این گلدان دست دوم 3 دلاری یک شاهکار هنری از آب درآمد!

این گلدان دست دوم 3 دلاری یک شاهکار هنری از آب درآمد!

یک زن آمریکایی بعد از اینکه یک گلدان ظاهرا معمولی را به قیمت بسیار نازلی از یک فروشگاه لوازم دست دوم خرید، متوجه شد که ارزشمندترین خرید عمرش را انجام داده است.

کد خبر : ۱۶۷۲۱۵
بازدید : ۲۴۷

فرادید| تابستان امسال، جسیکا وینسنت یک گلدان ظاهرا معمولی را از فروشگاه گودویل ویرجینیا به قیمت چند دلار خرید. اما خیلی زود معلوم شد که این قطعه در حقیقت اثری نادر از معمار و هنرمند ایتالیایی کارلو اسکارپا (Carlo Scarpa) است. حالا همین هفته گذشته، این گلدان در یک حراجی به قیمت 107 هزار دلار فروخته شد.

به گزارش فرادید؛ وینسنت که عاشق خرید کردن و ولخرجی است، موقع خرید گلدان هرگز تصور نمی‌کرد که چنین معامله خوبی انجام داده باشد. او می‌گوید: «وقتی گلدان را در فروشگاه دیدم آماده بودم که 8 یا 9 دلار برای آن بپردازم اما صندوقدار به من گفت که قیمت آن فقط 3.99 دلار است؛ من واقعا از اینکه گلدان اینقدر ارزان است هیجان‌زده بودم».

2

به گفته خانه حراج رایت، اسکارپا این گلدان 13.5 اینچی را در دهۀ 1940 ساخت. این هنرمند از تکنیک پیچیده‌ای برای ترکیب شیشۀ مات و شفاف استفاده کرد و رنگ آن را طوری طراحی کرد که شبیه ضربات قلم‌مو به نظر برسد. این گلدان بخشی از مجموعۀ «پنلاته» اسکارپا است (پنلاته در ایتالیایی به معنی ضربات قلم‌مو است). این مجموعه شامل تعداد بسیار کمی از آثار شیشه‌ای است که این گلدان نیز یکی از آن‌ها است.

جیم اولیویرا، متخصص شیشه در مقاله‌ای در وب‌سایت خانه حراج می‌گوید: گلدان اسکارپا «یکی از کمیاب‌ترین قطعاتی است که ما در بیش از یک دهه اخیر در حراج رایت عرضه کرده‌ایم. ما فقط یک نمونه دیگر را در این فرم و ترکیب رنگ می‌شناسیم که در یک مجموعه خصوصی قرار دارد».

وینسنت زمانی دربارۀ ارزشمند بودن گلدان مشکوک شد که عکسی از آن را در فیسبوکش به اشتراک گذاشت. در آنجا یک نفر به او پیشنهاد داده بود که گلدان را به قیمت 10 هزار دلار از او بخرد. در عوض، وینسنت تصمیم گرفت با خانۀ حراج رایت مشورت کند. مسئولان حراجی به او توضیح دادند که چه شیء ارزشمندی را در اختیار دارد.

3

خانه حراج تخمین زد که این گلدان که در شرایط خوبی قرار داشت و بدون شکستگی بود، بین 30 تا 50 هزار دلار فروخته شود. اما قیمت نهایی فراتر از انتظارات وینسنت و مسئولان حراج بود.

وینسنت می‌گوید: «در مزایده قیمت‌ها همینطور بالاتر می‌رفتند. نفسم حبس شده بود. واقعاً باورنکردنی است که گلدان 3.99 دلاری من به قیمت 107 هزار دلار فروخته شد. این واقعا یک موهبت بود».

وینسنت قصد دارد از پول حراج برای بازسازی خانه‌ای که اخیراً با همسر خود خریداری کرده است استفاده کند. او می‌گوید: «من همیشه امیدوار هستم که چیز خوبی پیدا کنم و بالاخره این اتفاق افتاد. اگر برای من اتفاق بیافتد ممکن است برای هر کس دیگری هم بیافتد».

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید