(تصاویر) منظرۀ رازآلود خاص‌ترین «رستوران» جهان

(تصاویر) منظرۀ رازآلود خاص‌ترین «رستوران» جهان

این پروژه در جنوبی‌ترین نقطه خط ساحلی نروژ قرار دارد؛ جایی که طوفان‌های دریا از شمال و جنوب به هم می‌رسند. منظرۀ زیردریایی این رستوران عمیقا رازآلود و ماورائی است، چه از درون رستوران به منظرۀ زیر دریا خیره شوید و چه از درون آب به رستوران نگاه کنید.

کد خبر : ۱۸۷۹۸۰
بازدید : ۱۰۳۳

فرادید| این پروژه در جنوبی‌ترین نقطه خط ساحلی نروژ در محل تلاقی بی‌نظیری قرار دارد. اینجا گونه‌های دریایی در آب‌های شور شکوفا می‌شوند و تنوع زیستی فراوانی را در این محوطه ایجاد می‌کنند. 

به گزارش فرادید، رستوران طراحی شده توسط استودیوی معماری اِسنوهِتا به عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای حیات دریایی هم عمل می‌کند و جایی برای مطالعۀ جانداران وحشی دریا نیز هست. 

2

منطقۀ لیندِسنِس (Lindesnes) به داشتن شرایط آب و هوایی پرتلاطم خود معروف است که معمولاً چندین بار در روز از حالت آرام به طوفانی تغییر می‌کند. اما به محض رسیدن به محل، برداشت بازدیدکنندگان از فضای باز سرکش به سرعت تغییر می‌کند، چون وارد یک سرسرای بسیار آرام و پوشیده از چوب بلوط می‌شوند. 

6

هنگام عبور از سرسرا به داخل ساختمان، پرداخت‌های خشن و چوبی جای خود را به بوی شیرین چوب بلوط و پلکان زیبا می‌دهند. نرده‌های راه‌پله تیره و فولادی و دستگیره‌های آن از جنس لوله برنجی است. با ورود به فضای داخلی، سطح سقف از چوب بلوط به پارچه تغییر می‌کند. فضای گرم و صمیمی داخل رستوران، حس حیرت‌انگیز و معماآمیزی را القا می‌کند. 

5

هرچه بیشتر به عمق این ساختمان زیر آبی بروید، رنگ فضای پوشیده از پارچه‌ی داخلی، تیره‌تر می‌شود. منسوجات سفارشی که روی پانل‌های آکوستیک سفارشی کشیده شدند، با عبور از پله‌ها به سمت پایین، یادآور رنگ‌های غروب خورشید در اقیانوس هستند. در ورودی، پالت رنگ‌ها از رنگ خنثی سقف به صورتی، مرجانی و سبز تغییر می‌کند و در نهایت با رسیدن به اتاق غذاخوری به آبی ختم می‌شود. ظرافت پانل‌های سقفی ریزبافت، به فضا آرامش بخشیده است. 

3

در سطح نیم‌طبقه، جایی که ساختمان با دریا تماس دارد، یک پنجره عمودی سمت کنار ساختمان است که از سطح تا کف دریا امتداد دارد. این پنجره همگرایی دریا و هوا را نشان می‌دهد. در بستر دریا، در اتاق غذاخوری ۴۰ نفره، چشم‌انداز پانورامای ساختمان قرار دارد. 

یک پنجره افقی به عرض ۱۱ متر و ارتفاع ۳.۴ متر دروازه‌ای بصری رو به دریا را شکل داده و مهمانان را به حیات‌وحش بیرون متصل می‌کند. نمای پنجره به تدریج در طول روز و فصول تغییر می‌کند و رنگ آب از آبی یاقوتی در طول یک روز سرد زمستانی به سبز زمردی در فصل تابستان و رشد جلبک‌ها تغییر می‌کند. 

4

سیستم پیچیده نورپردازی با دقت بازتاب پنجره پانوراما را به حداقل می‌رساند و دید تماشاگر از حیات دریایی خارج رستوران را به حداکثر می‌رساند. ۳۸۰ لامپ ال‌ای‌دی روی پانل‌های سقف نصب شده که فضای ناهارخوری را با نوری ظریف و در عین حال هدف‌گیری‌شده روشن می‌کند. نورپردازی را می‌توان به راحتی طوری تنظیم کرد که با شرایط نوری مختلف در داخل و خارج ساختمان منطبق باشد. بستر دریا در ساعات تاریک با نور مصنوعی روشن می‌شود تا ماهی‌ها را جذب کند. 

6

تمرکز اصلی در حیطه‌ی انتخاب مواد و مصالح، تنوع انواع مواد و پرداخت بر اساس استفاده و محل قرارگیری آن‌ها در رستوران بوده است. پرداخت‌های چوبی خشن‌تر برای ناحیه ورودی و پشت ساختمان انتخاب شدند و هر چه به سمت قلب ساختمان یعنی اتاق غذاخوری می‌رویم، پرداخت‌ها لطیف‌تر می‌شود. دیوارها، سقف و کف همگی با بلوط نروژی محلی پوشیده شدند. 

3

رستوران آندِر (Under) به صورت یک بدنه‌ی بتنی ساخته شد و پنجره‌هایش پیش از غوطه‌وری نصب شدند. در طول غوطه‌ور شدن، سازه به خودی خود شناور شد و با ظرافت به کمک جرثقیل و یدک‌کش‌های جداگانه به محل نهایی خود منتقل شد. پس از غوطه‌ور شدن، ساختمان به یک قطعه بتنی متصل به سنگ بستر زیر دریا پیچ شد. به منظور اطمینان از اتصال درست به پیچ و مهره‌های روی قطعه بتنی، تیم سازندگان سازه را با آب پر کردند تا آن را غرق کنند. پس از اطمینان از سفتی کامل تمام پیچ‌ها، آب تخلیه شد تا کار داخلی آغاز شود. 

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید