسترده مرکز مدرنیستی AMP، از جمله افزودن یک سیستم سایه-آفتاب در نما می‌شود. 

مرکز زنان و کودکان شِنژِن، شنژن، چین، ساخت MVRDV

6

رنگارنگ‌ترین آسمان‌خراش بین ۱۰ آسمان‌خراش برتر دزین، این سازه به ارتفاع ۱۰۰ متر در شنژن، کار شرکت هلندی MVRDV است. 

مانند برج کی کوآرتر، سیستم سایه-آفتاب زیربنای طراحی این برج بوده است. MVRDV یک قاب آلومینیومی مشبک طراحی کرده که روی نمای لعاب دار نصب شده و با سایه‌های سبز، صورتی، زرد و نارنجی تزئین شده است. 

خانه لِوِر، شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا، ساخت SOM

5

۷۰ سال پس از آنکه استودیو در آغاز برج اداری تاریخی منهتن را طراحی کرد، ماه نوامبر، SOM عملیات بازسازی خانه لِوِر را تکمیل کرد. 

این ساختمان ۹۴ متری به خاطر نمای شیشه‌ای‌رنگ سبزش که دومین دیوار شیشه‌ای بود که در شهر نیویورک نصب میشد، شناخته شده است. 

میتیکه، مکزیکو سیتی، مکزیک، ساخت پِلی کلارک و شرکا

4

این برج ۲۶۷ متری که اکنون بلندترین ساختمان مکزیکو سیتی است، ساخت شرکت آمریکایی پِلی کلارک و شرکا است و فرم شیشه‌ای منحنی متمایزی دارد. 

ردپای بیضی‌شکل با هدف شبیه شدن به کوه‌هایی که شهر را احاطه کرده‌اند، به تلطیف ظاهر ساختمان کمک کرده است. 

پینی‌اِروی پی‌اودی، ساخت معماران FGMF

3

معماران FGMF نشان دادند چگونه یک ساختمان بلند با این پروژه، در بزرگترین شهر برزیل، می‌تواند محیط‌های داخلی و خارجی را ترکیب کند. 

این برج ۲۴ طبقه اطراف یک آتریوم در فضای باز واقع در طبقه هشتم سازماندهی شده که به عنوان یک میدان عمومی عمل می‌کند. اطراف آن، حجم‌های پلکانی مجموعه‌ای از بالکن‌ها، تراس‌های پشت بام و راهروهای مرتفع ایجاد می‌کنند. 

پلاتینا ۲۲۰، سائوپائولو، برزیل، ساخت Königsberger Vannucchi

2

سائوپائولو اکنون خانه این آسمان‌خراش ۱۷۲ متری با کاربری مختلط است که به بلندترین ساختمان شهر تبدیل شده است. 

معماران Königsberger Vannucchi، پلاتینا ۲۲۰را به صورت چهار حجم طراحی کردند که سه بلوک کوچکتر، برج مرکزی بسیار بلندتر را میان خودشان جا دادند. 

گرانویل ۳۲۰، ونکوور، کانادا، ساخت کوُن پدرسون فاکس (KPF) 

1

منحنی‌های موج‌دار به نمای لعابی این برج ۳۰ طبقه در ونکوور که ساخت متخصص آسمان‌خراش کوهن پدرسن فاکس است، شخصیت بخشیده‌اند. 

استودیو این اثر را با توجه به موقعیت جلوی بندرگاه ساختمان، شبیه به آب موج‌دار طراحی کرده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید